Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketter: böckerlästips
Läst 3921 ggr
AndersE
0

Statarliv - i myt och verklighet

På Rötter tipsas om en ny bok om statare som verkar intressant. Den verkar belysa företeelsen från många vinklar.

"Trots att över femtio år passerat sedan sista statarlasset gick lever bilden av statarsystemet kvar. Statarna har blivit symboler för det hårda slitet på landet, för en rättslös underklass med kaotiska familjeförhållanden som bodde i eländiga bostäder och som varje höst flyttade till en ny gård i jakt på bättre villkor. I denna bok undersöks statarlivet - vad är myt och vad är verklighet?"

Finns på Rötters bokhandel för 220:-

AndersE
0

Själv tror jag inte jag hittat några statare i anorna, men för den som har det är boken nog extra intressant.

AndersE
0

Tydligen har boken ett par år på nacken. Någon som har den eller som läst den?

Siss88
0

Jag har statare i släkten, så jag tackar för tipset.

Lånade hem en statarbok för många herrans år sedan, men jag tror inte det var denna. Nä, kollade upp och den jag lånade heter såhär:

"Skånska statare och lantarbetare berättar" av Lars Olsson
(ISBN: 91-630-3752-1)

Tord
0

Som sägs ovan är priset SEK 220:- i Rötterbokhandeln. Är man medlem i en släktforskaförening är priset SEK 199:-. Priset 199:- gäller även hos nätbokhandeln Bokus. Men - och det tycker jag är ett viktigt "men" - köper man från Rötterbokhandeln tillkommer en expeditionsavgift om 25:- samt portokostanad! Köper man hos Bokus tillkommer ingen ytterligare kostnad, totalpriset är SEK 199:-. Det lönar sig alltså att googla lite på nätet innan man köper böcker. Jag har tidigare tagit upp den här saken i Förbundsforum och för detta blivit kritiserad i samma forum av en ledamot i Släktforskarförbundets styrelse. Har även skrivit om det under "Kvinnor i fält 1550-1850" här i Proveniens.