Släkten NYMAN i Kullabygden
Släkten Nymans ursprung i Kullabygden har länge varit höjt i dunkel.
I korta drag härrör släkten från trädgårdsmästaren och befallningsmannen vid Knutstorps gods i Kågeröd Erik Nyman. han var verksam där under det stora Nordiska Kriget. Godset ägdes då av amiral Cornelius Ankarstierna. Erik föder 1712 sin son Cornelius där. Nån gång runt 1717-1719 flyttar han till Bräcke i Väsby socken med familjen och sen dess har Nyman-släkten spridit sig i Kullabygden.
Det finns en artikel av Ebbesson här: http://www.ebbesson.net/family/txtslkt/nyman.htm
Men var de kom ifrån är höjt i dunkel.
Jag bläddrade i Landsstaten för Malmöhus län idag (Lindberg) och hittade Tyres Kihlman, som för övrigt är stamfader till en annan släkt, Kihlman släkten, i Kullabygden, där. Det lustiga var att Tyres var skrivare i Knutstorps gods samtidigt som Erik Nyman och att Tyres flyttade till Bräcke runt 1715, några år innan Erik. (Vilket visas av att ett barn till Tyres föds i Bräcke 1715)
Tyres och Eriks släkt är sen sammanflätade. Deras barn och barnbarn gifter bland annat in sig i Klockarsläkten Salling. På barnens dop ses många personer av hög status, så de måste ha haft hög status i den tidens Väsby.
Nu till det intressanta. Tyres HOLSTENSSON Kihlman lär ha kommit från Nykil i Östergötaland, enligt landsstaten. Enbart det är intressant. NYKIL, KIHLMAN, NYMAN… Ett mönster kan skönjas.
Men en snabb sökning på nätet visar att namn med kombinationen NYMAN och HOLSTENSSON redan finns i Nykil: http://www.berca.se/MinSlakt/html/pc7663b51.html
Jag skulle därför vilja dra igång en liten lavin om detta. Nu vill jag lösa frågan om Erik Nymans födelseort en gång för alla.
Min första och mest uppenbara fråga är vilka gods som fanns i området? Kanhända något som har kopplingar till Ankarstierna?
/T

Hämtat från lansstaten CD:n
----------------
Luggude härads norra distrikt.
171. Tyres Holstensson Kihlman, f. i Nykil i Östergötland 1682 i
september; var först tingsskrivare; kom sedan i tjänst hos amiralen, friherre
C Ankarstierna, först såsom »uppassare» i Karlskrona och sedan såsom
gårdsskrivare å Knutstorp; krl., på nämnde amirals rekommendation;
1711 25/11; död i Väsby 1746 i mars. ,
Gift 1. m. Maria Wisselius, död 1730; 2. m. Arina Jönsdotter. Barn i första äktenskapet:
Magnus, f. 1713, död 1716; Maria Lisa, f. 1715 24/8, g. i Väsby 1739 12/6 m. mäster
Horndahl i Hälsingör; Jonas, f. 1717, död 1718; Jonas, f. 1719, död 1724; Karl, f. 1722 2 /11;
Johannes, f. 1725 18 /5, krl.; Anna Stina, f. 1728, död 1732; i andra äktenskapet: Jonas
Göran, f. 1733 4/3; Fredrik, f. 1734 22/0; Lars, f. 1736 7/3; Holsten Jörgen, f. 1737 25/10; Brita
Maria, f. 1740 12/10.
172. Johannes Kihlman, f. i Väsby 1725 13/5; föräldrar: krl. Tyres K.
och Maria Wisselius; krl. 1746 i april; död i Väsby 1753 1°/i.
' Gift i Väsby 1751 28 /7 m. Anna Salling, f. i Väsby 1728 4/3, dotter av klockaren
Erik S. och Helena Andersson. Barn: Maria Cecilia, f i Väsby 1752 24/12-

jag bifogar detta:
/T
------------------
BREV från Bengt Nordahl 2009-11-15 -
"Hej! Jag fick ditt mail vidarebefordrat till mig, eftersom
det är jag som omnämnt Eric Nyman i ett par artiklar i Släkt & Bygd. Jag vet dock inte mer om honom än vad man kan läsa i Kågeröds äldsta kyrkobok. Jag googlade emellertid på nätet och fann där en "Släktkrönika" (nyman släktkrönika) av Magnus. Han skriver att det inte är otroligt att Eric föddes (1669) i Östergötland och kom till Skåne tillsammans med sina föräldrar.
Magnus påstår också att han flyttade till Väsby 1719, samma år som dottern Anna-Greta föds. Kanske har du sett denna sk "Släktkrönika" som jag bifogar men som du annars kan finna på webben.
Cornelius Ankarstierna köpte Knutstorp 1704. Från tiden när den danska armén befann sig i Skåne 1/11 1709 till slaget vid Helsingborg 28/2 1710 finns en uppgift att nämndemannen Nils Nilsson var länsman på Knutstorps gods och Eric Nyman var fogde. Befallningsmannen Erik
Nyman på Knutstorp och Kristina Dahlström vigdes 18/7 1710. Det var tydligen brådskande för sonen Gustaf föddes troligen redan några veckor senare och blev hemmadöpt av Pär Swensson i Blekeskära mölla. Dom 13 Post Trinit (4/9) Inledt (=kyrktogs vilket brukade ske 6
veckor efter nedkomsten) befallningsman Erich Nymans Hustru på Knutstorp. Item Confirmerades däss barns dop som war hemma döpt af Pär Swensson i Blekeskära mölla, äfwen warande MonsTureson på Knutstorp sampt Pär Swenssons Hustru i Blekeskära mölla.
(Det är således fel som Magnus påstår, att Eriks första barn föddes 1712.)
Nästa barn föddes 1712: d 16 Juny döptes Eric Nymans barn i Skyttagården ne Cornelius buret af Höwälboorna fru Amiralinan Margaretha E. Sparre på Knutstorp, faddrar Baron Claes Ankarstierna, Hindrich Hackson (min förfader), Pastorskan Helena Nercia.
Eric kallas här inte befallningsman, men i 1711 års mantalslängd upptas som brukare av Skyttagården befallningsman Nyman. Jag har inte funnit något som tyder på att han fanns i Kågeröd tidigare än 1709 och inte heller efter 1712.
Jag känner inte till om Cornelius Ankarstierna efterlämnade något testamente eller om det finns något bevarat arkiv med hans papper. Däremot har jag sett sonen Hans Ankarstiernas testamente från 1739."

Mer info om Ankarstierna:
På 1690-talet köpte amiralen Cornelius Thijsen, adlad Ankarstierna, Osbyholms gods. Det sålde han sen och köpte Knutstorp 1704.

Med risk för dubbelarbete har jag skapat en tråd på Anbytarforum om Nykil för att få veta mer om gods och gårdar i trakten och för att se om nån med kännedom av området har någon hypotes om Kilhman/Nyman…
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/2467.html?1265476941

Jag har dragit igång lite vänner och bekanta i det här också. Martin Brandt hittade just detta i Nykil C:1…
C:1 sid 66 finns
1681
d. 11. Septembris Hålstens son i Boarp Tÿres
Inga dopvittnen.

Tyres Holstensson Kihlman torde vara identisk med Tyres, född 1681 (döpt 11/9) i Boarp, Nykils sn, son till Holsten Nilsson, bonde och ryttare i Boarp, och Brita Tyrisdotter (vigda 1681 25/5 i Nykils sn).
Det är bara jag som mailar här… Nåja, det kan vara bra att samla arbetsmaterialet så andra kan ta del av det!
/T

Anders Berg och Martin Brandt har bidragit med en sak angående Tyris syster:
Tyris har en syster Karna, som dör 63 år gl 1750 6/6 i Bräcke. Hon kallas länsman Kilmans faster enligt Väsbys kyrkböcker.
I Nykil C:1 finns hon "1686 d 14 Augusti Christnades Holstens dotter i Boarp Karin" C:1 sid 72
Släkten Kihlmans härstamning får väl anses ganska säker nu!
:o)
Då återstår släkten Nyman! 

Hämtat ur Kurt Bengtssons domboksavskrifter, Luggude 1699-1701 sidan 157". (Originalavskrift hos Kullabygdens Släktforskare)
"Nils Persson på Viken hade instämt båtsman Erik Jönsson Nyman född i Kijhl som stulit ett grönt och ett blått engelskt skört med 4 par förgyllda silvermaljor och 2ne silvernålar, 12 lärfstlakan, 2 nederdelar, 2 putevar, 5 små silverknappar, 1 svart klädeströja, 1 röd dito värt 30 dlr smt."
Vi kommer närmare och närmare svaret på gåtan!
/Torbjörn

Jippi! Hurra! Jag har hittat ytterligare en tjuv i min släkt och har troligen bevisat Nykil-hypotesen!
Vi släktforskare måste vara lite konstiga och perversa egentligen. Vi blir glada när vi hittar en tjuv eller mördare som stått inför rätta i vår släkt men blir lite besvikna om vi hittar en vanlig skötsam "Svensson" som aldrig dyker upp i några register!

/Torbjörn
#10 Omväxling förnöjer i alla fall!

Det fanns en Anders Jönsson Nyman i Hittarp. Frågan är om det fanns släktskap mellan denne och Erik Jönsson Nyman.
1699-03-05 Jöns Anders Nyman Hittarp Torren Pärsdotter
1700-01-25 Peder Anders Nyman Hittarp Törren Ebbesdotter
1701-03-31 Oluf Anders Nyman Hittarp Törren Ebbesdotter
1704-05-08 Olu Anders Nyman Hittarp Torren
1717-02-17 Per Anders Nyman Liungen Gunnel Ohlsdotter
1720-02-22 Nils Anders Nyman Liungen Gunnel Ohlsdotter
1726-08-05 Toren Anders Nyman Liungen Gunnel Ohlsdotter
/ddss.nu
Från ett dop i Allerum 1708-09-07
"Hustru Thora Larss Månses på Hittarp hölt barnet till Christendommen; Anders Jöns. Nyman och Larss Måns. på Hittarp stode fadder."

Forts. domboken 1699-1700. Straffet för Nyman blev detta "plichta med trej gatulopp" och sen stå "kyrckiopligt".
#13 Oj, gatulopp låter medeltid för mig…

Det var ett vanligt straff inom det militära på den tiden Anders.

Appropå Nykil och Kilman så fanns skulptören Gustav Kihlman i trakterna av Kågeröd i början av 1700-talet. Som man kan se på denna wikipedia artikel ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_Kilman ) var han borgare i Helsingborg ca 1709 till 1713 och gjorde en altaruppsats i Kågeröds kyrka 1703.
/T

1706 gjorde han även altaruppsatsen för Vikens kyrka i Väsby socken, den socken dit senare Karl Kihlman kom att flytta. Året innan skänkte Cornelius Nyman och hans fru Margareta Sparre en klocka till samma kyrka.
Var Kihlmännen släkt?
/T

Sorry. menade givetvis Cornelius Ankarstierna, inte Nyman.