FamilySearch (Record Search)
FamilySearch söksajt har enligt en uppgift fördubblat antalet samlingar (143 till 341) som är tillgängliga för sökning. Enligt min källa är det nya register från "Uruguay, India, Samoa, Paraguay, Panama, Honduras, Grenada, El Salvador, Ecuador, Austria, Belgium, The Channel Islands, Gibraltar, Iceland, Isle of Mann, Portugal and the Ukraine" etc.
Tyvärr kom jag inte fram nu. Misstänker att sajten är överbelastad.

Man har satt upp en temporär sajt som verkar fungera. Det ser spännande ut.
Är det nån av er som har ett konto på FamilySearch? Man har visst gjort så att man numera kan logga in på deras olika sajter (sök, indexering, forum, wiki) med ett konto.

Gick in på temporära siten och fick kopia på en census och ett dödsbevis utan att registrera mig.

Man behöver inte registera sig för att söka och se skannade dokument, men det behövs om man vill hjälpa till med indexering, skriva på forumet eller i wikin etc.
Jag registrerade mig och fick beskedet att sedan avvakta…
"Look for a future announcement when you will have access to new.familysearch.org."

På Family Search Labs finns nu svenska kyrkböcker från det stora nya projektet. Samma länk som i #0

#6 Hmm, jag undrar var dessa uppgifter kommer ifrån!? Hittar en del material från Älvsborgs län …

De är från kodningen av de svenska kyrkböckerna, samarbetet med Riksarkivet/Svar. Ska sedan kopplas till originalbilderna

#7 Instämmer med det chrissan skriver i inlägg #8. Jag deltog själv i projektet att indexera kyrkböcker. Fann det dock så tufft med den svenska böckerna som är från 1700-talet (eeeh, jag vet, en kurs i gammal skrift bör jag anmäla mig till) så jag övergick till att indexera olika amerikanska "State Census". Samma/lika projekt och jag gissar att det är de projekten som nu börjar ge resultat.

I alla fall de jag kollat har barnen konstant med patronymikon, även om fadern har ett släktnamn. Dock kommer föräldrarnas namn med i sökningen också.

#10 *hmmm* Gjorde ett litet test; Fann att man indexerat födelseböckerna för Örebro. Fann min momors morfars födelse i Örebro år 1861.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Name: Carl Gustaf Johansson
Baptism/Christening Date: 23 Dec 1861
Baptism/Christening Place: Örebro, Örebro, Sweden
Birth Date:
Birthplace:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Name: Anders Gustaf Johansson
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Name: Maria Lovisa Åberg
Mother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number: I08348-9
System Origin: Sweden-EASy
Source Film Number: 1794844
Reference Number: item 2 b C:7 nr 110
Collection: Sweden Baptisms, 1611-1920
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Ovan ser man att endast dopdatumet är med i registreringen, dvs den 23 december 1861. Han föddes tre dagar tidigare, den 20 december. Varför finns inte det datumet med? Framgår klart och tydligt i fl att han föddes detta datum….!!
Oj, nu händer det grejer.
Röd stjärna på
Sweden Baptisms 1611-1920
Sweden Burials 1649-1920
Sweden Marriages 1630-1920
Detta är alltså INTE de gamla IGI/VRI registren utan det nya SVAR-samarbetet? Eller? Källan kallas "Sweden-EASy", lagom otydligt.
"Index to selected Sweden baptisms. Only a few localities are included and the time period varies by locality. This collection contains 9,359,445 records. Due to privacy laws, recent records may not be displayed. The year range represents most of the records. A few records may be earlier or later."
Här har man lite att komplettera Personsökaren med. 

Det är alltså ett dopregister! Tydligen har man valt det som utgångspunkt, i samklang med andraländers register (Norway Baptisms etc) från just kyrkliga källor. Begravningsregister blir då antagligen samma, inte dödsdagen

#8-9 Det samarbete ni nämner och som för närvarande pågår rör än så länge bara Södermanlands, Uppsala och Örebro län. Där har man heller inte kommit särskilt långt. De uppgifter jag fann från 1700-talets Älvsborgs län måste komma från något annat projekt. Kanske är det från andra gamla register man samlat på sig!?
Det verkar vara allt gammalt som bakats samman med nya registreringsprojekt.
Jag har nu gjort det jag flaggade för i #12, nämligen det är nu den nya Record Search som används i Personsökaren när man har förbockat Familysearch.
En stor fördel nu är att man kan söka på orter (på sockennivå, inte lägre). T ex genom att skriva Grums 1831 få en lista på alla registrerade födslar där det året.
Håller man muspekaren över födelseårkolumnen visas ibland mer information (som partnerns eller föräldrarnas namn).