Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 3861 ggr
bokesliden
1

Hur går man vidare med det här?

Hur går man vidare med det här?

Kanske lite konstigt att inleda sin tråd med en sådan fråga, men jag har aldrig stött på något liknande och behöver få hjälp med nya uppslag.

Jag håller på och gör lite forskning åt en amerikan och har sprungit på en märklig historia som rör en av dennes anor.

Jag har följt mannen Nils Severin från Söderhamn via Stockholm till Bollnäs. Alla källor jag har undersökt i Söderhamn och Stockholm uppger att han är född den 23 oktober 1850 i Bollnäs (utom en i Stockholm som skriver den 24de i stället). Men när jag nu kommer till Bollnäs så visar det sig att han inte finns med i födelseboken där.

När man följer honom i husförhörslängderna i Bollnäs så står det bara född 1850 men inga datum och ingen ort (Bollnäs AI:24d (1876-1880) s 285). Så fortsätter det genom (Bollnäs AI:23d (1871-1875) s 208) och (Bollnäs AI:22b (1866-1870) s 308).

I marginalanteckningarna till Bollnäs AI:22b (1866-1870) s 308 så står det "Upptagen i Ockelbo 1860 på vägen alldeles värnlös af Rogells i Särstamyrorna". Särstamyrorna ligger i Katrinebergs församling och familjen Rogell och Nils återfinns i Katrineberg AI:10 (1866-1870), s 82. Här finns samma anteckning som i Bollnäs AI:22b. Dock kallas Nils för Nickolaus och dessutom kallas han för hittebarnet.

I den föregående volymen för Katrineberg finns han inte antecknad hos Rogells. Här slutar alla spår jag kunnat hitta rörande Nils ursprung. Framåt i tiden är det inga problem att följa honom fram till dess han emigrerar, men går det att komma vidare bakåt?

Jag vet ju inte när han är född, var han är född och inte vad han är döpt till heller!

Därmed åter till min rubrik, hur går man vidare med det här?

Tacksam för tips och idéer!

evakristina
0

Skulle han kunna vara född i någon närliggande församling?

Bollnäs kanske är den han enda församling han kände till själv och därför inte uppgett någon annan?

Cheyenne
0

Min spontana reaktion;

Gossen Nils Severin eller Nickolaus Severin hittas "på vägen alldeles värnlös" år 1860. Ett barn på ca 10 år vet vad dennes namn är, även dess eventuella efternamn/tillnamn samt hur gammalt han eller hon är. Att han själv uppger att han föddes 1850 i Bollnäs och att hans namn var Nils Severin eller Nickolaus Severin ska man inte ta för säkert. Detta kan ha varit en pojke som hade all anledning att dölja vem han var. Även ett barn på 10 år kan vara oerhört försigkommen och diktat ihop en historia. Min spontana känsla är att han rymt från ett barnhem eller - mer troligt - ett fosterhem.

chrissan
0

Kan möjligen sockenstämmorprotokoll eller kyrkliga handlingar i t ex bilagor (serie H) eller annat ge svar. Han bör ju skrivits in någonstans när han hittades med en motivering. Ockelbo har ju brunnit så där är det väl kört. Men Katrinebergs församlings dokument bör genomgås, så då blir det en tur till Härnösand.

chrissan
0

Katrineberg var en kapellförsamling "av misstag" mellan 1867 och 1922. Böckerna bör alltså finnas i Bollnäs arkiv före 1867, det är nog där du ska leta i arkiven.

bokesliden
0

Hmmm, många intressanta uppslag att fundera kring.

#1 Det är mycket möjligt, men det står inget i Bollnäs eller Katrinebergs kyrkoböcker om det. Uppgiften att han är född i Bollnäs dyker inte upp förrän han flyttat därifrån. Jag kan givetvis kolla i grannförsamlingarnas kyrkoböcker, men eftersom både namn och födelsedatum är osäkra så blir det svårt att identifiera honom. Obestämd

#2 Jovisst måste han själv veta vad han heter och någorlunda hur gammal han är. Intressant tanke att han kan ha rymt från någonstans. Det verkar inte alls orimligt och det gör ju det hela ännu mer intressant, men svårare! Undrar om det finns något barnhem i närheten av Bollnäs. Fast å andra sidan är det kanske mer sannolikt att han rymt från en ort längre bort. Annars borde väl någon känt till att en pojke var på rymmen i trakten?

#3 Sockenstämmoprotokollen eller kanske rentav kommunala handlingar är helt klart intressanta, men jag lär inte ha vägarna förbi Härnösand eller Bollnäs i den närmaste framtiden. Men när jag någon gång har det så ska jag absolut se vad jag kan hitta där.

Min spontana känsla är att det kommer att bli svårt att lösa den här gåtan, i alla fall i första taget. Men jag är tacksam för era kommentarer och om jag kommer vidare så ska jag givetvis berätta om det här!