Norra begravningsplatsen i Solna
Norra begravningsplatsen ligger strax norr om Karolinska sjukhuset och Solna kyrka (norr om Stockholm).
Apropos diskussionen om att dokumentera gravstenar har jag en "teori" om vilka som ligger i riskzonen. Vid varje gravplats finns en liten skylt som anger kvarter- och gravnummer. Vid vissa av dessa skyltar finns undertill en tilläggsskylt.
De bruna med vit text kungör att graven återgått i kyrkogårdsförvaltningens ägo vilket jag förmodar innebär att de kan tas bort närhelst det passar kyrkogårdsförvaltningen.
De vita med svart text anger att gravvårdsägaren ombeds kontakta kyrkogårdsförvaltningen vilket torde innebära att de är i farozonen om ingen hör av sig. Vet inte vilka tidsspann det här rör sig om.
Denna begravningsplast är stor så jag gissar att man demolerar många stenar varje år. När jag spanade efter nämnda skyltar hittade jag många.
Jo, liknande system används nog på många ställen.
Vad det innebär i praktiken varierar dock mycket. En faktor är ju naturligtvis hur mycket platsbrist som råder på resp. kyrkogård.
jag var på en kyrkogård där dom satt upp lappar i plastfickor vid grindarna och i kyrkan vilka gravar som kan tänkas upphöra.
t.ex. på påskrundan besöks också en del kyrkor som inte ingår i konstrundan men där en avlägsen släkting har haft sitt ursprung.
när vi besökt kyrkor uppåt landet t.ex. i dalarna-gästrikland-värmland skrivit i gästboken varför vi besökt just den kyrkan , men har aldrig fått svar. men man vet aldrig vem som läser i gästböckerna.

Norra begravningsplatsen är - trots att den ligger i Solna - Stockholms norra begravningsplats och den tillkom p g a platsbrist på de kyrkogårdar som fanns, vid stadens kyrkor. Då den anlades fanns inte tillräckligt stor markyta i Stockholm för en begravningsplats av denna storlek. Därför köpte Stockholm in ett markområde i grannkommunen Solna. Sedermera inkorporerade Stockholm en del grannkommuner och fick på så vis utrymme för nya begravningsplatser, t ex Sandsborgskyrkogården och världsarvet Skogskyrkogården, som båda anlades på mark från f d Brännkyrka kommun. Stockholm är en av de två kommuner i Sverige där begravningsplatserna inte förvaltas av kyrkan utan av en kommunal kyrkogårdsförvaltning.
På Stockholms begravingsplatser förekommer de bruna respektive vita skyltar som nämns ovan. Gravrätterna i Stockholm gäller i 25 år efter senaste gravsättning. Därefter kan man, mot avgift, förlänga gravrätten i ytterligare 10 eller 25 år. Den vita skylten med svart text tror jag används då man söker kontakt med gravrättsinnehavaren efter att förgäves ha försökt få kontakt på annat sätt. Enligt nu gällande lag måste varje grav ha en levande innehavare, vilket inte tidigare var fallet. Ofta vilar den ursprungliga innehavaren själv i graven och då måste en ny, levande, innehavare spåras upp. Hittar man ingen innehavare sätts den bruna skylten med vit text upp då de 25 åren gått till ända.

#3 Tack för förklaringen. Om jag kommer ihåg det ska jag kolla mina foton efter den exakta ordalydelsen på skyltarna.

#4 Vill du ha en mer exakt, komplett och kanske mer korrekt förklaring föreslår jag att du ringer Stockholms kyrkogårdsförvaltning. De brukar vara mycket hjälpsamma.
Det hänger väl en del på om graven ser vanskött ut eller ej, också, inte bara tid. I Göteborg har jag sett att kyrkogårdsförvaltningen annonserar i G-P om gravar utan gravrättsinnehavare. Ett par helsidor med tätskriven text. Och så sådana där skyltar vid graven.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Vit: "Till gravansvarig var vänlig kontakta trädgårdsmästaren."
Brun: "Gravrätten för denna gravplats har återgått till Kyrkogårdsförvaltningen".
Såg också en del gravplatser med den vita skylten, men där gravstenen såg ut att redan ha tagits bort. Nåväl, detta är mina tips på stenar som förr eller senare kommer att försvinna.