von Braun Wilhelm
Författaren Wilhelm von Braun, 1813 - 1860, bodde ett år i Ystad hos sin bror Teodor von Braun. Under det året så blev han fader till en flicka som sedan växte upp och gifte sig med"en känd urmakare i staden". Vad hette flickan, modern och den kände urmakaren?
#0 Varifrån kommer de uppgifter du lämnar?
Om jag minns rätt, - en gammal upplaga av Byahornet. Minns dock ej vilket nummer och vilken årgång.

Intressant!
Jag tillhör de få i Sverige som läst och tycker om Wilhelm.
I von Braunsällskapets kronologi är det nämnt att han besökte Ystad 1855 (då broderns barn döptes) och 1860 innan sin död. Dock inte för ett år.
Bland de oäkta födslarna i Ystad finns det inget att hämta. Inte heller har någon Wilhelmsdotter gift sig där efter 1875.
Det första jag skulle ta reda på är när och var Theo gifte sig och när han bodde i Ystad. De borde finnas med i nån adelskalender, sök där! Var Wilhelm med på giftemålet? Nu har du också en tidsram för det hela.
Sen skulle jag, om jag var dig, skriva till byahornet och WIlhelm von Braun sällskapet och ta reda på vad de vet.
/Torbjörn
Jag har sökt i AD. Det är jag som vidarebefordrat uppgifterna till Wilhelm von Braun-sällskapet, och jag vet var och när Teo gifte sig och barnen föddes. Wilhelm rörde sig mycket socialt som fd officer och hade på alla platser ett stort umgänge. Hans dikter var mycket kända och enligt den tiden, skabrösa.
Ryktet säjer också att att han hade barn tidigare också. Han lär ha varit generös (efter den tidens mått) mot sina barn. Han gifte sig aldrig.
Eftersom mina uppgifter är vaga och jag aldrig sett dem bekräftade så undrade jag om det gick att få fram fler fakta.

Han var fräck men också före sin tid!
Ska kolla en bok jag har nere i källaren vid tillfälle som kanske kan kasta ljus över det hela!
/Torbjörn
Småsjälarna
av Wilhelm von Braun (1813-1860)
Av allting smått uppå jorden här
en småsjäl likväl det minsta är.
ej något högt de förmå att fatta,
men, liksom skator, de bara skratta.
…Om de få höra en hög idé,
med mun mot öronen strax de le
och viska självklokt: "Den karln är galen,
han talar just som på hospitalen."
…Ty despotismen och republiken
som kämpa nu uti alla riken,
en äkta småsjäl ger båda fan,
blott han får vandra i fred sin ban'.
Ej pölens ödla min avsky väckte
så högt som detta blodlösa släkte.
Och Guds beläten benämns likväl
de där matsmältarna utan själ,
som rå naturdrift har lärt att skapa
blott ett: små barn, som dem efterapa!
T(h)eodors fru född Julie/Julia Valborg Stenberg
Om det var 1856 så heter flickan Justina Julia Charlotta
Om det var så sent som 1859 så heter hon Julia Amalia Jeanette
Jag vet (ännu) inte att någon av dem gifte sig med en urmakare.