Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettproveniens-i-fokus
Läst 2575 ggr
AndersE
0

Proveniens som tidning

Det har ganska länge funnits en idé om att göra Proveniens som tidning. Några motiv för det kan vara:

• Många läser hellre lite längre texter på papper än på skärmen.
  • En tidning kan man ta med på ställen där man inte har dator.
  • Det kan vara ett kul sätt att visa upp vad Proveniens är för släkt och vänner.

Jag har gjort en första provutgåva här som du kan ladda ner genom att klicka på pdf-rutan. Sedan väljer du själv om du bara vill läsa, eller spara ner den, eller skriva ut den.

I detta första försök finns helt enkelt Proveniens senaste artiklar. Hur innehållet ska se ut framöver får vi se. Jag lyssnar gärna på förslag och önskemål.

En idé som redan framförts är att göra temanummer. Kring ett geografiskt område, kring utvandrare eller något annat.

En förhoppning jag har är att pdf-tidningen ska locka fler att lämna in bidrag för artiklar. Jag hoppas alltså att det ska kännas lockande med möjligheten att få sitt alster "i tryck" för att kunna dela ut.

Andersdotter
0

Jag har tittat igenom den som hastigast - snyggt trevligt. Är man nästan daglig besökare här, har man ju som regel läst det innan och kanske sparat ner lite olika tips som alltid finns här.

Men sant är, att här ofta är mycket fina artiklar som är väl värda att sparas på. Jag tror inte att jag har läst in allt som fanns här innan jag hittade till detta forum. Jag sparar ofta ner PDF jag hittat på Internet, för framtida behov.

Intressant förslag, som jag förstår kan utvecklas innehållsmässigt på många olika sätt.

Hur hade du tänkt med "tidningen" ska den finnas gratis för nedladdning här?

Eller tänkte du ge ut den på annat sätt?

Eftersom du som vanligt inspirerar mig har jag lite följdfrågor? Har du använt Word även till detta som det sedan exporterat till PDF? När jag försökt göra så tidigare får jag allt för dålig upplösning på bilder jag har i dokumentet.

Phryxe
0

God idé och det ser propert ut. Några små synpunkter:

- Det är lite svårt att snabbt se var artiklarna börjar. Det grå sidhuvudet är ganska dominerande. Kanske man kan ha en sån list istället där respektive artikel börjar!?

- med tanke på ovanstående passar det kanske med en liten innehållsförteckning på startsidan.

- Nu har du skrivit alla artiklarna, annars är det väl lämpligt att ange författare, kanske publiceringsdatum och eventuellt kontaktuppgifter?

- Gör lite utrymme mellan text och marginallinjen (gäller enbart högra spaltens högra marginal)

Phryxe
0

Jag skulle vara mer benägen att skriva för en PDF-utgåva än för Proveniens på webben. Fördelen med att lägga den på webben först är dock att man kan få synpunkter varpå man vid behov kan korrigera artikeln …

AndersE
0

#2 Tack för bra tips!

• Jag har börjat titta på en annan "layout som ser bättre ut
  • Innehållsförteckning var bra!
  • Jo, jag ska skriva författare…

#3 Jo, det finns för- och nackdelar med allt… Flört