Gottberg på Gotland
Jag har under denna tråd fått hjälp med min mormors farfars syster Anna Johanna Albertina Norrby, född 1843 i Tingstäde, Gotland. Anna och hennes make Carl Johan Gardell, född 1850 i Bro fs, Gotland var mormoner och emigrerade 1895 till delstaten Utah i Amerika. jag har all info om deras fortsatta liv men jag undrar över deras fosterdotter Kally Ellen Johanna Gottberg (använde fosterföräldrarnas namn Gardell i Amerika fram till dess hon gifte sig) som fick följa med de till Amerika. Jag har all info om hennes fortsatta liv men inget om hennes födelse.
Enligt uppgift ska hon ha fötts den 21 juli 1891 i Väskinde fs, Gotland. Vem var hennes föräldrar?
Det är nämligen så att hennes fostermor, ovan nämnda Anna Johanna Albertina Norrby och min mormors farfar Johan Petter Fredrik Norrby hade en syster vid namn Gustavfa Josefina Wilhelmina Norrby, född 1846-12-12 i Tingstäde, Gotland och hon gifte sig med just en Lars Anton Gottberg. De får två barn men jag tappar bort familjen efter 1890 där de för övrigt står felaktigt med namnet "Gottling".
Förvisso är namnet inte allt för ovanligt på Gotland (Gotland=Gottberg) men jag tror att fosterdottern Kally var biologisk släkt med sin fostermor.

Ja något lurt är det:
Moder pigan Anna Maria Nilsson i prästgården, fader ej införd
Vittnen:
arbetaren Carl Johan Gardell
fd båtsman Carl Gardell
Madam Gottberg i Prästgården.
Modern född 21/11 1865 i Follingbo enligt hfl sid 102. Hon är piga hps prästgårdsarrendatorn Lars Anton Gottberg. Kanske han var svår på pigor?

Tack, fann precis svaret på vem fadern var. Fostermodern var ju mormon och Kally var mycket riktigt släkt med sin fostermor. Från mormonernas redogörelse;
Hjalmar Gottberg. Hjalmar was not married to Anna Maria Nilsson.
Anna Maria Nilsson was born on 21 Nov 1865. She died on 1 Jan 1946. She was not married to Hjalmar Gottberg.
They had the following children:
Callie Ellen Johanna Gottberg (Gardell)
Carl Hjalmar Gottberg var Gustavfa Josefina Wilhelmina Norrbys son och därmed systerson till fostermodern Anna Johanna Albertina Norrby samt min mm ff Johan Petter Fredrik Norrby. Hjalmar var därmed kusin till min momors far vilket gör att Kally var syssling till min mormor.
Den biologiska modern till Kally finner man i samma hushåll som Familjen Gottberg (där de felaktigt skrivs Gottling). Sv. Bef. 1890;
Gottling, Lars Anton
Arrendator
f. 1847 i Ardre (Gotlands län, Gotland)
Gift man, far i familjen
Prestgården
Väskinde (Gotlands län, Gotland)
Hustrun:
Norrby, Gustafva Josefina Wilhelmina
f. 1846 i Tingstäde (Gotlands län, Gotland)
Barnen:
Carl Hjalmar, född 1871
Alva Wilhelmina, född 1879
I samma hushåll:
Nilsson, Anna Maria
Piga
f. 1865 i Follingbo (Gotlands län, Gotland)
Ogift kvinna, ensam i familjen
Prestgården
Väskinde (Gotlands län, Gotland)

Fast någon lysning finns inte för henne i lysningsboken. Hon gifter sig 1896 med Johan Christian Qviberg

Aha! Så låg det till, det var sonen som var svår på pigor

#9 Eller tvärtom. Hjalmar var 20 år då Kally föddes, modern ca 26 år…!

Då var det väl sonen Hjalmar som var det skyldige, den luringen!

20 år? Ja, det borde han väl ha klarat av då!

Tack båda! Ja, om Kally flyttade 1895 till sina fosterföräldrar (eller sin pappas moster med make som det ju var) så hann hon nog knappt landa hos dem innan de emigrerade vilket var samma år.
Kally gifte sig för övrigt i Utah och fick totalt 13 barn (varav 4 dog i späd ålder).

*Hm* I bilden från husförsörslängden i inlägg #3 så finns på raden ovanför Anna Maria Nilsson och den u.ä födda dottern Kally, en Astrid Wilhelmina Carolina, född 1899. Det har jag funnit var Hjalmar Gottbergs dotter. Tydligen gifte han sig med en Emma Charlotta Pettersson. Undrar vad hans hustru tyckte om att bo i samma hushåll som makens f.d flirt samt resultatet av flirten, dvs en oäkta dotter….!?

Svår på pigor var ordet, det är inte bara Astrid som är hans dotter på raden ovanför står Hjalmar Gottbergs dotter Edith Charlotta f 1898, modern heter Hilda Charlotta Nilsson. Hjalmars hustru och Hjalmar kommer 11/11 1897 från "Skäggs", samma dag flyttar Hilda Nilsson till Skäggs! Så de ville inte bo under samma tak.

Glöm det sista!! Modern Anna Maria Nilsson flyttade ju 1896 och dottern Kally 1895, dvs innan Hjalmars dotter Astrid föddes 1899. Suck, trött idag!

#15 Aha! Vilken casanova!

Men hur hänger detta ihop: Det står i hfl att Edith är hans dotter, hon och systern flyttar in hos Hjalmar och hans fru. Men Hjalmar gifte sig redan 1892.
Det måste vara hans döttrar i äktenskapet, men det var dåligt med plats i hfl, därav förvirringen

Födelseboken bör ju ge svaret..!

Jo det är det, om man tittar i SCB-födda. Så dålig var han alltså inte

Men samtidigt…! Om Hjalmar gifte sig redan 1892, dvs året efter Kally föddes, bodde han och hustrun kvar i Prästgården i Väskinde eller flyttade de omedelbums till Skäggs?

Det verkar som han flyttade till Skäggs i oktober 1893, men hustrun var där redan (kver i föräldrahemmet?)

Tack! Stackars Kally! Förmodligen helt omedveten om allt runt omkring. Jag menar; fadern gifte sig året efter hon föddes och verkar inte ha anslutit sig med hustrun förrens 1893 och själv fick hon komma vid 4 års ålder till sin pappas moster för att emigrera till Amerika.

Och mamman hittade en make, som inte ville ha Kally

En riktig soppa, med andra ord.

Usch ja!