Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettövrigt
Läst 10130 ggr
Anna-hfg
10

Kalle P text

Är det någon som känner till texten till "Vill du se Kalle P världens störste skojare. Ingen man kan som han vända byxan bak och fram"?

Visarkivet har endast orginaltexten och på internet har jag bara hittat bitar av det ej hela.

svenne
0

Jag känner igen den där visan och jag har varit uppe på "skräpkammarn" och letat i en massa gamla visböcker men tyvärr utan resultat. 

Vid sökning på nätet verkar det som att texten är av en okänd författare men finns nedteckand i sin helhet i diktsamlingen "Äppel Päppel" av Lennart Hellsing, utgiven i bokform år 1983.

Gå till ett bibliotek och be dem skaffa fram denna diktsamling av Lennart Hellsing från 1983 så borde du kunna hitta hela texten till ramsan där.

svenne
1

#2 "The file is not found"…..Foten i munnen

svenake
1

OK -  kopiera "visorattminnasdel1"    och klistra in på google

svenake
1

Fungerade det?

AndersE
1
svenake
0

japp -  hur lyckades du? Glad

Anna-hfg
0

# 2 o 6. Det är nog orginaltexten, detta. Men tack ändå. Det är jättesnällt att ni hjälper mig. Prövar med Hellsings bok.

Min mormor sjöng den första varianten för mig när jag var liten. Visarkivet sa att visan hade varit så populär att den blev nog omskriven ett antal gånger.

svenne
0

Visan i länken i #6 verkar vara den du söker, Anna.
Jag tror också att det förekom lokala varianter och omskrivningar i texten i sådana där gamla visor och s.k. skillingtryck.