Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 5560 ggr
Cavinka
0

Bröderna Tobiasson

Tacksam för lite hjälp med detta:

Johan Theodor f. 1883 och Ludvig Tobiasson f. 1887 är bröder. Båda emigrerar 1906-04-12 till USA, närmare bestämt Denver, Colorado dit en tredje broder hade åkt året innan. Den brodern hette Karl Hilmer och var född 1878.

Sökning i olika census = 0. Däremot hittade jag en Petition for Citizenship för Johan Theodore Tobiasson där man bl a kan se att han gifte sig 3 nov 1928 med Jennie från Moscow i Idaho. Enl denna ansökan skall han bo i Spokane i Washington.

Är det någon som kan hitta dem i något census?

Cheyenne
0

Brodern Carl Hilmer Tobiasson går att återfinna. Han bodde först i Denver, Colorado men flyttade sedan till Rust and County Line i Kalifornien, eller El Cerrito, Contra Costa County som namnet (Rust) kom att ändras till.

Carl Hilmer Tobiason åkte hem till Mo, Sverige vid minst två tillfällen. Först var han hemma runt 1912. Den 11/10 1912 reste han nämligen tillbaka till Amerika. Han uppger då att han ska hem till Denver.

1915 åkte han återigen hem till Mo och tillbaka till Amerika den 11/4 1916. I Emihamn står han felaktigt som 57 år men i originalmanifestet på Ellis Islands hemsida framgår det att han är 37 år, att han är född i Mo och att han tidigare befunnit sig i Amerika mellan 1905-1915 och att han nu ska hem till Rust i Kalifornien.

Vidare uppger han sin bror Anton Tobiasson som närmsta anhöring och denne bor enligt manifestet på Nordensköldsgatan i Göteborg.

Med vetskap om detta Rust eller El Cerrito, Contra Costa County så går det att finna honom i census 1920. Förvisso diffar hans födelseår på två år men jag tror ändå att det är han. Nu kallar han sig också Charley.

Name: Charley Tobiason
Residence: 7th Township El Cerrito City Precinct No1, Contra Costa, California
Estimated birth year: 1880
Age in years: 40
Birthplace: Sweden
Relationship to head-of-household: Self
Race or color (on document): White
Marital status: Married
Collection: United States Census, 1920

Han är gift med en Clara Tobiason, född omkring 1890 i Sverige och de har en dotter Hiliry (stavning från transkriberingen) som uppges vara född 1920 i Kalifornien.

Cavinka
0

Tack Cheyenne. Vad beträffar Karl Hilmer Tobiasson kunde jag ha varit lite tydligare. Jag har kontakt med hans barnbarn Gary Moore som är bosatt i Californien. Anton var en broder som uppenbarligen inte åkte till Amerika utan till Göteborg. Så långt allt klart!

Men vad hände då Johan Theodore som bodde, åtminstone 1928 när han gifte sig, i Spokane? Jag kan exempelvis inte hitta deras vigsel i Washington State Archives. Och vad hände med Ludvig?

Det är en nöt som jag inte har lycktas knäcka? Någon annan som är villig försöka?

Cheyenne
0

Ja, ibland måste man vara väldigt tydlig. T ex att skriva att bröderna var födda i Mo. Flört

Var föräldrarna i livet då sönerna emigrerade? I så fall bör ju en kopia på bouppteckingen beställas.

Har du undersökt om Ludvig eller Johan Theodor återvände til Sverige under någon period? Det skulle kunna förklara varför de ej går att finna i något census om denna period råkade sammanfalla med just 1910 eller 1920 års census.

chrissan
0

Kan John ha ett annat patronymikon, dvs bytt namn. Det finns en John Samuelson med hustru Jennie i Seattle 1930. Hon är född i Minnesota av svenska föräldrar (hindrar ju inte att de bodde i Idaho senare). Han är 47 år, hon 39. Han arbetar som snickare, inga barn. Immigrerad 1906. Men de var yngre när de gifte sig första gången än vad de var 1928, men det kan ju vara äktenskap nr 2

chrissan
0

Nähä det var fel! De var gifta redan 1920

Cavinka
0

Johan Theodor, Ludvig och Karl Hilmer har alla samma far, Han dör och modern gifter om sig med Johan Mattisson. Han finns lustigt nog med på samma båt när Ludvig och Johan Theodor emigrerar. Han skulle däremot till Balaton i Minnesota.

Jag har inte tillgång till husförhörslängder längre fram än till 1920 så jag får försöka ta reda på när hon dog. Kanske den bouppteckningen kan ge något.

Cheyenne
0

Modern avled 1913 i Mo församling;

Dödsdatum: 1913-06-27
Kön: K
Förnamn: Amalia
Efternamn: Andersdotter
Adress: Tveten
Anhörig 1: Make: Johan Mattisson
Födelsedatum: 1854-03-22

Cavinka
0

Jag skall till Göteborg i morgon så det blir till att leta efter bouppteckningen på Landsarkivet. Många gånger så är dessa inte så tydliga när det gäller barn som har flyttat. I bästa fall "i Amerika" eller på okänd ort.

Make nr 2 Johan Mattisson återkom nog inte till Sverige. Fram till 1921 står det fortfarande i husförhöret attt Amalia är gift med Johan Mattisson i Amerika.

Tack för uppgiften om Amalias död.

Cheyenne
0

BINGO!

Johan Theodor Tobiasson tar fadern Tobias Anderssons patronymikon, dvs han kallar sig Anderson i Amerika.

Den 3 november 1928 vigs i Spokane, Washington en John T. Anderson med en Jennie Nelson, hon från Moscow, Idaho. John är Arbetare och född i Bohuslän som son till Tobias Andersson och Amalia Andersson, båda från Bohuslän. Även hustrun Jennies föräldrar var svenskar, från Öland.

Länk till vigselattesten

Cheyenne
0

John T Anderson och hustu Jennie E. Anderson bor fortfarande i Spokane City, Spokane County, WA enligt census 1930, Han 47 år, född i Sverige med svenska föräldrar. Kom till Amerika 1905 (men jag tror det är rätt Johan Theodor ändå). Hon född i Idaho av svenska föräldrar och uppges vara 38 år. John arbetar på ett sågverk. De har inga barn.

Cavinka
0

Ja, just det BINGO!

Tanken slog mej inte över huvud taget att han skulle heta Andersson. Jag skall skicka detta vidare till Gary Moore i Californien. Han kommer att bli mycket glad.

Kanske det är så att även Ludvig kallar sig Andersson? Skall titta efter om jag kan få fram bouppteckningen efter mamman och se om Ludvig finns i livet 1913.

Du är duktig Cheyenne!

Cheyenne
0

Tack!

Jag har sett det tidigare, t ex ett fall med tre bröder som dikuterats här på Proveniens. Dessa tre bröder emigrerade till Amerika men väl där behöll en bror sitt patronymikon medans de andra två bröderna tog deras fars patronymikon och bytte namn helt enkelt. Det slog mig då jag knappt kunde finna några svenskar i amerikanska census med namnet Tobiason/Tobiasson.

Det finns tre Ludvig Anderson (med varierande stavning) i delstaten Washingtons Marriage records. Tyvärr är dessa vigselattetster/bevis, inte alls lika detaljerade som i Johan Theodors fall (det kunde skilja mycket mellan olika county). Annars är det ju guld värt med de vigselattester/bevis där brudparets föräldrars namn framgår. Har räddat mig tidigare när man sökt emigranter med -sonnamn.

Cheyenne
0

Förslag på brodern Ludwig, här med namnet Anderson och från census 1910. Bor i Grays Harbor, WA, är 22 år gammal, dvs född 1887-1888. Född i Sverige med svenska föräldrar. Han uppger dock att han kom till Amerika 1907 men en viss diff i årtal ser man ofta. Även denna Ludwig arbetar för ett sågverk.

Bifogar bara länken till census så får ni förstora själva eller titta på den i jpeg-format. Den blev så tungladdad annars.

Census 1910

Cavinka
0

Det skulle kunna vara en möjlig Ludwig. I morgon blir det Landsarkivet och bouppteckningen för Amalia så får vi se vad den ger.

Tack!

Cavinka
0

Jag hittade idag Amalias bouppteckning från 1913. Och även Ludwig finns då i livet. Så den Ludwig Andersson som du hittade Cheyenne är väl en bra kandidat.

Jag skall be Gary son är barnbarn till Karl Hilmer att leta runt lite grand.