Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 2600 ggr
chrissan
0

Ibland är det för sent...

Jag letade i många år efter mina släktingar som utvandrade 1882 från Torstuna, då med namnet Johansson, men i Göteborg avreste de med namnet Thorsell. Därav en del av svårigheterna, men för ca 3 år sedan hittade jag en del av dem (många barn) efter diverse äventyr i USA. Ett par bröder bosatte sig i Texas och byggde t ex ett av de första flygplanen.

Nu skulle jag komplettera lite i släktfilen. Döm om min förvåning när yngste sonens son, Paul Thorsell född så sent som 1935 dyker upp på Social Security Death Index. Han avled i januari 2010 i samma stad som familjen bott i sedan 1800-talet. Varför skrev jag inte brevet jag tänkte chansa med? Jag hade kanske fått veta mycket mer om familjen från en nära källa!

AndersE
0

#0 Ja, liknande har jag råkat ut för flera gånger. Släktingar som jag vet haft mycket att berätta men som jag väntade för länge med att kontakta.

Man får glädja sig åt dem man hunnit med…

evakristina
0

Känner att jag personligen har varit dålig med att ta kontak med släktingar jag hittat….

Hur gör ni när ni haft kontakt med någon? Dokumenterar ni mötet eller ev. berättelser?

bokesliden
0

Kanske denna kan vara av intresse?

Paul W. Thorsell: Newspaper Obituary and Death Notice

Longview News-Journal (TX) - January 19, 2010

Deceased Name: Paul W. Thorsell

PITTSBURG - Services for Paul W. Thorsell, 74, of Pittsburg, will be 2 p.m. Friday, January 22, 2010, at First Baptist Church in Pittsburg, with Dr. John McCartt and Dr. Steve Packer officiating. Interment will be in Rose Hill Cemetery. Arrangements are by Erman Smith Funeral Home. Mr. Thorsell died January 16, 2010, at a Pittsburg medical center.
Mr. Thorsell was born February 1, 1935, in Pittsburg. He was a member of First Baptist Church in Pittsburg. Survivors include his wife, Peggy Thorsell; son, Paul Russell Thorsell; and daughter, Tammie Thorsell Jacobs. Visitation will be 5-7 p.m. Thursday, January 21, 2010, at the funeral home.
(c) 2010 Cox Newspapers, Inc. - Longview News-Journal

AndersE
0

#2 Lite olika men några gånger har jag spelat in. Det är klokt!

chrissan
0

#3 Just det! Tack

Hittade nu ett public member tree på Ancestry med familjen så jag har skrivit till ägaren av detta