Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: livsöden
Läst 2098 ggr
Cheyenne
0

Efterlysning - Carl Fredrik Reinhold Norrby

Jag har tidigare haft denna efterlysning på AF men tyvärr gav den inte det jag så gärna ville ha reda på, dvs, vad hände med rubricerad person?

Bakgrund: Min mormor var gotländska. Hennes pappas bror, Carl Fredrik Reinhold Norrby föddes 1872-06-19 i Tingstäde, Gotland men valde att lämna Gotland och Sverige och for till Amerika.

Enl Emibas emigrerade han 1891-04-25 från Tingstäde. Enl Emigranten reste han 1891-05-01 från Göteborg med destination Englewood. Carl, eller Charles som han kom att kalla sig efter ankomsten till USA, skrev ofta hem till sina föräldrar på Gotland, min mormors farmor och farfar. Jag har läst ett par av breven och bla skriver han "här i Amerika får man bröd bakat på vete men snälla mor, säg inget om detta hemmavid, jag vill inte att någon ska tro att jag gått och blivit högfärdig". 

I det sista brevet hem framgår det att han ämnade flytta till Californien istället, därefter upphörde breven att komma. Min mormor har fått berättat för sig att hennes farmor aldrig blev sig lik igen när hennes son slutade skriva.

När min mormors farföräldrar dog försökte hans bror, dvs mormors pappa, att via Svenska konsulatet lokalisera honom i Amerika för att han skulle få ut sitt rättmäktiga arv. Tyvärr återfanns han aldrig.

I juni 2005 frågade min mormor om jag, som släktforskar, hade möjlighet att finna ut vad som hände med hennes farbror Carl Norrby. Jag åkte hem till mormor och hon visade mig alla breven som Calle skickat till hennes farföräldrar samt det svar hennes far fått från konsulatet. Breven är otroligt gripande. Carl var knappt 19 år då han lämnade Gotland och alla breven genomsyras av hans längtan efter sina föräldrar samtidigt som han skriver att mor och far inte ska oroa sig för honom.

5 månader senare, i november 2005, avled min mormor 85 år gammal utan att ha fått svaret på vad som hände Carl. Därför lyfter jag nu frågan igen och hoppas någon kan ge mig en hjälp på traven.

chrissan
0

Han kom till Boston 18 maj 1891 med s/s Scythia. Han reste i Main Steerage - alltså sämsta klassen som Frans beskriver i sin dagbok. Men sedan inget.

Cheyenne
0

Tack snälla. På AF fick jag även denna information som jag är lite tveksam till pga av året då han skulle ha kommit till Amerika (diffar på 3 år)

"I census(folkräkningen)1900 bor det i Portland, Middlesex, Conneticut en Charles Norby, han är född juni 1872 och kom til Amerika 1888.
Han är arbetslös, vid denna tid. Det står också att han er boarder, dvs.han hyr rum.Han hyr hos en familj Bergqvist, som också är svenska".

AndersE
0

Jag sökte lite snabbt på ancestry utan framgång. En möjlighet är ju att han kallar sig något annat. Vad skulle ni valt för "engelsk- klingande" namn?

AndersE
0

Vad sägs om:

1910 United States Federal Census

about Charles O Norby

Name:

Charles O Norby

Age in 1910:

38

Estimated birth year:

abt 1872

Birthplace:

Sweden

Relation to Head of House:

Head

Father's Birth Place:

Sweden

Mother's Birth Place:

Sweden

Spouse's name:

Ida F

Home in 1910:

Lynn Ward 2, Essex, Massachusetts

Marital Status:

Married

Race:

White

Male

Year of Immigration:

1892

AndersE
0

Och…

1920 United States Federal Census

about Charles O Norby

Name:

Charles O Norby

Home in 1920:

Lynn Ward 3, Essex, Massachusetts

48 years 

Estimated birth year:

abt 1872

Birthplace:

Sweden

Head

Spouse's name:

Ida F

Father's Birth Place:

Sweden

Mother's Birth Place:

Sweden

Marital Status:

Married

Race:

White

Sex:

Male

Home owned:

Own

Year of Immigration:

1887

Able to read:

Yes

AndersE
0

…samt:

1930 United States Federal Census

about Charles O Norby

Name:

Charles O Norby

Home in 1930:

Lynn, Essex, Massachusetts

58

Estimated birth year:

abt 1872

Birthplace:

Sweden

Head

Spouse's name:

Ida F

Race:

White

Occupation:

Education:

Military Service:

Rent/home value:

Age at first marriage:

Parents' birthplace:

View image

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast fadern ska vara från England…?

Cheyenne
0

Tack till er båda. Carl Norrbys far var definitivt inte från England Skrattande

Men jag sparar dessa uppgifter ändå för man bör väl hålla alla dörrar öppna.

AndersE
0

#8 Det är bara i 1930 som det står att fadern är från England. I 1910 och 1920 står det att båda föräldrarna är svenska. Om det är rätt person finns det massor av barn, dvs förmodligen gott om släkt idag!

När slutade breven komma? Skrev han något om gifte eller barn. Den jag hittade har barn födda från ca 1895.

chrissan
0

Det finns en Carl Norrby som gifter sig i Chicago 29 dec 1909. Han anges vara 34 år visserligen men namnet stämmer ju bra.

En annan Charles Norby gifter sig i Chicago med Sadie Beck 23 nov 1904, han anges vara 31 år.

Ännu bättre:

Charles Norby född i juni 1872 i Sverige finns 1900 i Portland, Middlesex, Connecticut

chrissan
0

Den sistnämnda Charles Norby finns i City Directory för Middletown and Portland, Connecticut 1891-1901. Han är anställd på Tinware Company först och sedan på N.E.&S. Co. Försvinner sedan.

Cheyenne
0

Nu såg jag under en annan tråd att man på familysearch kan finna lite intressanta uppgifter om våra kära emmigranter. Jag fann bla samtliga uppgifter som chrissan skriver om under inlägg #10.

Jag har alltid tyckt att den Charles Norby som återfinns enligt följande har varit mest intressant;

"I census (folkräkningen) 1900 bor det i Portland, Middlesex, Conneticut en Charles Norby, han är född juni 1872 och kom til Amerika 1888.
Han är arbetslös, vid denna tid. Det står också att han er boarder, dvs.han hyr rum. Han hyr hos en familj Bergqvist, som också är svenska".

Enligt chrissan försvinner han 1901. Nu börjar jag dock fundera på m han inte kan vara identisk med den Charles Norby som gifter sig i Chicago 1904 med en Mrs Sadie Beck. Hans ålder diffar förvisso på ett år men liknande fel uppstår ju hela tiden.

Anledningen till att jag började fundera på om det rör sig om samma person var just en koppling till Chicago. När min Carl Norrby lämnade Sverige reste han tillsammans med en ett år äldre vän från Tingstäde, Gotland. Vännen hette Carl Anders Hugo Lindström och var född 1871 i Tingstäde.

Den 6 juni 1912 föds det en Florence Maria Lindstrom i Chicago. Faderns namn anges vara Carl Hugo Lindstrom, 39 år (perfekt) och född i Visby, Sweden (mindre perfekt, ska ju vara Tingstäde). Det som "stör" mig lite är att denna Carl Hugo Lindstrom uppges vara "Police officer" men vem vet…..!? är det samma person som kom till Amerika samtidigt med Carl år 1891 så har han ju haft ett antal år på sig att bli polis.

Sitter här och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, vare sig med den Charles Norby som gifter sig i Chicago 1904 eller ovan nämnda Carl Hugo Lindstrom.

Några förslag?

chrissan
0

Hade tänkt kolla vidare på Charles men någon har snott mitt Ancestry-konto och deras support har inte öppet på söndagar, Grrr

Cheyenne
0

Har någon snott ditt konto??? Förvånad

chrissan
0

JA, när jag skulle klicka upp söksidan (har varit inloggad länge) så kom det besked om att Ancestry körs på en annan dator, det var inte jag.

Nu funkar det, antingen har de stängt av eller så funkade mid spyware-rensning

Carl H Lindstrom, polis bor kvar i Chicago 1920 med dottern och hustru Hilda C.

bokesliden
0

Det finns en annan Charles Norby i Minnesota år 1900. Han uppges visserligen vara född 1873, men det kan ju vara värt att kolla upp i alla fall.

1900 United States Federal Census about Charles Norby
Name: Charles Norby
Home in 1900: St Paul Ward 1, Ramsey, Minnesota
Birth Date: Jun 1873
Birthplace: Sweden
Race: White
Ethnicity: American
Immigration Year: 1893
[189]
Relationship to Head of House: Boarder
Father's Birthplace: Sweden
Mother's Birthplace: Sweden
Marital Status: Single
Residence : St. Paul City, Ramsey, Minnesota

Cheyenne
0

Ovan nämnda Charles Norby från census 1900, vilken bodde i Portland, Middlesex, uppges ju vara född i juni 1872 och kom til Amerika 1888. Juni 1872 är ju helt pefekt då det var då min Carl Norrby föddes. Problemet är att han inte kom till Amerika 1888. Min Carl emigrerade först 1891 och då blir det så tröttsamt när man finner även denna person i census 1900:

Name: Chars Norby (kollar man originalet så är det oerhört slarvigt skrivet)

Residence: St. Paul city, Ramsey, Minnesota

Birthdate: Jun 1873 (diffar med ett år)

Birthplace: Sweden

(Både mor och far uppges vara födda i Sverige)

Immigration year: 1892 (suck, diffar på ett år)

I originalet framgår det att han är "Laborer", dvs arbetare.

Cheyenne
0

Tack bokesliden. Nu verkar vi ha funnit samma person fast immigrationsåret diffar med ytterligare ett år.

Cheyenne
0

Är det förresten någon som känner till Englewood? Det är dit min Carl och hans reskamrat uppger att de ska enligt Emihamn. Har googlat på Englewood men ortsnamnet verkar finnas i flera stater.

bokesliden
0

Jag undrar om den Charles Norby som bodde i Portland och som kom till Amerika 1888 inte kan vara identisk med den Carl Johan F Norrby född 1872-01-20 i Hall, Gotland och som utvandrade 1888-05-01 från Rute, Gotland (Enligt Emibas). När jag läser den aktuella census sidan så tolkar jag i allafall födelsemånaden som Jan inte Jun.

När det gäller den Charles O Norby som bodde i Lynn (#4) så är han nog identisk med den Karl Oskar Norrby född 1871-10-29 i Göteborgs domkyrkoförsamling och som utvandrade 1887-06-04 från Älgå, Värmland.

bokesliden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bit av census sidan för Charles Norby i Portland.

Cheyenne
0

#20 Jag håller med nu när jag har kikat på originalet. Det kan lika gärna stå Jan 1872. Och Carl Johan F Norrby från Hall har jag stött på tidigare i min jakt på min Carl.

Cheyenne
0

Jag tittar in lite då och då på Familysearch och söker på "min" Carl Norrby då det ibland finns nya källor. Den som än så länge "ligger bäst till" som min Carl är den Charles Norby som nämns under inlägg #16 & 17, boende i Minnesota enligt census 1900. Men vad gör man då med denna Charles Norby?? Också från census 1900. Bosatt i Memphis, Tennessee. Arbetar som murare. MEN, det finns ju inga uppgifter om honom, inget födelseår, inget om födelseplats eller årtal för en eventuell imigration.

Se länk. Han finns som #98.

Cheyenne
0

Jag kämpar på med min Carl Norrby (i Amerika Charles Norrby).

När Carl lämnade Tingstäde och Gotland år 1891 uppges hans destination vara Englewood. Det finns flera Englewood i Amerika i flera olika delstater, bla ett Englewood i Massachusetts.

I Boston, Massachusetts City Directory för år 1893 återfinns en Charles Norrby som arbetar som mariner för Sampson Murdock & Company.

# Year: 1893
# Full Name: Norrby, Charles
# Surname: Norrby
# Given Name: Charles
# Publisher: Sampson Murdock and Company

Och det är ungefär så långt jaghar kommit…….! *suck*

Cheyenne
0

Åh nej! Det är bergis ovan nämnda Charles O Norrby som enligt census 1910. 1920 o 1930, bodde i delstaten Massachusetts.

swemah
0

Hej  När slutade breven att komma?  Finns det ingenting i (eller på) breven som gör det möjligt att avgränsa var han var när de skrevs?

Cheyenne
0

#26 Jag minns tyvärr inte när breven slutade komma. Det är hela fem år sedan jag läste de och de flesta hann jag bara skumma igenom. jag inte heller för mitt liv minnas var han befann sig när han skrev breven. Jag har inte heller åtkomst till breven just nu, de förvaras hos en släkting. Jag har bett om kopior på breven men vissa saker går trööööögt tydligen…! I det sista brevet skrev Carl åtminstonde att han funderade på att flytta till Kalifornien.

Carls mor, min mormors farmor, avled så sent som 1941 och det var då hans yngre bror, min mormors far, försökte finna honom med hjälp av det svenska konsulatet i USA. Deras svar har jag läst. De lyckades inte lokalisera honom.

torsbo
0

Englewood i emigrantsammanhang brukar i allmänhet vara det som ligger i närheten av Chicago. Där finns nog ett antal svensk-amerikanska kyrkor med medlemslängder.

Inget om denne Carl Norrby finns på Emiweb, där han också anges vara född 1872 13/6.