Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 3892 ggr
Yred3
0

Edward Sjoholm

Har fått hjälp med denna på en annan sida, men hur ska jag gå vidare. Kan man uppge att man är dansk när man är svensk? Däför har jag avvaktat!

New York Passenger Lists, 1820-1957
about Edward Sjoholm
Name: Edward Sjoholm
Arrival Date: 25 May 1884
Estimated Birth Year: abt 1859
Port of Departure: Hamburg, Germany
Destination: New York
Place of Origin: Denmark
Ethnicity/Race­/Nationality: Danish
Ship Name: Polaria
Search Ship Database: Search the Polaria in the "Passenger Ships and Images" database
Port of Arrival: New York
Line: 42
Microfilm Serial: M237
Microfilm Roll: M237_476
List Number: 617
Port Arrival State: New York
Port Arrival Country: United States

Tilda
0

Min släkting angav sig vara svensk, fastän han var från Finland och var ryssk medborgare. Så gå vidare på din personen för att fastställa att det är den rätta.

bokesliden
0

Det är väldigt vanligt att svenskar som startat sin resa i Danmark registreras som danskar på senare skeppslistor. Den Edward Sjöholm som reste från Hamburg började sannolikt sin resa i Köpenhamn eftersom det finns en passande Edvard som reste därifrån den förste maj 1884. Att fartygsnamnet nedan uppges till Indirekte innebär att han reste vidare till en annan europeisk hamn innan Atlantresan påbörjades. Se nedan (från www.emiarch.dk):

Name: Sjøholm, Edvard Occupation: Arbejdsmand

Contract no.: 146500 Registration date: 5/1/1884
Last res. parish: ? Last res. county: - Sverige
Last residence: Sverig Destination country: USA
Destination city: New York City Destination state: New York State
Name of ship: Indirekte
IDcode: I8284S3602

Yred3
0

Tack till er båda!

Yred3
0

Ser nu att det är två olika personer det rör sig om i det första fallet kan det vara rätt eftersom han avreste hemifrån i mitten, ca. av april och bör då ha kommit fram i slutet av maj. Skeppsnamnen är olika.

Ja, jag hoppas på Ancestry, har haft abonnemang där men inte just nu, utan det är Genline som jag har.

swemah
0

Observera att datum i #2 är skrivet på "amerikanskt vis", så han lämnade Köpenhamn den 1 maj och det stämmer ganska bra att han då först reser till Hamburg och sedan vidare till New York. I#2 finns det också beskrivet att Indirekte inte är ett fartygsnamn utan innebär att resan gick till annan hamn innan slutdestinationen nås. Det var alltså en indirekt resa och inte en direkt.  Så nog verkar det vara samma man

bokesliden
0

Angående Ancestry så kan jag inte hitta honom i census, men denne skulle kunna vara intressant. Tyvärr finns inte mer information än detta, men det borde ju gå att beställa en kopia på dödsattesten från La Crosse county courthouse.

Wisconsin Deaths, 1820-1907 about Edward Sjoholm
Death Date: 28 Jul 1887
County: La Crosse
Volume: 01
Page #: 0234
Reel: 043
Image: 0714
ImageNum: 104960
Sequence #: 360361
Level Info: Wisconsin Vital Records Death Index.

chrissan
0

Tyvärr var denna man bara 6 år när han dog:

Burial Date:
Burial Place:
Death Date: 28 Jul 1887
Death Place: La Crosse, Wisconsin
Birth Date: 06 Jan 1881
Birthplace: La Crosse, Wis.
Occupation:
Race: White
Marital Status: Single
Spouse's Name:
Father's Name: C.L. Sjoholm
Father's Birthplace:
Mother's Name: Anna
Mother's Birthplace:
Indexing Project (Batch) Number: B06551-1
System Origin: Wisconsin-EASy
Source Film Number: 1310191
Reference Number: p 234 cn 719
Collection: Wisconsin Deaths and Burials, 1835-1968

bokesliden
0

Attans! Nåja, det var en chansning.

Yred3
0

Jag blir så glad över att någon vill hjälpa mig. Har haft min funderingar om det kan vara John E Sjoholm i Cook County men det är fel födelseår.