Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettproveniens-i-fokus
Läst 3454 ggr
AndersE
0

Antikvitetsintresserad

Det finns en ny sajt som kanske kan utvecklas till något värdefullt för en Proveniensare?

http://antikviteter.ifokus.se/

Yred3
0

Såg ett program i vintras tror jag att det var, om kristallkronor och en dam som livnärde sig på att gå hem och putsa upp kristallkronor i Stockholm.

Ser Antique Roadshow på kanal 8, varje vecka. Mycket intressant.

Antikrundan och Antikmagasinet är ju självklara för mig.

AndersE
0

Jag tittar också gärna på de programmen. I ett av de senare avsnitten av antikrundan var ett gult inslag om en smålänning som gav namn åt Bronx. Den historien måste man ju lära sig om man hamnar i New York igen!

Länk (historien om Jonas Brunk börjar efter 6:20…)

svenake
0

- och namnet Rambo är också svenskt. Har för mej att den verklige John Rambo var svenskättling i 8e ledet.

Kuggfråga utan att kolla efter:   Hur många dog i den första Rambo-filmen och den första Rambo-boken?

Yred3
0

Jo, Jonas Brunk, vilken man som endast levde 4 år där och hann bli en så stor man.

svenne
0

#3 Ingen aning, men det är väl som i alla andra amerikanska action-filmer, det går väl högst två minuter från inledningen innan den första skottlossningen inträffar…

leja
0

Jo, det stämmer nog, men jag tror att det är något oväntat som 0 personer som dör. Kommer inte riktigt ihåg.

Obestämd

Vad ska man ha som signatur tro?

svenake
0

Glad Fler gissningar?

svenake
0

För dom som vill veta:

http://www.text.nu/display/ShowImage?imageUrl=/storage/rambo.jpg&imageTitle=133886-1312494-thumbnail.jpg

Glad Lägg märke till antal sex-scener   och antal döda per minut!

Lissan56
0

#3 Jag är ättling till Peter Gunnarsson Ramberg som kom till Amerika 1640. Där tog han nament Rambo efter Ramberget vid Hisingen Göteborg, där han var född ca. 1612.  Glad

Yred3
0

Vad roligt att veta!

Cheyenne
0

#9 Kom Peter Gunnarsson Ramberg tillbaka till Sverige igen eller kanske något av hans barn, eftersom du är ättling till honom?

chrissan
0

Svenake, där ser man filmvåldet har trappats upp!

svenake
0

# exakt,  och man kan också tänka så, - det är helt ok att i USA visa dödande, - men inte hur människor blir till.

I genomsnitt har en person som vuxit upp i USA sett 88000 dö på TV när han blir 20 år.  Tror inte han sett någon födas.

Lissan56
0

#11 Cheyenne, jag har missat din fråga. En dotterdotter till Peter Rambo gifter sig 1704 i USA med Andreas Petri Sandel som 1701 blev predikant/prost i den svenska församlingen i Wicacoa. Han återvänder 1719 till Sverige tillsammans med sin hustru Maria Dahlbo och sina USA-födda barn. De bosätter sig i Hedemora.