Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketter: böckerlästips
Läst 2700 ggr
AndersE
0

Kvinnor i fält 1550-1850

På Rötter tipsas om en bok som berättar vad jag antar är en tidigare bortglömd del av historien.

"Stormaktstidens Sverige kan beskrivas som ett knektänkornas land. Men det finns också en annan historia. Vid sidan om soldaterna i fält fanns deras hustrur och barn som en naturlig del av de europeiska arméernas sociala sammansättning. Kvinnornas närvaro har dock sällan lämnat några omfattande avtryck i vare sig källor eller historiebeskrivningen om dessa krig. Hur var det möjligt för soldater under 1600-talet att ha med hustru och barn i fält? När och varför uppstod denna företeelse? Och varför upphörde den?"

Jag blir glad när jag ser böcker som denna. Det finns så mycket att läsa om kungar och generaler, men så lite om alla andra människors historia.

De flesta av oss har nog någon soldat bland anorna. Säkert har ni liksom jag funderat hur livet var för soldatens hustru och barn. Kanske kan man närma sig svaret med denna bok?

Finns på Rötters bokhandel

AndersE
0

Bokens författare - Maria Sjöberg - har skrivit en artikel i ämnet som finns på vetenskapsrådets hemsida - länk

Klipp ur artikeln:

"Förvisso var det männens sak att använda vapen. Män tog kvinnor som krigsbyte, inte det omvända. Kvinnor födde och var de som främst skötte barnen. Så långt är mönstret välbekant. Soldaten var dock inte främmande för uppgifter som traditionellt förknippas med kvinnor. Han visade omsorg om de sina, bakade och sålde bröd. Hans hustru bröt också mot traditionella könsnormer. Med våld rövade hon till sig krigsbyte, vilket knappast kan anses vara vare sig kvinnligt eller fredligt."

Lill-Kisse
0

Det där förklarar en sak som jag funderat över. Hur kunde det födas en lång rad barn utan uppehåll på några år, när far var ute i krig? (Då utgår jag förstås ifrån att hustrun inte vänsterprasslat.)

Jag har alltså försökt komma underfund med när fadern varit borta i krig genom att söka en lucka i det täta barnafödandet. Ibland har den teorin hjälpt. När den inte stämmer, kanske familjen följt med ut i fält då. Märkligt minsann. Vem skötte gården hemma under tiden? Föräldrarna kanske?

Tord
0

På Rötter tipsas också om en bok om statare, som även den kan inköpas från Rötterbokhandeln. Båda dessa böcker kan - i likhet med många andra (alla?) Rötterbokhandelsböcker - med fördel köpas betydligt billigare hos nätbokhandlarna Bokus och Adlibris. I Förbundsforum har jag redan tidigare uppmärksammat liknande fall, men den gången blev jag ordentligt utskälld av förbundsstyrelseledamoten Björn Jönsson som tyckte jag inte är "en god släktforsakare". Här är ett citat från hans inlägg i frågan: "Det vore skam att som en god släktforskare gynna våra konkurrenter". Därför avhåller jag mig från att ånyo ta upp frågan i Förbundsforum. Betydligt lugnare att skriva om saken här i Proveniens, som ju besöks av många släktforskare. Vill framhålla att Björn Jönssons ovan citerade inlägg inte fick stå oemotsagt i Förbundsforum, han fick beska kommentarer. Jag frågar mig dock hur länge, och varför, förbundet ska fortsätta att försöka "lura på" släktforskarna böcker till dyrare, icke konkurrenskraftiga, priser.

AndersE
0

#3 En möjlighet är ju att omsättningen på Rötters bokhandel är betydligt lägre och att man har såväl högre inköpspriser som högre omkostnader?

Det är dock ett bra tips att leta böckerna på annat håll.

Jag har sett att Rötter ibland tipsar om böcker som om de var nya trots att de har något år på nacken. Det innebär att man ibland kan hitta dem på auktionssajter eller på antikvariat till riktigt låga priser.