Rikemanskullen
I morgon kväll skall jag gå med på en kyrkogårdsvandring på Östra kyrkogården i Göteborg. Vandringen äger rum på den sk "Rikemanskullen" där de mest prominent männen, för det var ju främst män, ligger begravda. Där finns bl a Sveriges största grav, den Seatonska graven, som numera förvaltas av Göteborgs stad. Graven kostade i dagens penningvärde ca 65 miljoner att uppgöra.
Tänk det är snart 40 år sedan, en vän och jag gick runt där. Senare gifte sig vännen med en flicka från staden, men då hade jag redan flyttat till en annan stad. Numera är även vännen död. Trots att vi har bland den längsta livslängden är livet väldigt kort.
Jag tycker alltid kyrkogårdsvandringar låter intressanta, men har ännu inte följt någon…
Låter intressant. Jag har åkt förbi den kyrkogården många hundra gånger i mitt liv, men aldrig satt min fot på den.
Fick nyligen veta att min farmors bror, som dog i spanska sjukan, begravdes på Östra kyrkogården (fast inte på rikemanskullen, då). Graven finns inte kvar, men jag har tänkt gå dit och titta någon gång i alla fall, att se var den låg.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Gå dit Effie, det är väldigt intressant. Du kan säkert få hjälp av personalen på kyrkogårdsförvaltningen med att få veta var graven låg. De är väldigt duktiga och tillmötesgående.
#4 Ja, jag ska gå dit. Jag har fått reda på platsen av kyrkogårdsförvaltningen; de är verkligen hjälpsamma.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
2023 En artikel från långt senare ur Mitt i Göteborg om mausoleerna på Östra Kyrkogården.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

#0: Familjegraven
Parti av familjegraven
George Seaton lät bygga ett stort mausoleum på Östra kyrkogården i Göteborg till minne av sin far Arthur Seaton, som avled 1912. Arthur Seaton begravdes först på Örgrytes kyrkogård men flyttades till Östra kyrkogården när mausoleet var klart 1914. Mausoleet kostade 1,5 miljoner kronor att uppföra (över 65 miljoner, omräknat till dagens penningvärde). Gravplatsen är Nordens största på allmän kyrkogård,[8] med 250 kvadratmeter. Här vilar George Seaton själv, hans föräldrar Arthur och Maria Seaton, hans systrar Ebba Ankarcrona och Maud Kruckenberg, svågrarna kommendörkapten Nils Ankarcrona och ryttmästare Carl-Gustaf Kruckenberg samt systerdottern Ebba Ankarcrona. Den sista gravsättningen skedde 1973.

Vi har våran familjegrav snett emot.
Här lite dagsfärsk information om kyrkogården:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.