Antikvitetsintresserad
Det finns en ny sajt som kanske kan utvecklas till något värdefullt för en Proveniensare?
Såg ett program i vintras tror jag att det var, om kristallkronor och en dam som livnärde sig på att gå hem och putsa upp kristallkronor i Stockholm.
Ser Antique Roadshow på kanal 8, varje vecka. Mycket intressant.
Antikrundan och Antikmagasinet är ju självklara för mig.
- och namnet Rambo är också svenskt. Har för mej att den verklige John Rambo var svenskättling i 8e ledet.
Kuggfråga utan att kolla efter: Hur många dog i den första Rambo-filmen och den första Rambo-boken?
Jo, Jonas Brunk, vilken man som endast levde 4 år där och hann bli en så stor man.

#3 Ingen aning, men det är väl som i alla andra amerikanska action-filmer, det går väl högst två minuter från inledningen innan den första skottlossningen inträffar…

Jo, det stämmer nog, men jag tror att det är något oväntat som 0 personer som dör. Kommer inte riktigt ihåg.

Vad ska man ha som signatur tro?
Fler gissningar?
För dom som vill veta:
Lägg märke till antal sex-scener och antal döda per minut!

#3 Jag är ättling till Peter Gunnarsson Ramberg som kom till Amerika 1640. Där tog han nament Rambo efter Ramberget vid Hisingen Göteborg, där han var född ca. 1612. 
Vad roligt att veta!

#9 Kom Peter Gunnarsson Ramberg tillbaka till Sverige igen eller kanske något av hans barn, eftersom du är ättling till honom?

Svenake, där ser man filmvåldet har trappats upp!
# exakt, och man kan också tänka så, - det är helt ok att i USA visa dödande, - men inte hur människor blir till.
I genomsnitt har en person som vuxit upp i USA sett 88000 dö på TV när han blir 20 år. Tror inte han sett någon födas.

#11 Cheyenne, jag har missat din fråga. En dotterdotter till Peter Rambo gifter sig 1704 i USA med Andreas Petri Sandel som 1701 blev predikant/prost i den svenska församlingen i Wicacoa. Han återvänder 1719 till Sverige tillsammans med sin hustru Maria Dahlbo och sina USA-födda barn. De bosätter sig i Hedemora.