Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 6276 ggr
Cheyenne
0

Anders Jönsson i Smedstorps fs.

chrissan var snäll och upplyste mig under en annan tråd om att min farmors faster Carolina, född 1855-01-28 i Blentarp, Malmöhus län gjorde en avstickare till Danmark. Väl tillbaka till Sverige gifter hon sig med en Smed Anders Jönsson vilket jag tidigare noterat. Anders J var född 1855 i Tolångs fs och det är också där första barnet föds; Johan Gottfrid år 1880. Därefter verkar de ha rört på sig för 1890 bor de i Tjustorp, Smedstorps fs och har även barnen Edvin Anselm, född 1885, Ida Amalia, född 1887 samt Agda Elisa Bethina, född 1890 (samtliga födda i Smedstorp).

Finns det någon som kan kika var de håller hus år 1900? Jag tror nämligen att jag har funnit en av sönerna utvandrad till Amerika år 1903 *suck* men hans hemförsamling uppges till Flädie fs.

chrissan
0

Tillbaka till fadershuset:

Post 768110

Jönsson, Karolina

f. 1855 i Blentarp (Malmöhus län, Skåne)

h.
Gift kvinna, mor i familjen

N:o 23 Frenninge.
Fränninge (Malmöhus län, Skåne)

Födelseort i källan: Blentarp Malmöhus län

Familj:

Jönsson, Anders 1855 Far
Jönsson, Karolina 1855 Mor
(Barn), Ida Amalia 1887 Barn
(Barn), Agda Elisabeth Elina 1890 Barn
(Barn), Elin Theofia 1893 Barn
(Barn), Gustaf Adolf Amendres 1899 Barn

chrissan
0

Edvin 1900:

Post 823806

Jönsson, Edvin Anselm
Dräng

f. 1885 i Smedstorp (Kristianstads län, Skåne)

Pojke, ensam i familjen

Herslöf No 3 Kronolänsm. bost.
Härslöv (Malmöhus län, Skåne)

Födelseort i källan: Smedstorp Kristianstads län

Och med klassisk namnförvirring:

Post 826110

Andersson, Johan Gottfrid
Dräng

f. 1880 i Tolånga (Malmöhus län, Skåne)

Pojke, ensam i familjen

Vadensjö 4
Vadensjö (Malmöhus län, Skåne)

Födelseort i källan: Tolånga Malmöhus län

Cheyenne
0

Tack, jag måste ha varit blind när har gått igenom hfl för Frenninge eller läst men inte förstått.

Och sonen Edvin Anselm finns inte med familjen. Obestämd

Cheyenne
0

Tack, där var du snabbare! Ja, Jönsson kontra patronymikon efter fadern…….!

Cheyenne
0

Ingen av alla barnen till Anders och Carolina Jönsson - födda mellan 1880-1899 - finns i dödboken. Misstänker att familjen emmigrerade.

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är den jag tror kan vara sonen Edvin Anselm Jönsson, född 1885. Åldern vid utresan stämmer med hans födelseår.

chrissan
0

Kan han heta Edwin Anderson i USA månne+ Det finns en sådan med rätt födelseår, imm-år etc i Kane, Illinois 1910. Gift med Sadie, från Minnesota med svenska föräldrar. Men det är svårt att veta om det är rätt person

Cheyenne
0

Ja, varför inte? Jag hade gissat på Johnson eller liknande men det kan ju mycket väl stämma.

Varför ska jag upptäcka en massa emigranter i släkten? Det var ju inte precis vad jag hade räknat med eller hoppats på. Jag tycker gott de kunde ha hållit sig på hemmaplan! Flört

Loucar
0

Cheyenne du får se det positiva nu får du lära dig ännu merFlört

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Cheyenne
0

#9 Iofs men för att lära sig mer krävs ett eget abonnemang på de Amerikanska registren Flört

Loucar
0

Jo det förstås men vi har ju så många snälla människor som hjälper oss här på sajten med såna små problemGlad

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

chrissan
0

Eftersom ingen i Anders Jönssons familj finns i Sv Dödbok så får man väl misstänka att de utvandrade. De hade en son Gustaf Adolf född 1897 också, men han dog tydligen.

chrissan
0

Gustaf Adolf född 1897 dog 14 nov 1899 i Fränninge

Cheyenne
0

Tack chrissan!

Jag har sökt familjen i emigranten men inget napp. Än så länge inte heller något napp i Danmark. Så precis som med Nils syskon Håkan Jannesson och Maria i Danmark och deras fortsatta öden efter moderns bortgång 1902, så är det väl fortfarande moderns bouppteckning som kan ge svaret. Alternativet är församlingsböckerna men de finns antingen i Lund på LA alternativt kvar i församlingen av vad jag förstått.

chrissan
0

JA, all Skåneforskning blir frustrerande eftersom inga kyrkböcker efter ca 1900 finns på nätet. Även mina hälsingeforskningar ligger på is.

Cheyenne
0

Men du ska ha ett stort tack chrissan för all hjälp. Jag funderar lite på om orsaken till att min farmors far Nils aldrig talade om sina syskon helt enkelt var för att han tappade kontakten med de alla. Sammanfattningsvist vet jag nu följande om Nils syskon:

Eljena Larsson, född 1844 (halvsyster) Gifte sig med en Truls Rasmusson, fick såvitt jag vet två barn och var bosatt i Andrarums sn.

Carolina, född 1855. Se ovan. Troligen emigrerade de. Inga av deras barn återfinns i dödboken och en av sönerna, Edvin Anselm verkar ha emigrerat.

Håkan, född 1857. Boendes med deras mor åtminstonde fram till hennes död 1902. Fortsatt öde okänt. Troligen institution pga sitt handikapp.

Johannes, född 1859, emigrerade med fru och barn. helt nya uppgifter för mig och har än så länge ingen fakta om detta.

Maria, född 1865, emigrerade till Danmark, troligen identisk med en Maria Haakonsson i Köpenhamn. Arbetade på hotell.

Anna-hfg
0

http://www.illinoisancestors.org/swedes/kanecountybiospage.html

om du vill fortsätta med Kane county-ledtråden.

www.genealogytrails.com eller nåt sådant är också en väg till svenska emigranter.

Eller sök på nätet , t ex : stroemburg nebraska swedes

alla sökvägar bör till Rom.

Problemet med folket i USA är att de flyttar runt så in i norden.

chrissan
0

Truls och Elena ligger på Andrarums kyrkogård, inget datum. Församlingsbok 1909-24 finns i AD-online men är spärrad av Riksarkivet.

Sonen Per Olof finns i Sv dödbok:

18870321-351

Trulsson, Per Olof

Åkaröd 2:8

Död 22/10 1960.

Kyrkobokförd i Brösarp, Brösarps kn (Kristianstads län, Skåne).

Född 21/3 1887 i Andrarum (Kristianstads län, Skåne).

Gift man (9/11 1928).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Brösarp-Tranås, Tomelilla kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
Andrarum (Kristianstads län)

Källor:
DB, PA / DOR 52-60

Cheyenne
0

Tack Anna!

Emigrantforskning är inte en gråzon för mig. Zonen är kolsvart. Kan absolut ingenting. Har ju inga direkta anor som emigrerat (då skulle förmodligen inte jag sitta här Flört) men plötsligt har det visat sig att flertalet syskon till mina direkta anor emigrerade till både Danmark och Amerika.

chrissan
0

Så typiskt, församlingsbok Fränninge till 1915 är scannad men fortfarande PuL-märkt. Man har alltså inte släppt emargot på den trots de nya reglerna.

EvaMorfi
0

Fick i förra veckan veta av Landsarkivet i Lund att "embargot" på födelse- och dödböcker är 100 år och 70 år för församlingsböcker. Jag minns inte hur det är för vigselböcker.

chrissan
0

Just det! På AD-online står det 85 år på församlingsboken, men det är väl 85 år sedan 1924?

Ännu mer frustrerande Rynkar på näsan

Cheyenne
0

#18 Tack, ja de uppgifterna har jag också. Eljena var Ingars dotter u.ä. Fader okänd. Hon var född 1844 och hennes halvbror Nils, min fm pappa föddes 1863. Ingen i släkten hade någonsin hört talas om henne. Eljenas barn var därmed kusiner till min farmor. Undrar hur många kusiner min farmor inte kände till….???

EvaMorfi
0

När jag var på Landsarkivet fick jag lov att själv titta i församlingsboken där min mor var född 1924. Jag fick inte först titta  i födelseboken men arkivarien var hygglig och ögnade genom sidan och såg att där inte var antecknat något med sekretess och lät mig skriva av uppgifterna om min mor. Men jag fick stå vid hans arbetsplats.

Det här med kusiner är nog något man i äldre tid inte kunde hålla reda på. En avlägsen släkting har gett mig ett släktträd över sina morföräldrar. Hennes mormor och min mormor var systrar. Mormors syster hade 10 barn. Det äldsta var född i slutet av 1800-talet. Min mor var född 1924. Jag undrar om min mor hade koll på sina äldre kusiner som ju kunde vara hennes föräldrar. (Tyvärr kan jag inte fråga henne.)

Cheyenne
0

#24 Det där stämmer inte alltid! Min farmor hade koll på alla sina kusiner på sin mors sida och där alla kusinerna kallade respektive föräldrar för moster Honorine, morbror Seth osv. Farmor kände dock inte till sina kusiner på sin fars sida därför att hon inte ens kände till sin fars syskon.

Cheyenne
0

Uppdatering av läget avseende min farmors faster Carolina Jansson gift med Smeden och Åbo Anders Jönsson.

År 1900 bor de två med en del av barnen i Frenninge fs under No 23.

Anders Jönsson, född 1855 i Tolånga
Carolina (Jansson) Jönsson, född 1855 i Blentarp fs.

Barnen

Ida Amalia, f. 1887 i Smedstorp
Agda Elisabeth Elina, f. 1890 i Smedstorp
Elin Theofia, f. 1893 i Fränninge
Gustaf Adolf Amendres, f. 1899

De två äldsta sönerna, Johan Gottfrid, född 1889 samt Edvin Anselm, född 1885 är icke hemmaboende år 1900. Edvin Anselm emigrerar till Stromburg, Nebraska år 1903.

Nu misstänker jag att dottern Ida Amalia, född 1887, emigrerade hon också. År 1904 finns i Emihamn den 17-åriga Ida A Jönsson från Frenninge fs. Denna Ida A. Jönsson kommer fram till New York den 19 april 1904. Hon uppger att hon ska till brodern Johan G. Rosdal i [svårläst] Nebraska.

Verkar som om ovan nämnda bror Johan Gottfrid också emigrerade till Nebraska och bytte efternamn.

Länk till manifestet om någon kan utläsa var brodern bor i Nebraska. Ida A Jönsson finns på rad 8.

chrissan
0

Osceola, Nebraska!

Cheyenne
0

Tack chrissan!

Fler emigrantsläktingar tydligen! Men dessa valde i alla fall en helt ny stat för mig. I Nebraska har jag aldrig varit och rotat tidigare.

Cheyenne
0

Och tänk, jag finner en J. Gottfred Rosdahl i census 1920, född i Sverige omkring 1881 (vilket väl kan betyda 1880?). Boendes i Polk, Nebraska med hustru Ellen Rosdahl.

Tyvärr ingen skannad bild!

Cheyenne
0

Kan brodern Edvin Anselm Jönsson, född 1885, vilken  emigrerade till Stromburg, Nebraska år 1903, också ha bytt namn till Rosdahl? I census 1920 finns i Adams, Nebraska en Edwin A. Rosdahl, född omkring 1885/1886 i Sverige.

Cheyenne
0

Stromsburg, Polk County i Nebraska ska det tydligen vara. En Johan Gottfrid (Jönsson??) Rosdahl, född 1880 ligger begravd där men enligt gravstenen hette hustrun Marie, inte Ellen som i census 1920.

Find-A-Grave

Cheyenne
0

Det ska finnas ett World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 för Edwin A. Rosdahl i Polk County, Nebraska. Någon med tillgång till Ancestry som har möjlighet att kika på det?

chrissan
0

Det finns John Godtfrid Rosdahl född 26 juli 1880 boendes i Stromsburg, Polk Co, Nebraska (saam county som Osceola). Han är farmer och gift med Ellen.

Edwin A Rosdahl, Polk Co, NE, 32 år (37?), insane patient, State Hospital, Ingleside, Adams, Nebraska. Underskrivet i hans namn av Dr Christen.

1930 är Godtfried gift med Mona. Edwin fortfarande intagen på sjukhuset.

Det finns också en Gotthard Rosdahl i Wayne Co, NE.

1910 bor Edwin ensam i Osceola och är farmare.

30 aug 1913 kommer John Gottfried och Ellen till NY efter en resa till Sverige.

Cheyenne
0

Tror att brodern Johan Gottfrid Rosdahl först var gift med en Ellen, därefter med en Marie. Finner J.G Rosdahl på en passagerarlista från 1924 med hustrun Marie. Hon uppger att hon aldrig varit i USA tidigare och hon senast varit bosatt i Frenninge i Skåne. Han är amerikansk medborgare och ska hem till Stromsburg i Nebraska. Han måste ha åkt "hem" till Frenninge och gift sig.

chrissan
0

Du kan läsa enormt detaljerade rapporter från sjukhuset i Adams, den senaste, med bilder, från 1912 här

chrissan
0

Hm, Marie Rosdahl hade sitt Social Security från Californien:

Birth Date: 23 Jan 1880
Death Date: Sep 1981
Social Security Number: 545-32-5679
State or Territory Where Number Was Issued: California

Death Residence Localities
ZIP Code: 68666
Localities: Stromsburg, Polk, Nebraska

Cheyenne
0

#36 Fann att Marie Rosdahl ansökte om Amerikanskt medborgarskap samma år som maken avled, dvs 1942. Fann uppgiften här.

Kan hon ha flyttat till Californien efter makens död eller hur fungerade det med Social Security numbers?

Cheyenne
0

Tack för all hjälp och skriften om mentalsjukhuset. Edwin måste ha hamnat där efter 1918. Se mitt inlägg #32.

Dessa tre syskon som emigrerade var ju min farmors kusiner, deras far respektive mor var syskon. Det är intressat att få veta mer ffa som jag inte ens kände till från början att min farmors far hade syskon.

chrissan
0

Nej, han fanns där när han draftades (1917-18) - adress till sjukhuset och bedömd som mentalsjuk, underskrift av läkaren, se #33

1910 däremot var han bonde.

Cheyenne
0

Aj då! Inskriven på ett mentalsjukhus och trodde ändå att han skulle få delta i WWI. Då mår man kanske inte så bra om man har den vanföreställningen. Gråter

Cheyenne
0

Tillägg chrissan. Jag trodde uppgiften i inlägg #33 var från cencus, inte från mönstringen. Jag missförstod därmed ditt svar. Ledsen för det.

Vilket tråkigt öde. Edvin lämnade lilla Frenninge i Skåne 18 år gammal och emigrerade.

Cheyenne
0

Uppdatering avseende min farmors tre kusiner (syskon) vilka emigrerade från Sverige till Nerbraska med namnet Jönsson men där de två bröderna bytte namn till Rosdahl;

Johan Gottfrid Jönsson, född 1880 kallade sig i Amerika John Gottfrid Rosdahl, avled i Stromsburg, Polk County, NE, år 1942. Gift 1:o med en Ellen, 2:o med en Marie. Marie blev hela 101 år gammal. Deras grav. J.G Rosdahl har jag funnit en hel del info om. Vad det verkar fick han inga barn.

Edvin Anselm Jönsson, född 1885, emigrerade enligt ovan till Stromsburg County, NE år 1903. Kallade sig som brodern för Rosdahl. Hamnade på mentalsjukhus och står som patient år 1930 på Nebraska State Hospital for the Insane. Se även uppgifter ovan från chrissan. Var då ogift. Vidare öde okänt.

Ida Amalia Jönsson, född 1887, emigrerade 1904. Vid ankomsten till New York uppger hon att hon ska till sin bror John G. Rosdahl i Nebraska. Så långt allt väl. Kan inte finna henne i Nebraskas vigselregister men vid en närmre titt i census 1920 så finner jag att hon fortfarande är ogift (efter 16 år i Amerika) och bor med brodern John G. Rosdahl och hans första hustru Ellen i Polk County, Nebraska. I census står hon som "Sister" och med namnet Ida Johnson (hon bytte alltså inte sitt Jönsson till Rosdahl som de två bröderna).

Det finns en Ida Johnson vilken avlider i Nebraska år 1969 enligt följande;

Ida Johnson

Death Date: Sep 1969
Social Security Card Issued: Nebraska
Birth Date: 9 May 1887
Person Full name: Ida Johnson
Last Residence: Blair, NE

I så fall skulle hon ha kunnat vara ogift fortfarande vid sin bortgång. Ida Amalia föddes i Smedstorp fs, Kristianstad län år 1887. Problemet är att jag inte vet hennes exakta födelsedatum. Fader Anders Jönsson, moder Carolina Jansson/Jansdotter. Finns det någon som kan kika i fl för Smedstorp?

Alsterolle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogad skärmdump från SVAR SCB : Bildid: A0036392_00348

18 mars 1887.

Cheyenne
0

Tack, tack Alsterolle. Då var det inte "min" Ida som avled i Nebraska 1969. Sökandet går vidare.