Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettövrigt
Läst 7713 ggr
svenne
2007-01-25 18:13
0

Gamla vykort

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon mer än jag i "gänget" som samlar på gamla vykort? Anders samlar ju gamla vykort vet jag, i alla fall.
Nåja, jag är väl ingen storsamlare men tycker det är kul med vyer från några få orter samt kort på emigrantfartyg och sånt som har med emigrationen till Nordamerika att göra i största allmänhet.

Kikar ju givetvis på Tradera efter "godbitar" och hittar väl något då och då även om det blir mer sällan än förr, man kanske har blivit mer kräsen än tidigare…. Vad jag ibland förfasar mej över är en del gamla urfula motiv som det har gjorts vykort av. Det här, t.ex, hur i hela friden har man kunnat trycka upp en serie kort, avsedda för försäljning med detta motiv? Visst kan en vy från en kyrkogård vara vacker, men det här…? En ful springbrunn, oklippta gräsmattor, ogräs mellan markplattorna och vildvuxna häckar, det här är nog ett av de allra fulaste motiv jag har sett.

Sedan finns det ju en mängd gamla (och även nyare) kort med vackra motiv. Det vore kul om några fler av oss mer har intresset  så kanske vi kunde visa lite fina (och även fula…) vyer. Jag blev inspirerad av att skriva detta efter att Anders bifogade den trevliga bilden från Ängelholm med doktor Lundéns hus. Har ni några trevliga vyer så dela med Er!

mosterMimmi
2007-01-25 18:38
0

Jag gillar också gamla vykort, från min hembygd då givetvis. Här kommer ett kort i från Norra Sandby, som ligger mellan Hässleholm och Broby. Affären var "Fru Olssons" den fanns där i årtionden, min mor handlade där när hon var liten och jag handlade där. När affären lades ner på sent 70-tal  köpte mina föräldrar en hel fin kaffeservis med jättesöta blommor på.

svenne
2007-01-25 18:52
0

Ja Du, det där var på Omnibussarnas och T-Fordarnas tid, trevlig bild. Här kommer en bild på en annan affär ca 1920. Mannen till höger är en bror till min farmor och han jobbade i den där affärenpå 1920-talet.

AndersE
2007-01-25 19:40
0

Jo, jag är väldigt förtjust i gamla vykort. Ofta vältagna och med så hög kvalitet att de tål förstoring.

En del av mina finns här…

mosterMimmi
2007-01-25 20:26
0

Denna bild är tagen på det andra hållet. (Bakom fotografens rygg på Fru Olssons-bilden). Norra Sandby är bara en liten bondby numera, men förr så fanns det Norra Sandby län, och Sandby kompani. Norra Sandby är lika gammalt som staden Lund !

I denna kungsgård bodde  Nils Skytte 

när han verkställde den svenske kungens order att bränna ner hela Örkeneds socken. Sedermera bodde Nils Skytte på Sinclairsholm ca 4 km därifrån.

mosterMimmi
2007-01-25 20:32
0

Så här såg Sinclairsholm ut 1910. Den ligger bredvid Gumlösa kyrka som är Nordens äldsta tegelkyrka.

AndersE
2007-01-25 20:56
0

När man skriver - släktkrönika, levnadsberättelse eller mikrohistoria - så betyder illustrationer väldigt mycket. Har man inte egna foton så kan just vykort göra god tjänst.

Det har gjorts enorma mängder vykort genom åren, och med lite tur och arbete går det att hitta vykort från såväl rätt plats som rätt tid. Åtminstone från de senaste dryga 100 åren.

gurin
2007-01-25 21:09
0

Svenne

En anledning till att man tryckt upp, i våra ögon fula, vykort kan mycket väl att göra med händelser, välkända då, men som senare glömtst bort. Då anspelar motivet på något annat. De skulle i så fall inte spela någon roll att kortet i sig är fult.

Något intressant kan ha hänt vid den där runda dammen eller kyrkogården eller så. Det kanske är så att just den kyrkogårdens mest utmärkande ting är just den där saken.

I alla fall är också jag en anhängare av gamla kort, inte minst vykort och inte minst brevpapper med bildhuvuden.

Skall gå och se om jag kan finna något exempel på någon av mina externa hårddiskar.

mvh/gurin

AndersE
2007-01-25 22:30
0

#0 Jag håller med om att det finns fula vykort.

Det här kan jag tycka är rätt fult. Mest åker och himmel. Samtidigt innehåller det väldigt mycket intressant. Jag hittar t.ex det hus där min farfars mormor och morfar bodde. Etg hus som inte finns längre…

mosterMimmi
2007-01-26 11:49
0

Ja, just det, kortet säger ju väldigt mycket om man jämför med hur det ser ut idag eller om man får se ett hus som nu är försvunnit.

Detta kort är nog det allra värsta, totalt intesägande!

Tilda
2007-01-26 13:44
0

Ett kort  från 1918 på Amerikabåten United States som åkte fr. Köpenhamn. Tryckt i Danmark.

Hittade den nyligen bland gamla papper. Addresserad till min morfar i Åbo och skickad från Sthlm. Tyvärr har någon klottrat lite på bilden.

mosterMimmi
2007-01-26 15:26
0

Tilda, ett bra tidsdokument. Jag försökte mig på att retuschera kortet med mitt enkla bildbehandlingsprogram, men den ville absolut inte det, så det är väl meningen att kortet skall se ut så här. Att det har vistats i vardagliga situationer och hanterats av flera…

Här kommer en bild från den tv-aktuelle "Snapphanen" . Kortet är nog 1970-tal, räknas det som gammalt då???

Det gamla huset heter Ballingstorp och ligger utanför Hanaskog i Skåne. En mycket fin plats! Statyn står i Hässleholms hembygdspark.

Ello
2007-01-26 19:44
0

En del vykort var kolorerade, man lade på färgen i efterhand. Visar ett kort från min samling, taget i början av 1960 talet. Det är den då nybyggda idrottshallen i Klippan som fotograf Nils Sjövall har förevigat.

svenne
2007-01-26 22:08
0

Det här vykortet är det första reklamkortet för systerfartygen Olympic och Titanic.

Mitt kort är poststämplat 1910. Ett exakt likadant gick på Tradera för några månader sedan för över 1200 kr. (!)

svenne
2007-01-26 22:19
0

Emigrantångaren "Calypso" lämnar kajen i Göteborg.

Kl. 10 på kvällen lade vi ut från kajen i Göteborg med den stora och  präktiga Nordsjöångaren Calypso. Det var så sent på kvällen, att man icke kunde från båten se några bekanta ansikten. Säkert hade äfven jag någon där som vinkade åt mig. Ack, hvad de gräto och hvad de viftade, och hur deropade dels från båten och dels från land. En skara människor på minst 3,000 personer hade samlat sig. I det ögonblick, båten gled från kajen, stämde ensvensk-amerikan från båten upp och sjöng sången: "O, hur saligt att få vandra" och då sjöngs det under tårar både från båten och från kajen."

AndersE
2007-01-27 00:30
0

#13 o 14 Emigrantkort är ju ett härligt samlarområde.

Är texten i #15 från kortet? Rörande…

leja
2007-01-27 11:17
0

Det finns en bok med "fula" vykort. De flesta från 50-60 talet. Mycket gråa betong hus. Men det värsta var en bild på en isrink, utomhus mitt i sommaren. Varför tar man en sådan bild? Inga människor inga detaljer som talar om viken ort bilden är tagen på. Tyvärr har jag inte bilden själv, men tycker den tar priset i fulhet.

Jag tycker vykort är intressant och det finns en hel del bilder som man undrar varför någon tagit och framför allt varför de tryckt upp de som vykort?

Förvånad

Vad ska man ha som signatur tro?

svenne
2007-01-27 14:21
0

Anders, Du menar väl texten i nr #14? Nej den är inte från just det kortet men den passade så bra till bilden, tyckte jag.

mosterMimmi
2007-01-27 14:43
0

#17 Fin text och fin bild iallafall

AndersE
2007-01-27 16:25
0

#17 Jo, så menade jag ju… ;-)

Visst passade texten!

svenne
2007-01-28 14:20
0

Har Ni sett såna här s.k. "skrytkort" från USA?
De skickades hem till det gamla landet för att på ett skämtsamt sätt visa hur bra och storslaget allting var i Amerika.

Solveig
2007-01-28 15:12
0

Jag har sett ett med en jättestor gås, men det togs nog inte på allvar, det var alltför uppblåst. Jag har ropat in ett vykort på goda vänners hus från 1905. De blev jätteglada för det var många detaljer som de tänker återställa i ursprungsskick. Mitt hus däremot är så vanligt så det lär aldrig bli vykort :)

svenne
2007-01-29 21:33
0

Är de här grönsakerna månne "genmanipulerade?Glad

AndersE
2007-01-29 22:06
0

De är roliga de där vykorten!

svenne
2007-02-06 19:41
0

Jag satt här och plockade med lite gamla kort och fann det här, visserligen inget regelrätt vykort, men dock med skrivränder på baksidan.Kortet är så trevligt så jag måste få dela med mej av det.

Det föreställer den s.k. Oljekällaren i Örebro. Oljekällaren var depå för olja och bensinförsäljning från förra sekelskiftet och fram till 1940-talet. Den var belägen på exakt samma plats där Statoil-macken alldeles bredvid vattentornet "Svampen" i Örebro finns nu. Mannen i mitten är Anders Andersson, min farmors yngste farbror, han förestod den där oljedepån fram till sin pensionering i början av 1940-talet. Bilden är väl från 1910-talet skulle jag tro. En gammal T-ford med mässingskylare ser det ut att vara, förstärkta fälgar för att hjulen skulle klara av tyngden från de tunga oljefaten.

Visst är bilden underbar?

AndersE
2007-02-06 20:03
0

Ja, det var ett väldigt fint kort! Tänk vad mycket information det rymmer, en verklig "källa"!

Det var nog rätt vanligt ett tag, att man fick korten som vykort. Jag har också sådana "vanliga" kort med baksida för att kunna skickas.

mosterMimmi
2007-02-06 21:27
0

Svenne, det var ett underbart kort man kan kika länge på.Skrattande

mosterMimmi
2007-02-08 18:48
0

Mer gamla vykort……