Barndomens polisbil
Igår fredags slängde jag en blick ut genom fönstret från mitt kontorsrum och såg denna. Två av mina kollegor blev lika exalterade som jag så vi sprang ut med mobiltelefonerna i högsta hugg och fotade. Inte så märkvärdigt egentligen men den hade registreringsskylt och skattmärke och när vi tre "knäppgökar" stod där och fotade så kom en man och låste upp bilen och for iväg. Visste inte att man kunde köpa gamla polisbilar och också köra omkring med dem med den tydliga anvisningen de har, dvs ordet "Polis" tryckt över halva bilen.

kul, kan det varit denna …

#2 Kanske!
Kul, de frågar just det jag undrar;
"Är det lagligt att köra runt med en historisk polisbil?
- Det är klart att det finns vissa gränser, man får till exempel inte ha blåljus, men det här är en historisk polisbil som få skulle ta miste på som en polisbil i tjänst, berättar Jan Tägt."

På denna sida står "min polisbil" med länk till Polishistoriska sällskapet
Det är väl härligt med ett brinnande intresse även för historiska bilar.

För övrigt underbara bilder på fler gamla polisbilar
Gränsen mellan nytt och historiskt aktualiserades då några SAAB Draken lämandes till muséer i USA. Väl där rustades de upp och började flygas med, som flygande museiflygplan.
Inte alls populärt i Sverige som sålt Draken till Österrike där de fortfarande var i aktiv tjänst.
#0 Kul!
Minns Amazonen som Polisbil, men då i svart vita färger.
Var det vita skärmar o resten svart, eller tvärtom?
Minns inte, lite Zebrasyndrom.

På 80-talet i Lund fanns en bil som var målad precis som dåtidens polisbilar, men istället för Polis så stod det Tjuv på den 
#9 Just det! Nu ramlade poletten ned.
Vilka fina bilar, vilket påminner mig om vår mjölkchokladbruna Amason, som vi sålde 1975.
Dom gamla uttjänta bilarna och motorcycklarn ha kunnat köpas från överskotter kronbilsförsäljningen i Soln. tillsammans med en massa annat material från Staten.
Hälsningar Gnidde.

#12 Ja det som en gång var det ursprungliga "Överskottsbolaget" även utanför Malmö, fanns förr gamla utrangerade polisbilar. Men jag har ingen aning om var dom säljs idag. Överskottsbolaget hade förr riktigt roliga "gamla" fynd från millitären, gamla fårskinnspälsar mm. Det var kul att titta där förr. Men allt sådant är väl borta sen länge.