Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: amerikaforskning
Läst 9343 ggr
[Cheete]
0

Tre emigranter, vad hände med dom?

Jag har nu i tid och otid fått höra om en farbror till min pappa som åkte till Amerika och som, enligt honom, skickat brev till pappas morföräldrar långt in på 1990talet. MEn när pappas mormor dog så tog brevväxlingen slut och vi vet inget om vad som hände med honom sen.

Han som emigrerade hette Viktor Emanuel Johansson och var född 1889 i Ekshärad församling. Han utvandringsdag var den 19 Juni 1923 och han kom fram (enligt ellisisland.org) den 1 Juli samma år. MEN det är ju datumet för den dag han kommer fram till hamnen, och det står ju inget datum för när han kom fram till sin slutdestination som var Minneapolis, Minnesota (också enligt ellisisland.org). Han reste ensam till Amerika.

Det jag vill veta om honom nu är om han gifte sej, barn, arbete och allt man kan tänka sej. Dock hittar jag inget av detta (än så länge). Kommer själv försöka leta efter honom, men jag vore oerhört tacksam för all hjälp jag kan få angående honom.

Sen har vi dom andra två. Ett syskon par vid namn Alfred och Hilma Justina Andersson som båda åkte till Amerika men på olika årtal. Alfred åkte den 11 Maj 1903 och Hilma åkte den 29 Mars 1907. Båda åkte till Wisconsin, men olika städer. Hilma bosatte sej i Superior och Alfred i Ashland.

Dessa två går inte att hitta på ellisisland.org (eller så är jag blind vem vet? :P). Eller ja, jag hittade en Alfred men inte all data stämmer med den data jag fått fram tidigare.

Nån som kan hjälpa mej på vägen?

[Cheete]
0

Det här finns om alla tre personerna i Emihamn (tack vare snälla människor på anbytarforum!):

Efternamn: ANDERSSON
Förnamn: HILMA J
Ålder: 20 Kön: K
Född: 1886/1887
Församling: EKSHÄRAD Län: S
Titel/Anm:
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1907 03 29
Destination: SUPERIOR WI
Medåkande: NEJ
Källkod: 83:297:7723

Efternamn: ANDERSON
Förnamn: ALFRED
Ålder: 23 Kön: M
Född: 1879/1880
Församling: LYSVIK Län: S
Titel/Anm:
Utvandrdag: 1903 05 11
Destination: ASHLAND WISC
Källkod: 73:89:4102

Efternamn: JOHANSSON
Förnamn: VIKTOR E
Ålder: 34 Kön: M
Född: 1888/1889
Församling: EKSHÄRAD Län: S
Titel/Anm: F N RÅDA
Utvandrdag: 1923 06 19
Destination: NEW YORK
Källkod: 110:103:20988

[Cheete]
0

Och så här stod det i Emibas (åter tack vare snälla människor på anbytarforum!):

Andersson, Hilma Justina
Ägardotter (ogift kvinna)
f. 12/4 1886 i Lysvik, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 5/3 1907
från Skoga Södra, Ekshärad, Värmlands län (Värmland)till Nordamerika
0141907002 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad
Källa: Husförhörslängd, s. 1037
Emibas emigrationsakt: Ekshärad S 1907 002

Andersson, Alfred
Hemmansägarson (ogift man)
f. 9/10 1879
Utvandrad 2/5 1903
från Backa, Lysvik, Värmlands län (Värmland)
till Nordamerika
0551903039 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad
Källa: Husförhörslängd, s. 49
Emibas emigrationsakt: Lysvik S 1903 039
**
Johansson, Viktor Emanuel**
Arbetare (ogift man)
f. 2/1 1889 i Norra Råda, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 5/6 1923
från Lindås, Ekshärad, Värmlands län (Värmland)
till Nordamerika
0141923037 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad
Källa: Husförhörslängd, s. 510
Emibas emigrationsakt: Ekshärad S 1923 037

[Cheete]
0

Och det här stod om Viktor på Ellisisland.org:

First Name: Viktor Emanuel
Last Name: Johanson
Ethnicity: Sweden, Scand.
Last Place of Residence: Eksharad, Sweden
Date of Arrival: Jul 01, 1923
Age at Arrival: 34y
Marital Status: S 
Ship of Travel: Stockholm
Port of Departure: Gothenburg, Sweden
Manifest Line Number: 0006

Och på Ship Manifest står det om närmsta släkting i Sverige och där står Viktors far Johan Jansson angiven, så jag är helt övertygad om att det är "min" Viktor jag har hittat :)

Phryxe
0

Eftersom de har vanliga namn behövs mer info för att urskilja dem, ex. födelsedatum, föräldrars namn, namn på syskon etc.

Är alla brev från Viktor kastade? Om inte har du förmodligen där uppgift om avsändarens boende/postort.

Phryxe
0

Du hann visst uppdatera före mitt inlägg …

Phryxe
0

Om jag tolkar det rätt är Viktor 1923 på väg till sin vän Carl Björsson, 1715 Filmore St. N.E., Minneapolis, Minnesota. Viktor anges vara född i Norra Råda. Vid hans namn i passagerarlistan står också en del koder som tyder på att han ansökt om amerikanskt medborgerskap 1931 och 1936.

[Cheete]
0

Tyvärr blev nog breven slängda när pappas mormor dog. Har aldrig sett ett spår efter nåt av dom, men jag ska fråga om pappa eller min faster nånsin har sett dom och kanske har kvar dom. Hoppas kan man alltid göra!

Jag hann visst det ja :P

Tack så mycket för hjälpen! Ja, på vissa ställen står det N. Råda, andra står det Dalkarlstorp som ligger i N.Råda fs. Så man får nog anta att det ialla fall är inom Norra Råda församling :)

Phryxe
0

Det ser ut som om Alfred Andersson reser med SS Celtic från Liverpool 15/5 och anländer 25/5 1903. Han sägs komma från Lysvik och är på väg till vännen Fred Nelson i Pratt, Bayfield County, Wisconsin. [Ellis Island]

Cheyenne
0

Nu ser jag att Victor Emanuel Johansson föddes redan i januari 1889 vilket borde göra att hans födelseår blir korrekt i de olika census (närmast 1930) då folkräkningen gjordes senare under året men ett förslag även om födelseåret är uppskattat till 1890 (någon som har tillgång till den skannade längden kanske kan kika);

Census 1930:Minnesota » HENNEPIN » MINNEAPOLIS CITY, WARD 12 » 27-234 » Sheet 47A

MINNEAPOLIS CITY, WARD 12
MINNEAPOLIS CITY, WARD 12 (PART) BOUNDED BY (N) MINNEHAHA PKWY; (E) MINNEHAHA AVE S, 42D AVE S, 60TH ST E, CITY LIMITS; (S) CITY LIMITS; (W) 34TH AVE S

1. Johnson, Victor E (b: 1890*)

Household: Johnson, Freda J (b: 1888*)

Cheyenne
0

Kanske ovanstående pars vigsel i Hennepin County (dit Minneapolis hör) år 1924;

County: HENNEPIN
Marriage date: 5/10/1924
Groom's name: JOHNSON, VICTOR E
Bride's name: PIERSON, FREDA

Cheyenne
0

Alternativt denna, också från census 1930:

Minnesota » HENNEPIN » MINNEAPOLIS CITY, WARD 9 » 27-180 » Sheet 15B

MINNEAPOLIS CITY, WARD 9
MINNEAPOLIS CITY, WARD 9 (PART) BOUNDED BY (N) LOWRY AVE NE; (E) FILLMORE NE; (S) 18 1/2 AVE NE; (W) CENTRAL AVE NE

1. Johnson, Victor E (b: 1889*)

Household:
Bjorion, Carl A (b: 1888*)
Bjorion, Amanda I (b: 1887*)
Bjorion, Nellie R (b: 1922*)
Wicklund, Carl G (b: 1889*)

Carl A. Bjorion skulle väl kunna vara en feltranskribering av vännen som Phryxe skriver om i inlägg #6, dvs Carl Björsson, 1715 Filmore St. N.E., Minneapolis, Minnesota. Hans adress från manifestet (Filmore Street) stämmer med census 1930.

Cheyenne
0

Jag såg att Viktor Emanuels mor hette Persdotter. Därmed skulle denna dödsnotis kunna stämma (födelsedatumet stämmer).

Minnesota Death Index;JOHNSON, VICTOR E.
Date of Birth: 02 Jan 1889
Place of Birth: OUT OF STATE
Mother Maiden Name: PEARSON

Certid# 1959-MN-027418

Date of Death: 23 Dec 1959
County of Death: HENNEPIN

MEN, du skriver att han skrev brev till Sverige långt in på 1990-talet. Blev han alltså mer än 100 år gammal?

swemah
0

#9 och # 10 är nog inte rätt Victor eftersom han i census 1930 uppges vara född i Iowa.

#11 är med stor sannolikhet rätt person, invandrad 1923 född i Sverige. Han är Laborer på Lumber Yard. Och det står Bjorson tycker jag på originalet

Cheyenne
0

#13 Håller med! jag strök Victori inlägg #9 & 10 mentalt när jag fann Victor i inägg #11.

Cheyenne
0

Vad gäller Alfred Andersson som du också frågar efter, så finns det ingen Alfred Anderson, född i Sverige i oktober 1979 (ingen född 1879 öht) i Ashland, Wisconsin i census 1910 eller 1920. Var kommer den uppgiften ifrån?

[Cheete]
0

Det kan mycket väl ha varit hans barn eller hans fru (om han hade nåt av dessa) som skrev hem till Sverige.

Jag fick den uppgiften från en på Anbytarforumet som sökte i Emihamn och fann honom där. Fast destinationen kan ju ha ändrats, det vet man ju inte.

Det enda jag vet säkert är att han utvandrade 1903-05-02 och hans syster Hilma utvandrade 1907-03-05. Båda födda i Lysvik (en del källor står det Ekshärad) och föräldrarna var Anders Persson född 1851 i Lysvik samt modern Maria Persdotter född 1848 också i Lysvik. Mer än så vet jag inte. Utvandrardatumet fick jag av min morbror som också släktforskar.

Cheyenne
0

#16 Kan du länka till din fråga med svar på Anbytarforum så man kan se vad som redan har framkommit….!?

[Cheete]
0

http://aforum.genealogi.se/discus/

Vet inte om länken går hela vägen fram men om den gör det så är det andra inlägget uppifrån och så fortsätter det neråt på samma sida.

[Cheete]
0

Verkar som om man inte kan länka till den direkt diskussion inne på anbytarforum. Men det som skrevs där inne är samma som det jag kopierade in i inläggen #1, #2 och #3.

swemah
0
swemah
0

Phryxe har ovan angivit att Alfred beger sig till vännen Fred Nelson i Pratt, Bayfield County, Wisconsin.

swemah
0

När Hilma kommer till USA, till Boston ombord på Saxomia, den 12 april, så ska hon till sin bror Alfred Anderson som då bor 1214 -73(?) Street, Superior, Wisconsin

(Ancestry - Ship list)

swemah
0

Detta kan vara Alfred. Det står visserligen att han invandrat 1900, men census 1920 och 1930 visar 1903 som immigrationsår

1910 United States Federal Census

about Alfred Anderson

Name:

Alfred Anderson

Age in 1910:

31

Estimated birth year:

abt 1879

Birthplace:

Sweden

Relation to Head of House:

Head

Father's Birth Place:

Sweden

Mother's Birth Place:

Sweden

Spouse's name:

Caroline

Home in 1910:

Superior Ward 3, Douglas, Wisconsin

Marital Status:

Married

Race:

White

Male

Year of Immigration:

1900

Neighbors:

View others on page

Household Members:

Name

Alfred Anderson

31

Caroline Anderson

31

Clara Anderson

5

Walfred Anderson

4

Gustav Anderson

1 8/12

swemah
0

1920 United States Federal Census

about Alfred Anderson

Name:

Alfred Anderson

Home in 1920:

Superior Ward 3, Douglas, Wisconsin

40

Estimated birth year:

abt 1880

Birthplace:

Sweden

Self (Head)
[Head] 

Spouse's name:

Caroline

Father's Birth Place:

Sweden

Mother's Birth Place:

Sweden

Marital Status:

Married

Race:

White

Sex:

Male

Home owned:

Own

Year of Immigration:

1903

Able to read:

Yes

Able to Write:

Yes

Neighbors:

View others on page

Household Members:

Name

Alfred Anderson

40

Caroline Anderson

40

Clara Anderson

14

Walfred Anderson

13

Gustav Anderson

11

Oscar Anderson

8

Ever Anderson

3

swemah
0

1930 United States Federal Census

about Alfred Anderson

Name:

Alfred Anderson

Home in 1930:

Superior, Douglas, Wisconsin
View Map)

50

Estimated birth year:

abt 1880

Birthplace:

Sweden

Head

Spouse's name:

Caroline

Race:

White

Occupation:

Education:

Military service:

Rent/home value:

Age at first marriage:

Parents' birthplace:

View image

Neighbors:

View others on page

Household Members:

Name

Alfred Anderson

50

Caroline Anderson

50

Gustaf Anderson

21

Oscar Anderson

19

Evar Anderson

13

Carl Anderson

9

swemah
0

Enligt hittills obekräftad uppgift avlider han 5 mars 1956 i Wisconsin

(Ancestry - family tree)

swemah
1

Får vi tro samma Family Tree så är detta Alfreds hustru

Post 848759

Nilsson, Karolina
Piga (ogift kvinna)

f. 7/3 1879 i Boda

Utvandrad 2/5 1903
från Sillegård, Västra Ämtervik, Värmlands län (Värmland)
till Amerika

0501903016 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad

Källa: Emibas emigrationsakt: Västra Ämtervik S 1903 016

swemah
0

Det finns mer information och även bilder på Alfred kopplat till släktrträdet, åtkomligt via Ancestry

swemah
0

Hustruns död, enligt uppgift i släktträdet

Wisconsin Death Index, 1959-1997

about Caroline Anderson

Name:

Caroline Anderson

84

Sex:

F (Female)

Birth Date:

abt 1879

Death Date:

18 Jul 1963

Supe (May be abbreviated)

Certificate:

021087

[Cheete]
0

Tack så mycket för hjälpen, swemah! :D

Tog kontakt med den som lagt upp släktträdet nu idag så får vi se om detstämmer. Hoppas bara att det gör det nu :)

[Cheete]
0

Tyvärr har jag inte fått nåt svar alls från den som har släktträdet. Får väl fortsätta hoppas på att personen kommer svara nån gång i framtiden.

[Cheete]
0

Har äntligen fått svar på ancestry från personen med släktträdet som swemah nämnde i tidigare inlägg. Nu ska det utbytas information för fulla muggar :D