Dr. Gustaf Neander
Jag arbetar på ett hotell i Luleå, byggt 1923 som en barnkoloni för LKAB´s anställdas barn. I en bok som jag hittat står det att han som startade det hela hette Dr. Gustaf Neander. Men jag hittar ingenting om denna doktor, förutom att han arbetade på Hälsan i Antnäs mellan åren 1907-13, och att han 1917 blev utsedd till riddare av Vasaordern, och 1964 blev han medicinalråd.
Sen fanns det en person till som arbetade där, han var förskollärare och konstnär, han hette M. Hammarström och han har gjort underbara målningar som fortfarande finns kvar, men det är samma med honom, dom är som uppslukade av jorden båda två. Någon som har tid och lust att hjälpa mig?
Jag kan tillägga att hotellet i fråga heter Örnvik och ligger strax utanför Luleå.
Tack på förhand.
//Maria
Ungefär när i tid arbetade dessa män på hotellet?
Hittar sju personer med namnet Gustaf Neander i Svensk dödbok. Hade han något/några mellannamn?
I boken "Svenska läkare" från 1959 finns möjligen en son till Gustaf Neander. Han heter Nils Jakob Gustaf och föddes i Stockholm 1919. Hans föräldrar var MD Gustaf Neander och Olga Andersson.
Olga Neander f. Andersson hittar jag i dödsboken. Hennes make dog 1941 så han är inte med där. Olga var född 4/6 1882 på okänd plats.

Dog 1941 och blev medicinalråd 1964!?

Dom var med från starten 1923, och vad jag vet så var i alla fall Hammarström boende i Luleå.
Något mellannamn känner jag inte till.
Hmmm, det kan väl inte vara han som dog 1941 om han blev medicinalråd 1964, eller kan man bli det i "efterskott"?
//Maria

Kan detta vara Gustaf Neander?
Från Stockholms Rotemansarkiv;
Personuppgifter
Namn: Gustaf Verner Neander
Titel: Med.lic.
Födelseuppgifter: 15/10 1874 (Finnerödja), Skaraborgs län
Status: Gift,HF,Sammanboende med barn
Inflyttad:
12/10 1923
Som: Inflyttad från annan rote
Från:09
Boendeuppgifter:
Arkivrote och stadsdel: 10 (Östermalm)
Häftets nummer och tidsperiod: 10914 (1914-1926)
Fastighet: Rådjuret 7
Församling: Hedvig Eleonora
Gata: Karlavägen 59
Utflyttningsuppgifter
Utflyttad:
99/99 1926
Som: Kvarstående till slutet av mantalshäftets tidsperiod
Övriga uppgifter:
Civilståndskommentar: vigd 1908-10-03
Källtrogna uppgifter vid avvikelse:
Titel: med. lic.

#5 Du är snabbare än mig
//Maria

Gift med:
Namn: Olga Neander /Andersson/
Titel: Hustru
Födelseuppgifter: 04/06 1882 (Örebro), Örebro län
Status: Gift,ej HF,Sammanboende med barn
De har två barn vars uppgifter är dolda pga PUL.

#9 Där har vi ju honom igen, han dog ju 1941
//Maria

Jag tror inte man kan bli Medicinalråd efter sin död. Svårt att sitta med på Medicinalrådets möten då. 

#11. Haha, ja det har du sant i, men jag har ingen aning vad ett sådant pysslar med…:)
//Maria

#1 När dessa herrar var inblandade i verksamheten så var det barnkollo, fram till 1967.
//Maria

#11 Har för mig att de tar fram riktlinjer för behandling av olika sjukdomar. Gissar att de hör till Socialstyrelsen.
Jag gissar att det var sonen som blev medicinalråd 1964…

Medicinalråd är titeln på högste tjänstemannen på varje avdelning vid dåvarande Medicinalstyrelsen, numera Socialstyrelsen. De utövar tillsyn över hälso- och sjukvård, dvs ser till att lagar och förordningar följs. Utfärdar föreskrifter för sjukvård.
Gustaf Neander fanns inte med i minmatrikel över läkarkåren 1899. HAn var med och grundade Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning 1919 (på Läkarsällskapet). Skrev bok om Anstalten Hälsan 1927.
På Bokbörsen kan man köpa denna bok, han dog tydligen 1941:
Kring Minnet av Gustaf Neander.
Sthlm 1942, 148 häftad bok med illustrationer. Skrevs av hans vänner efter hans bortgång
Han kämpade starkt mot tuberkulosen.

Ha!
Han var släktforskare!
Bibliotek/Arkiv:
Uppsala universitetsbibliotek, Handskriftsavdelningen UUB
Arkivbildare:
NEANDER, GUSTAF VERNER (1874 - 1941)
Titel:
GUSTAF VERNER NEANDERS FINNERÖDJASAMLING
Omfattning:
37 volymer

Så här står det om honom:
Mellan 1907-1913 tjänsgjorde DR Gustaf Neander som läkare i Antnäs, men kom flitigt att anlitas på andra ställen, ex av disponent Hjalmar Lundbom i Kiruna. Neander blev den som tog på sig detta ansvarsfulla värv att försöka stoppa och förhindra spridningen av TBC.
Neander var att betrakta som pionjär för antituberkolosarbetet i Norrbotten, där Hälsan i Antnäs blev länets första sanatorium. Neanders framgångar stimulerade även till förhindrande respektive spridning av TBC. Doktor Gustaf Neander blev 1964 medicinalråd.
Källa: Barnkoloniverksamhet Tuberkulos Landstinget med bla Pionjären Doktor Gustaf Neander.
//Maria

Skara kommun har även i sin samling följande skrift eller bok;
"En särskilt hembygdskär västgöte" av med. dr Gustaf Neander.

Länkarna funkar inte!

Kan det finnas två Gustaf Neander?
//Maria
?
Namn: Gustaf Verner
Hemförsamling: Torpa Västmanlands län
Hemort: Himmelsberga
Kontrakt: Väster Rekarne
Län: Västmanlands län
Födelseår: 1874
Födelseförsamling: Torpa Västmanlands län
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Eller…
Namn: Gustaf Verner
Hemförsamling: Norra Åsarps
Hemort: Stora Fagerås
Kontrakt: Redvägs
Län: Älvsborg
Födelseår: 1874
Födelseförsamling: Norra Åsarp Skaraborgs län
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
#21 Far och son, båda läkare
#22 Västgöte. Den andre alltså?

Hmmm, men då borde det ju framkommit i boken att båda arbetade med TBC, och franför allt att han hade fru och barn, eller?
//Maria

Okay, men den andre herrn då, någon som hittar något om honom?
//Maria

Ha, ni har nog rätt, kära vänner, jag hittade på ett annat ställe i boken om kolonibarn i Södra Gäddvik, jag citerar: I en vacker natur, hos Karl Pettersson i Södra Gäddvik, vid den utvidgning av Luleälven, benämnd Gammelstadsfjärden, förlades kolonien 1910, med som husmor och föreståndarinna fru Olga Neander från Hälsan i Antnäs, därutöver anställdes en kokerska och ett köksbiträde. Slut citat. Då kan vi nog anse den gåtan löst, eller vad tror ni, det måste väl nästan ha varit hans fru?
//Maria
mmm…. men Hammarström retas fortfarande med oss!

Jaaaa, eller hur?
//Maria

Det finns en Folkskollärare Johan Melcher/Melker född i Tunaberg 1866. År 1890 finns han i Frötuna fs, Stockholms län. År 1900 finns han i Bollnäs. Hans anställning som folkskollärare i Bollnäs meddelas i Svensk Lärartidning år 1891. Där står han som M. Hammarström. Länk
Han bör ha flyttat till Stockholmstrakten senare i sitt liv då han och hustrun ligger begravda enligt följande;
--
Hammarström, Johan Melker
Folkskolläraren
Begravd 10/3 1946
Stockholm, Sandsborgskyrkogården, avd. 1, kv. 7E, nr. 709 (urna, nr 3 i graven)
Graven upplåten till 10/3 1971 (upplåtelse nr 1)
Stockholms kyrkogårdsförvaltning (Stockholms stad, Stockholms län)

Ja, det kan ju mycket väl vara han, på alla tavlor han målat som vi har på hotellet har han bara signerat M Hammarström.
//Maria

Sonen Melcher Hugo Hammarström föddes i Frötuna år 1891 så vad det verkar flyttade familjen en del. Vem är det

Håll i er nu ska ni få höra. Jag fick nyss ett mail av ett barnbarn till denne Hammarström, med namn och telefonnummer, det visar sig att han bor bara tre mil härifrån. Han vill att jag ska ringa honom i morgon (gammal man sover tidigt). Är det inte otroligt?
//Maria

Sonen Melcher Hugo Hammarström, född 1891 flyttar år 1912 till Stockholm och Brännkyrka fs där han fått anställning som Folkskollärare vid Liljeholmens folkskola. Gissa vilken stad han kommer inflyttad ifrån? 
Namn: Melker Hugo Hammarström
Titel: Folkskolelärare
Födelseuppgifter: 30/4 1891 (Frötuna), Stockholms län
Status: Ogift,ej HF,Ensamstående utan barn
Inflyttningsuppgifter
Inflyttad: 00/00 1912
Som: Inflyttad från ort utanför Stockholm
Från: Luleå

Jihaaa, vi är helt klart på rätt spår..:)
//Maria

#32 Det bör vara fadern Johan Melker som var konstnären. Sonen Melcher Hugo verkar ha haft tilltalsnamnet Hugo.
Hej!
Jag är barnbarnsbarn till Gustaf och Olga! Ni har nog löst det mesta, men finns det några fler frågor?
Samuel

Vad roligt att du hittade oss!