Vad gnäller jag för?
Här har man beklagat sig år ut och år in för att den egna släkten inte innehåller större mängder "roliga" släktingar, dvs sådana som inte präktigt föds, gifter sig, får barn och dör på samma plats utan att göra något större väsen kring sig. Man vill ju se mer personer som utmärker sig i arkiven. Eller åtminstone en drös utvandrare att bita i.
Idag tog jag tag i pappas efterlämnade pärmar igen, denna gång min morfar som han påbörjade på 80-talet. Tyvärr hann pappa inte ända fram i arkiven visar det sig. Han som var så intresserad av Erik Jansarna och Bishop Hill. En del av mina Hälsinglandssläktingar utvandrade med dem.
Ett enda steg till, nu med on-line resurser - vad hittar jag: Erik Jansson själv är faktiskt min morfars farmors farfars brorson! Och med sig tog han ett antal andra släktingar från Torstuna-trakten, inklusive den kvinna vars make skulle skjuta honom 1850 i Bishop Hill.
Äntligen!
#0 Gratulerar! (Tror jag…) 
#0 Äntligen! När ska det hända mig? ;)

Grattis, nu kan du inte klaga!

Jo, det är ju en av de tre superutvandrarna (Cassel och Esbjörn är de andra två - sambons släktingar gifte in sig i familjen Esbjörn). Men lite tveksamt att ha religiösa sektledare i släkten, det finns en del dubiösa predikanter på mormors sida också. Hmmmm

Jo du, det kunde bli dramatiskt over there. När jag äntligen hittade en hel familj (inte bara enstaka individer) som utvandrat, då blev det nästan mer än man törs tro på. Nybygge bland indianer, nedbrunnet hus, familjefar nedslagen av skumma hästhandlare, en son förlist på resa över men mirakulöst tagit sig iland och hittat fram till sin familj.
Är berättelser från USA och Kanada mer ärliga eller tenderar folk där att överdriva lite?

Nu förstår jag var talets och skriftens gåva härstammar från. Kanske bäst att passa sig så man inte blir övertalad att göra nåt

He,he man kanske skulle se om man har hans förmåga att övertala folk 

Snälla, gör inte det, det räcker som det är idag :-)

Chrissan, så kul…berätta mer om dom och deras liv…vem vad han? Vad gjorde han? Skriv lite, snälla 

Det finns en hel del skrivet om just Erik Jansson, han var ju sektledaren (Googla på Erikjansare, som hans lärljungar hette). Troligen den mest framgångsrike sektledaren i Sverige - lyckades hypnotisera ca 1500 personer att lämna allt. Jag ska nu till Carolina (universitetsbiblioteket) för att ta fram några böcker. Sedan till Bishop Hill museet i Biskopskulla.
Jag får koncentrera mig på de andra som reste med honom, har länge tänkt kolla upp Hälsinglandsdelen som min far skrev en del om hur de åkte iväg från gårdar och familjer.
Här kan man läsa litet om Bishop Hill. De som valde att lämna sekten och grunda svenskkolonin i Chicago var också mina släktingar

#10 En bit ifrån museet som ligger nära kyrkan finns platsen där Erik Jansson bodde. Har inte varit inne i museet, men besökt den oansenliga platsen som jag tror enbart var utmärkt med en skylt. Huset finns inte kvar.

Stort tack, jag fick inte fram någon bra karta själv. Har tänkt åka dit länge men fick mer orsak nu
Gratis hoppas du lyckas i dina ansträngnigar och hittar många nya släktingar.
Hälsningar Gnidde.

Har en bekant som är med i styrelsen för hembygdsmuseet där. Finns en hel del att se och de har en hel del bilder och text om det hela. Var kul när vi var på besök där för något år sedan.
Vad ska man ha som signatur tro?