Genvägar - ny sajt
Kaj tipsade om en ny släktforskningssajt som heter Genvägar.
Tanken är tydligen att man ska kunna skriva in ett släktträd, och sen hjälpas åt med kompletteringar osv.
Jag har lite svårt att se vitsen ännu. Det går inte att skicka in ett gedcom-utdrag som på Disbyt, och det lockar inte mig att mata in allt manuellt.
(Jag har också skickat gedcom-uppgifter till ancestry.)
Någon annan som provat Genvägar?
Jag hittade en möjlighet att skicka in gedcom. Det kostade 20:-. Jag avvaktar nog och fortsätter lita till Disbyt.
Vad har "Genvägar" att erbjuda som saknas i Disbyt?

Jag började med det på www.genvagar.nu så min mormors och morfars släkt ligger där. Jag förstår vitsen med att börja någon annanstans för nu är det rörigt i leden. Men för mig som var nybörjare fanns det en vinst i och med att min dator har kraschat två gånger och då ligger släktanorna där i trygghet. Hade jag lagt dem i datorn som för mig var allternativet så hade jag fått börja om ändå.
Gedcom och disbyt kostar, va? För genvagar är ju gratis, om man inte lägger in extra som foton och sådant.
Två avlägsna släktingar har hört av sig genom detta. Av den ena fick jag ett efterlängtat foto på min morfars mormors syster som fick näsan vanställd av en folkilsken kviga. hon kallades för "granna" (vackra) Olu på Örnanäs.
Jag är medlem i Dis, och då kostar det inget att skicka in utdraget dit. I och med att jag skickade in utdrag får jag också söka fritt där.
Gedcom är ett filformat, som man använder för att göra ett utdrag ur sin släktforskar-databas. Dvs jag kan göra ett utdrag ur min släktforskning, och få en fil i gedcom som jag kan skicka till dig. Sedan kan du imortera den och få min släktforskning i ditt dataprogram.

Ja, jag har använt klipp- o klistra tangenterna. Jag förstår att alla använder samma system som du använder men jag har inte fått möjlighet att pröva på det, känner mig knasig som inte förstår hur jag ska göra eller för att få tag på det.
Det har blivit rörigt i mina led, men de finns där och mina släktingar kan komma åt det och kika om de vill.
Här en bild på granna Olus dotter så att ni förstår att skönheten var ärftlig!
Mimmi vad använder du för släktforskningsprogram?

Släktforskningsprogram…. vad menar du? Jag har skrivit in på genvagar det jag hittat på www.ddss.nu
Det är det jag menar att jag är blåst på. Min morfar skrev på A4 papper sedan har jag letat vidare.
#6 OK, så du för inte in dina resultat i något särskilt program?
Jag började genom att köpa Disgen, och sedan mata in farfars fars gamla släktutredning i det programmet.
I Proveniens länksamling finns länkar till olika program.

Nej, jag för in på genvagar så det är ju därför det blir lite rörigt, Men jag hade ju behövt något anant. men mitt största dilemma är att sammanställa och sätta bilder till och kunna ge ut till släkten.
#8 En av de stora fördelarna med ett släktforskningsprogram tycker jag är just att snabbt och enkelt kunna göra utskrifter till släkt och vänner. Framförallt att utskriften så lätt går att göra personlig - skriver jag ut till en kusin, står han/hon som centrumperson, och alla släktrelationer presenteras rätt.

Ja, det skulle jag också behöva och kunna lägga in bilder.
En av de allra trevligaste och bästa presentationer jag har läst på en hemsida är Nina Ringboms släktforskning
Jag skulle vilja kunna göra en hemsida som hon har gjort.
Nina Ringbom driver även en sajt med historia
#10 Med ett släktforskningsprogram är det väldigt enkelt att göra en hemsida. Om du tittar på min sida så har jag enbart gjort förstasidan med länkar till "huvudpersonerna". Resten har programmet gjort åt mig.
Sedan är det ju ganska enkelt att göra några egna extrasidor med bilder, berättelser eller vad man nu vill.

OK, jag ger mig, jag får försöka säta mig in i vilket som är bäst. men det tar tid och sedan måste jag överföra alla posterna…..håhå jaja.
Jag hinner nog bli gråhårig innan dess…..
#12 Som jag förstått går det att mot avgift skicka gedcom-fil till genvägar, men inte att ta ut något…
Det verkar altså inte så klokt att använda Genvägar som primärt inmatningsställe. Släktforskningsprogram brukar finnas i enklare gratisversioner, men ett nytt Disgen t.ex. kostar inte mer än 600:- och det tycker jag att det är mycket väl värt.
Den inmatning du gör där är ju aldrig helt bortkastad. Du kan skicka över nästan allt innehåll till ett annat program om du vill byta, du kan skicka utdrag till andra forskare, till Disbyt, ja, även till genvägar.
Just att skicka till Disbyt är kul. Det svar man då får innehåller en lista på alla forskare som har gemensamma anor med dig. Kan vara både kul och nyttigt!

Förlåt Anders, men jag visste inte bättre då……
;-)
Nu skriver ju "Genvägar" någonstans att det ska bli möjligt att ta ut material också. Du får väl vänta…
Inte så imponerad av "Genvägar". Jag betalade de 20:- och skickade in en rejäl Gedcom-fil.
Den lyckas skapa de mest horribla släktträd. En stackars sjömansänka från Bjäre har plötsligt fått nya barn från Norrland. Min farfars kusin som aldrig gifte sig och inte fick några barn, har i Genvägars version fått Magnus barfot av Ynglingaätten till barnbarn…
Klickar jag på en person, kan en helt annan persons träd komma upp. För mig betyder det att man inte kan lita på något som står där…
Tyvärr verkar det inte gå att radera mer än en person i taget - så passa er för att skicka in en gedcom-fil! Jag har skickat ett meddelande och bett dem ta bort allt.

Du beskriver ett nuläge Anders. Jag vill inte gärna bidra till en lansering av en site, men jag måste säga att jag är imponerad av vad de vill. Deras framträdande med ganska läcker design innebär också att det är skapande som pågår. Dagens fel och brister kommer säkert att vara avhjälpta inom rimlig tid. Det jag verkligen tror på (oavsett Genvägar eller ej) är att alla intresserade kan stimuleras till att ingå i en gemensam Släktforskaportal. Att skapa vinna-vinna-situationen. Vad kan iFokus ha för roll? Proveniens tycker jag borde vara given i ett sådant sammanhang!
#17 Idén med en portal där många aktörer kan samverka är jättebra.
Just nu ser jag emellertid inte att Genvägar tillgodoser något behov. Det känns dessutom trist att någon kanske söker en ana, hittar den i mitt material, och tror att jag lagt in dessa vansinniga släktanknytningar som Genvägar skapat.
Möjligheten att se vilka andra som forskar på olika personer tillgodoser Disbyt på ett bra sätt. Utvecklingen med Dispos är positiv.
Sen håller jag med om att "design" kan utvecklas - på såväl Dis som anbytarforum. Men där råder ju delade meningar.

Vem står bakom Genvägar - är det folk med anknytning till släktforskarorganisationer?
#19 Jag vet inte. Sidan är anonym, och jag har inte fått svar på några frågor…
Jag uppfattade Genvägar som väldigt oseriös när jag tidigare för cirka ett halvår sedan tittade på den sidan och det verkar ej ha blivit bättre om jag förstår er rätt.
Som sagt - jag vill varna för att skicka in en fil!!!
Nu får jag radera allt en och en, och det tar lång tid…
Redigerat: Puh! Jag hittade en "radera allt-funktion"!

Självklart kan man inte okritiskt anamma en sida som har så allvarliga fel. På den punkten håller jag med dej Anders. Samtidigt finns det ett behov av att skapa den där portalen, det blir jag mer och mer övertygad om.
Nu görs det försök på Rötter med att publicera massor av siter med släktforskare, sannolikt helt okritiskt. Det uppfattar jag som ett sätt att försöka skapa gravitationskraft runt AF/Rötter.
Viljan är bra, men metoden fel. Redaktören kommer att avlida i redaktörsstolen pga detta - tekniken som används är helfel, motiven är väldigt bra. Ungefär lika bra som när jag pläderade för Genvägar(syftet är gott men tekniken fallerar).
Bra att kvaliteten granskas på det handfasta sätt du gjort Anders!
Jag får intrycket att Genvägar var ett ambitiöst projekt som dött. Sidan verkar stå där på tomgång. En och annan gör som jag och betalar sin tjuga. Det kanske är trevligt för de som ser sitt konto växa…
Jag tittar på sidans "anslagstavla". En diskussion startades förra året - utan svar. De övriga är startade 2003. Den som står för sidan verkar hitta "ronny". Han har skrivit en kommentar 2006 (vad jag hittar) övriga är från 2003.
En kommentar från en användare, skriven 2005:
"Jag vill bara informera om att vi kommer göra om så att det blir möjligt att endast ange årtal för födsel och död"
Över ett och halvt är sedan det löftet och fortfarande ingen ändring!