Gå till väga?
Jag har släktforskningspapper från en ofullständig släktforskning på min fars sida. Dessa papper är tagna från finlands arkiv och är på finska. Nu är det dock så att jag under en längre tid funderat på att släktforska på ett mer utförligt plan på min fars sida och gärna då undvika att forskningen bli på finska men jag vet inte hur jag skall gå till väga.
Större delen utav min fars sida härör från finland och min släkt flyttade till Sverige när min far var 3 år gammal. Kan jag ändå forska från Sverige i mina finska rötter utan att behöva bege mig över till finland? och i så fall hur börjar jag?
Hej Naima!
Jag skriver "på distans", men jag tror du kan hitta lite länkar på länksidan, och även prova att söka på t.ex. Finland.
Hiski är ett bra ställe, som finns på biblioteken, åtminstone i norra Sverige,. Lycka till

Finska kyrkböcker, scannade. de är på svenska för det mesta men texten på sajten på finska:
#4 Att sajten är på finska spelar ingen roll, finska kan jag ;)
Tack för alla tips.
Har nu testat HiSki men, om jag nu gör rätt, så kommer jag inge vart med det, den hittar absolut ingenting ifall man exempelvis söker på min fars efternamn (jag har inte samma efternamn som han). Kan inte äns hitta något på min farfars namn och längre bak än min farfar känner jag inte till några namn.
Gör jag rätt när jag gör in på Sökprogram för historieböcker på Hiski eller hur navigerar man där? Jag har ganska svårt att förstå så jag skulle behöva lite hjälp på traven. 
Ja, du gör rätt, fortsätt bara med orten….. Om jag inte minns fel måste man veta var personerna bodde för att hitta dem. 100 års sekretess? Åtminstone är det 80. Så det blir svårare än här.

HiSki fungerar bra. Välj landskap först. Kartan hjälper.
Klicka på rutan "Alla" för att göra sökning i alla kommuner inom landskapet. Därefter väljer man t ex "Döpta".
Ange bara enstaka sökord, t ex efternamn på far, för att få träffar. Man bör undvika att uppge för mycket detaljer i sökningarna.
Lycka till!
#8 Det är så jag har gjort men den hittar absolut ingenting.