Hur hanterar ni dubbla livsöden?
Vad jag menar med rubriken är att man ju i ett släktforskningsprogram har möjlighet att i ett fritextfält skriva in en biografi för varje person.
Hur gör man då när en familj flyttar från en socken till en annan? Skrivs detta in på hela familjens olika sidor? Så vill man ju ha det då man skriver ut en ansedel - alla uppgifter man har om den personens liv ska ju komma med då.
Om man däremot skriver ut en hel släktkrönika blir det väldigt tjatigt att läsa om samma flytt sju gånger…
Själv har jag så småningom hamnat i ett system där jag skriver in familjens gemensamma händelser på faderns sida. På hustruns sida skriver jag bara sådant som är specifikt för henne. På barnens börjar jag skriva från det de flyttar hemifrån.
Hur man än väljer att göra finns det för- och nackdelar. Hur gör ni?
(Själv använder jag Disgen. Har andra program andra möjligheter?)

Jag använder MinSläkt, och har valt en liknande logik som du Anders.
Jag har försökt kolla upp frågan lite, om möjligheten att ha kopplingar mellan personer i form av en "familjeenhet" eller liknande, som möjliggör att man skulle kunna länka personlig information till en gemensam familjebild - på samma sätt som man kan länka ett foto e dyl till en eller flera personer.
Det skulle ju bara vara att kunna länka till en gemensam textfil. Åtminstone MinSläkt har denna funktion, men den är (om jag minns rätt nu) inte möjlig att skriva ut (och om så vore fallet, så kom väl även den i 7 exemplar) 
#1 I Disgen finns en möjlighet, som jag inte använt.
Det finns en flik "biografi" och en annan "Extra text" (den senare kan man ha flera av). Man skulle ju kunna skriva som jag gör nu - familjens historia i faderns biografi, och sedan upprepa den hos hustrun och barnen, men placerad under "Extra text".
När man skriver ut krönikan väljer man då att inte få med "Extra text", men om man skriver ansedel tar man med den. Fast frågan blir ju då hur det ser ut i utskriften. info kan ju komma i konstig ordning…
Ofta tänker man ju inte på sådant här när man börjar släktforska - och så har man ett himla sjå i efterhand…
Något som jag använder flitigt i Disgen är anteckningar som jag tycker fungerar bra för mig. Där skulle man ju också kunna göra kommentarer om till exempel "familjens gemensamma händelser". När jag skriver in något i grunddata och vill "fylla på" någon information, så att säga, så tycker jag att anteckningar fungerar bra för mig. Extra text använder jag mig av när det gäller mer "känslig/personlig" information. Då kan jag välja om jag vill ta med det i utskrift eller inte.
#3 Var hittar du "anteckningar"?
Jo, om du går in på "grunddata" och "notiser" så finns det "grunddata", "fotnot" och "anteckningar".Både "fotnot" och "anteckningar" är av karaktären löpande text och kan jämföras med kortet "biografi". Om jag förstått det rätt så är det först vid utskrifter som det märks någon skillnad. "Anteckningar" kan skrivas inne i personens notis, som fotnot sist i sidan/filen eller så kan man besluta att inte skriva ut uppgiften. "Fotnot" skrivs alltid ut den och man kan välja mellan att få den utskriven längst ned på den aktuella sidan eller sist i hela filen.
Jo, dessa klargörande uppgifter (fotnot och anteckningar) hittar du i kortet Grunddata i notisens dialogruta. Gå in under "notiser" och klicka på "ny notis" och sedan till exempel "yrke", "född"…och då skall det komma upp…Bifogar en bild (jag klickade på "yrke". Har du redan skrivit något om en person och vill ändra det så klickar du på "ändra notisen" och då får man också upp "grunddata…". Jag är urdålig på att förklara…