Det egna arkivet
Hur gör ni? Jag tycker jag har hyfsad ordnin på mitt digitala arkiv. Har ett fungerande system för att spara bilder, dokument och annat på datorn. Hittar oftast det jag söker efter där.
Men allt det andra! Bilder, brev, papper av olika slag, föremål… Ofta vet jag att jag har det, men var?
Jag har börjat några gånger med pärmar, men jag tycker sorteringen är svår. Det är enkelt med väl åtskilda släktgrenar. Sambons släkt finns i en pärm, men min egen behöver ju delas upp.
Visst kan jag dela släkten i en pappa-hälft och en mamma-hälft, men de går ju ihop. Jag har tänkt lite så att jag drar gränsen vid tiden då de blir ett par. Men samma problem dyker ju upp för varje generation.
Bilder på farmor sorterar jag för sig. Men bilderna på farmor OCH farfar. Var hamnar de? Och bilderna på pappa och farmor. Och farmor och jag själv…
Jag vet att jag flummar lite, men visst måste ni ha stött på samma problem. Har ni några "Columbi ägg"?
Det är det som är det stora problemet när man är släktforskare
Hur ska man sortera allt man samlar på sig om de olika släktgrenarna
Origenalhandlingarna sorterar jag liggande i förvaringsboxar med det älsta i botten, sedan fyller jag på i årmmdd ordning så det yngsta kommer överst i boxen Mor och far, Svärmor och Svärfar Jag själv och hustrun, Mormor och morfar osv namngivet med dras rätta namn och årtal.
Anders är du ljusskygg 
Hälsningar Gnidde.
#2 Fast har du inte dokument som berör flera "boxar"?
När det gäller förvaringen har jag faktiskt valt plastfickor, som en eftergift för att det ska vara praktiskt. Visserligen speciell arkivplastfickor.
Att lägga t.ex. foton i individuella kuvert är säkert bevaringsmässigt bäst, men jag vill kunna leta effektivt bland mina grejor.
Ljusskygg?
#0 Detta är en fråga som även jag har. Hur gör man det på ett bra sätt? Hittills har jag scannat det mesta och sparat i datorn, även bilder på prylar.
Jag har sett att i Släktforskarförbundets bokhandel finns Arkiveringsguide för släktforskare att köpa. Någon som köpt den och kan rekommendera den?
#3 jodå en för varje familj, tyvärr har jag inte så mycket origenaldokument.
Ljusskygg "dina eminenta glasögon" HEHEHE 
Hälsningar Gnidde.
Jag tycker det här blir lättare i datorn. Där bygger jag mappar i trädstrukturer. Under "Släkt" har jag olika mappar för "Farfar", "Farmor" osv. Under Farfar finns mappar för hans föräldrar. Under farfars far finns mappar för olika orter de bodde på, olika företag osv. Under farfars mor finns mappar för farfars syskon.
Även här kommer naturligtvis gränsdragningsproblem, men i stort sett fungerar det bra.
Men i "verkligheten" tycker jag det är svårare. Jag har t.ex. en samling brev från ca 1890-1910. Brev från farfars morfar till farfars far. Från farfars morbror till farfars mor. Från farfars mors kusin till en annan kusin som var gift med farfars moster. Osv…
Ska jag ha en särskild pärm för dessa brev? Eller ska de sorteras in under de olika personerna. Under avsändaren eller avsändaren. Visst kan man sortera in dem under en person och ha hänvisningslapp under den andre…
Facit än så länge är att jag inte alltid hittar saker som jag vet att jag har…

#0 Här finns också en oändlig mängd gamla dokument m.m. Någon speciell ordning på sortering m.m har jag dock inte orkat med (än), det får väl bli när man blir pensionär.
Jag känner igen din beskrivning att man vet att man har ett visst dokument eller dylikt, frågan är bara var!
Gamla bilder har jag dock bättre ordning på. Jag har scannat mycket och lagt i mappar i datorn, personbilder i fyra mappar: pappas anor och släkt, mammas, svärfars och svärmors, det går rätt bra att hitta i.
Bilder på miljöer m.m. har jag försökt att lägga i mappar för olika kategorier med ort- eller sockennamn, funkar också rätt bra men ibland kan ju en bild höra till flera kategorier och det blir då ett litet gissel, men då kan man ju för all del lägga den i mer än en mapp.
Säkerhetskopior på två externa hårddiskar som förvaras på olika ställen är en självklarhet.
Den beskrivning av "facit" i #6 känner jag fullständigt igen.

#6 A & O när man arkivererar är att upprätta ett register (förslagsvist i excel) där du namnger det du arkiverar, lägger till sökord, ger en kort beskrivning av det du arkiverar och där kan du också lägga till en kolumn som talar om att dokumentet/brevet eller vad det nu är har en koppling både till farfars morfar och farfars far. Lägg också till en kolumn för tidsangivelse men viktigast av allt, ange i registret var du arkiverar det hela och då får du börja märka upp pärmar, boxar eller hängmappar (vilket arkiveringssytem man nu föredrar).
Överkurs (för vissa, jag tycket det är bra) är att lägga till en kolumn i excelbladet med en egen numrering, dvs, en för morfar, en för mormor, en för farfar och en för farmor, tex mf-0001, fm-0021 osv i nummerordning för att sen märka varje dokument med samma nummer .
Det viktigaste är ju inte att ett dokument eller annat arkivmaterial ska vara kopplad till en specifik person eller ska hamna i "rätt" låda eller pärm. Det viktigaste är att du hittar det du söker och att du har ett register som inte bara talar om var du ska finna dokumenten etc, utan även lätt (med hjälp av sökord osv) talar om vem eller vilka som omfattas av arkivmaterialet och vilken typ av arkivmaterial det är.
#8 Det låter klokt och är det säkert, men jag undrar om jag kommer dithän att jag gör ett register.
Jag har fullt sjå att få saker från "högar" till något som kan likna ordning…

#9 Så vad handlade frågeställningen i inlägg #0 om? Att hitta ett fungerande sätt att arkivera och att finna det du söker eller ville du bara ha en allmän kommentar till "jag förvarar allt i högar och det är därför jag inte kan finna det jag söker".
Du har ju i inlägg #0, 3 & 6 beskrivit hur du har problem med att veta hur du ska arkivera och hur du ska finna det du arkiverar. Jag presenterar en väldigt "basic" lösning, rent av en universallösning som helt enkelt går ut på att upprätta ett register, men då är högarna och att få undan dem som plötsligt är det primära problemet.
Ja, i så fall har jag inga fler goda råd att ge.
#10 Som jag skrev i #9 tycker jag det låter klokt att göra ett register.
Tyvärr vet jag också att jag har begränsningar och har svårt att se mig bygga upp ett så bra system. Utöver själva registret som kräver arbete så måste ju alla förvaringarna - pärmar, lådor, hyllor och skåp få namn som kan leva vidare tilsammans med registret.
Att jag inte tror mig om att klara det innebär ju inte detsamma för alla eller att du ska sluta ge råd.

#11 Men oavsett vilket arkiveringssystem du väljer så måste du ju märka upp pärmar, lådor etc. Annars är du ju tillbaka till det du beskriver i #6 "Facit än så länge är att jag inte alltid hittar saker som jag vet att jag har…"
(Jag menar att jag har inga fler goda råd att ge i detta ämne)
Jag har funderat lite på detta. Att kunna hitta bland mina saker är ett viktigt behov som ska tillgodoses.
Ett annat är att jag vill att min "samling" ska vara tillgänglig. Det är ju ett skäl till att jag använder plastfickor.
Det betyder också att jag vill samla saker som hör ihop på samma ställe.
Om min moster kommer och hälsar på vill jag kunna ta ut en eller ett par pärmar med sådant som är intressant för henne. I det materialet skall det dessutom vara rätt snyggt upplagt, gärna i kronologisk ordning.
Omedvetet är det något sådant jag börjat skapa.
Jag kanske är mer ute efter att skapa ett "museum" än ett arkiv?
När jag läste #8 fick jag en (kanske felaktig) bild. Man skulle kunna ta föremål efter föremål, oavsett vad det är. Ge det ett identitetsnummer och föra in det - med "taggar" - i t.ex. ett excelarkiv samt stoppa det i märkta pärmar eller boxar eller liknande.
Det skulle lösa problemet med att hitta saker jag söker. Men det skulle inte lösa mitt "museumsbehov".
Det är bra med sådana här strängar. Att först fundera på vad man egentligen vill uppnå innan man försöker åstadkomma det..
Från allra första början, när jag gick kurs i släktforskning (för 10 år sedan), numrerade jag och satte en färg för mammas, pappas, svärmor och svärfars släkktleder. Alltså utgick jag ifrån mina barn( som har nr 1, min man nr2 och jag har nr3, osv) och använde mig av kollegieblock och sedaan renskrev och satte i pärmar och en mapp för varje pärm för sådant som man inte kan sätt i pärmen.Det är lättare att komma ihåg att fylla i källan osv när man har rubrikerna framför sig. För att hitta lättare har jag antavlor med dessa nummer och fäger och namn.
Jag har nog uteslutande satt brev osv under personen när den har bildat familj, dvs när den eller de är huvudpersoner i familjeakten.
När jag arbetade på Tandläkarhögskolan(Sthlm) och kandidaterna hade ju patienter och det hände ju att patienterna gav återbud osv då måste ju kandidaten få reda på det fortast möjligt. Jag skrev kandidatens namn i lärarens färg, till sist såg man alla kandidaters namn i färg, så då gick dert fortare att få tag på läraren, som meddelade sin kandidat.
#14 Jag tror också man kan skapa sitt "eget" system. Tror inte det måste följa några etablerade mallar.
Alldeles riktigt!
Imorgon är det sommartid!
Anders vet inte om jag fattar dig rätt. Är det alltså till exempel dom fysiska fotona du har problem med. Att om det är flera släktingar på ett kort. Då går det väl att göra kopior och sen sätta en kopia hos vardera person.
#17 Jo, allting går…
Jag har hundratals foton. Efterhand scannar jag och sedan finns det ju lätt åtkomligt i datorn. Men i "originalpärmarna" nöjer jag mig med ett kort, originalet.
Är ingen älskare av Excel men tror på taggar!
#19 Menar du elektronisk eller fysisk lagring? Jag har aldrig riktigt satt mig in i elektronisk taggning…

Det här var en välkomen tråd, en fråga jag försökte ställa för ett bra tag sen här. Men mina fråga var lika rörig som mina högar. Bara i datorn har det ändrats flera gånger, från byanamn till släktnamn till …. Än hittar jag oftast vad jag söker, men i ärlighetens namn tar det allt längre tid. Och det har börjat bli besvärligt, för jag hittar ofta inte det på en minut när jag pratar med någon och vill visa. Suck.. Jag måste snart ta mig samman för att arkivera på ett bra sätt. Både för min egen del, och för att mina barn en gång ska kunna ha glädje av det. Proffsiga svar har ju inkommit, men jag hoppas att än fler med ordningsinne delar med sig utav hur just dom gör 
#21 Ja, jag hoppas också att fler berättar. Tror inte på en lösning som passar alla, utan man måste nog hitta sin egen variant - kanske inspirerad av andra.
Nu lutar det åt att jag ska försöka ordna pärmar i stil med mina mappar på datorn.
I grunden bygger det på en "pappasida" och en "mammasida" och så vidare grenar uppåt. Alla de där korten/breven/dokumenten som passar in på flera får jag hantera och bestämma mig för att de mest berör någon.
Eftersom könsrollerna sett ut som de gjort så tror jag jag fortsätter som jag gjort med datormappar. Barn placeras under "mamman" medan arbete och bostäder hamnar under "pappan".
Ja, jag säger då det… I mitt arbetsrum finns tusentals SMÅLAPPAR, till och med, en del ända från 70-talet. En viss reda och ordning finns i mitt huvud, så med lite möda kan jag hitta vad jag söker. men tänk mina efterlevande! Antagligen kommer 30-40 års forskning att kastas eftersom det är obegripligt. Sådant kan verkligen ge mig panik. Kommer jag att hinna ordna upp allt när jag blir pensionär?
Ett av problemen är att jag kastar mig över nya proh´jekt hela tiden. Inte ens släkt, inte ens människor eller företelleser från trakten. Bara jätteintressanta öden från förr. Var och hur sorterar man in dem?
#23 Så tänker jag också. Det är ju större chans att de "efterlevande" bevarar ett välordnat, prydligt arkiv än ett kaos…
Eftersom min pappa hade tänkt organisera allt när han blev pensionär vändes allt på huvudet när han plötsligt dog en månad före pensioneringen. Jag fick överta allt i papperskassar och kartonger. Gamla anteckningar från 1940 efter min farfar. Det mesta ligger kvar i samma papperskassar och kartonger, - MEN jag har scannat väldigt mycket och organiserat det i datorn istället. Dessutom är jag noga med att skänka kopior till höger och till vänster, till intresserad och till ointresserad
.
Jag tänker att deras barn eller något barnbarn kanske blir intresserad och då ska mina fakta finnas lätt tillgängliga att hämta fram.
Därför tycker jag INTE om ställen som vill att jag skänker gratis till dom, men sen tar betalt när JAG önskar information. Däremot skänker jag gärna information (gratis) till sajter som låter mina bilder vara fritt tillgängliga för alla.

#25 Det är kanon med dator och att scanna in, jag har gjort det i ett års tid nu … men nu håller datorn på att braka helt - har felsökt i två veckors tid nu, än utan resultat. En systemåterställning resulterade i en crach. Efter ett försök att installera en Ny skanner. Vissa dagar nu kommer jag bara in i felsäkert läge. Dock har jag nu lyckats lägga över min släktforskning på en extern flyttbar disk … men Gud jag har massor kvar i min dator, gamla konverterade smalfilmer, foto m.m som bara måste räddas … suck… och alla släktforskarprogram som finns installerat ..suck igen..detta har varit min MARDRÖM, och nu är den här ;-(
..och vissa andra bara vill kasta. Förra året dog mina barn farmor …så mycket som den närmsta släkten kastade då var skrämmande. Jag lyckades dock övertala så att ett par arkivlådor skulle köpas in för att i alla fall bevara en del, där fanns brev, och biljetter (inbjudan till skolbal) gamla foto, betyg m.m Men ingen av dom är intresserade och undrade mest hur många år dom lådorna skulle ta plats på vinden. (jag hoppas dock framöver att få låna och scanna av en del för mina barn räkning, det kommer en dag när dom vill se detta)