Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 4711 ggr
Piggeline
0

Ny - Frustrerad och inspirerad :)

Hej! Såå glad att jag hittade hit! Ber om ursäkt i förskott för ett långt inlägg.

Har i sju år fått höra historier om min mans välarkiverade släkt. Min svärmor och andra släktingar har forskat och hittat sååå mycket.. ända bak till 1600-talet! Alla är så engagerade och nära varandra (trots världsdelar mellan)

Dom har stor släkt i USA, och dom har gjort så mycket! Det var tydligen min mans familj som startade D'angleterre (Köpenhamns finaste hotell). Dom har för tusan pirater i släkten, ja klassiska Pirates of the carribean-pirater! Massor av brev och vykort sparade. Ja, listan är milslång! (känner ni mig frustration haha)

Tycker att det är jättekul att lyssna på deras historier om utvandring och andra stora händelser. Speciellt eftersom våra barn inte behöver undra.

Men min egen familj….. Hmph… Skrikandes Min familj är tydligen väldigt stor men ingen är nära någon. Alla löften har runnit ut i sanden. Ingen träffar någon utanför den närmsta familjen när det gäller släkten.

Jag vill väldigt gärna släktforska men vet inte var jag ska börja för ingen är intresserad av att berätta det lilla dom vet. Och detta gäller både mamma och pappas sida.

Jag vet följande:

För- och efternamn på mina Föräldrar, mor- och farföräldrar. Efter detta tar det stopp på min pappas sida förutom att jag vet småsaker som att jag härstammar från valonerna och geografiskt lååååångt tillbaka härstammar jag från södra frankrike. Från min farmors sida har jag rötter i Estland och är till och med släkt med någon föredetta president i Estland. och min pappa har en moster som bor i Texas. Men ja, jag har inget mer att gå på på min pappas sida för vi har ingen kontakt. Så där stannar det efter farföräldrar.

Efternamn på min pappas sida: Hedberg och Bofink

Min mammas sida kan jag lite mer om, speciellt min morfars sida. Där vet jag att en stor del av släkten utvandrade till USA och efternamnet där är Hefner (ja, försök googla det hehe)

Min mormors sida slutar det med hennes mormor oh morfar men jag har bara deras förnamn :(

Efternamn på mammas sida: Johansson (väldigt givande) Rasmusson, Hefner

Jag tar tacksamt emot tips och råd ang. hur jag går vidare.

/Piggeline Glad Min scrapblogg

Jerlerup
0

Du kan börja med att kolla vilka födelsedata dina föräldrar och mor och farföräldrar har. Du kan ringa Skattemyndigheten-folkbokföringen. Ge senaste adress och namn så får du personnummer och födelseort och sånt. Detta gäller folk som lever nu eller som dött efter ca 1991. Via landsarkivet du är knuten till kan du få uppgifter om folk som dött innan 1991. Kolla dessutom de CD:s som finns med Sveriges befolkning 1980 och 1970. Sök på deras namn.

Det är grunden. Det gäller att komma bak före ca 1930-talet. Därefter finns kyrkböcker med födelseuppgifter på t.ex. genline.

/Torbjörn

Phryxe
0
Tord
0

Ska du forska i Skåne län, Hallands län och/eller Blekinge län så har du nära till kyrkböckerna. De förvaras i Landsarkivet i Lund, utom kyrkböckerna för Malmö kommun som förvaras i Malmö stadsarkiv. Alltså behöver du inget abonnemang hos Genline, SVAR eller Arkiv Digital, det behöver du enbart om du vill sitta hemma framför datorn. På landsarkiven är det mikrokortsforskning som gäller, men de brukar även ha datorer med abonnemang.

Lill-Kisse
0

Att googla på ett släktnamn kan ge mer än många tror, men då ska man lägga till persones födelseår, titel eller bostadsort. Ibland ger det ingång till någon annans släktträd och då finns det en släktforskare där, som man kan kontakta och utbyta uppgifter med.

Andra gånger kan man få upp en givande berättelse från bygden där släkten levt. Då kan det hända att några personer i den egna släkten har omnämnts också, var de kom ifrån, vilken mark någon köpte av vem och vilken som fick ärva jorden, vilka som flyttade och var etc.

Nyligen fick jag träff på ett släktträd i annat land med många intressanta anteckningar. Att det är en gren inom min släkt är helt klart. Nu har jag många namn jag kan söka på i det landets register.

Lycka till!

Andersdotter
0

Hej,
Först av allt - så bra att du hittat hit ;-)
Du kan få mycket hjälp här, här finns så många duktiga släktforskare som kan hjälpa dig.
Skit i frustrationen nu, du har hamnat på rätt ställe och kan få hjälp till "ingångar" för fortsatt forskning.
Att släkten inte vet, eller inte kan berätta längre betyder inte att det är kört, du kan hitta det mesta ändå.

Mina kom igång tips är bara KÖR - sen lär du efter hand - hittar du bara lite "bas uppgifter" kommer du att vara fast och ständigt medlem här ;-)

1. Medlem på Proveniens i fokus ;-)
2.Ladda hem gratisversionen utav "Min Släkt" skriv in dom du vet…så du kan föra in mer vartefter. (Finns fler gratis program, men "Min släkt är litet och enkelt att börja med, det går att föra över till ett mer avancerat program senare)
3. Skriv ett nytt inlägg här gällande en eller två personer i samma familj, med namn födelsedatum, ort dödsort, allt du vet.
(Här finns många som har sökbara CD-skivor som kan hjälpa dig igång)
4. När du väl har lagt "Basen" kommer du att behöva gå vidare med ett abonnemang för att leta i kyrkoarkiven.

Tänk bara på att inte lägga in namn och födelsedata på någon nu levande, har du bara det att gå på så lägg hellre ett PM till någon här som kan hjälpa dig med "ingången" "Ingången" kan man få via dom olika CD skivor, folkräkningar från olika år bl.a. 1880, 1890, 1900, 1980 Sveriges dödbok (CD) Begravda i Sverige. Mfl
Hittar man personerna i CD skivorna får man som regel födelseort (plats) då vet man sen vilken församlingsbok och husförhörslängd man kan leta i för att få ytterligare uppgifter.
Lite beroende på var dom eftersökta personerna har bott, finns det ytterligare sökbara gratis register att tillgå.
Då kan du sen börja med att ta ett tre timmar abonnemang på SVAR eller hos andra som Genline och AD-online.
När man väl satt dom första personerna rätt så flyter det på. Man "gräver" sig sakta bakåt steg för steg.

Så lycka till, och kör igång ;-) in med nästa inlägg här.