Hülphers
Jag tror Eric tycker det är ok;)
Chrissan, du som är en duktig Amerikaforskare; har du sett dödsannonsen i Kugelbergs samling:
Laura Abrahamina, född Hülphers som avlider i Nebraska den 25 juli 1894!? Gift, enligt annonsen med en Andrew Westergren.

Nej det har jag inte sett. Ska kolla Ancestry sedan, det är snart dags för myskväll i timmerkojan. Eric hade en del amerikaner i det senaste pdf-dokumentet.
Jag har ännu fler Amerikaner och det är helt okej för mig med denna tråd. Jag har inte monopol på denna släkt Jag tycker det bara är bra om fler intresserar sig för den särskilt nu när jag själv har svårt att läsa vissa texter och jag delar gärna med mig av det jag har Det är även många andra släkter inblandande det var nämligen så att många så kallade borgliga släkter gifte in sig hos varandra

I 1880 års census står Andrew Westergren i Oakland, Burt County, Nebraska som änkling. Det skulle betyda att Laura gifte sig med honom senare. Han är "contractor" vilket brukar betyda något med byggen numera i alla fall. Han är 50 år gammal så han borde vara född ca 1829-30. Jag vet dock inte om detta är den rätte mannen, år 1900 finns en annan Andrew W. som är farmer men han är gift sedan länge med Hanna.
Laura Abrahamina Hülphers är född 31/1 1849 i Österfärnebo (X), hon utvandrar 8/5 1882 från Hermanstorp, Lindesberg.
Enligt Family Search (inte helt tillförlitligt, det finns 4 olika uppgifter om henne) så gifte hon sig med Johan Andrew Westergren 1890 och dog 27 juni 1894. Hon ska vara dotter till Grave Hulphers och Olava Erika Jäderlund. I födelsebok Österfärnebo (GID 1391.43.62800) heter fadern löjtnant Br Hülphers. Hon är född i Kräbäck, men jag hittar inte familjen.
Jag undrar om inte maken är samme man som utvandrar från Motala, Faktoriet 2/7 1850, Anders Johan Westergren född 15/11 1834 i Motala.

Laura kom till Hermanstorp från Svennedal 1881. I Lindesberg (stad) finns också två andra Hülphers:
Änkan Christina Carolina Holm f Hülphers 15/12 1828 i Västerås. Varit gift med häradshövdingen JD Holm. Hennes mor brukspatron JD Hülphers änka E. Hedvig f Ka(o)ersner 14/9 1804 i Stockholm.

Den här släkten verkar extremt stor.
Ovanstående JD Hülphers bör vara Johan Didrik Hülphers. Enligt familysearch var han född i Västerås 1789 som son till Lars Peter Hülphers och Sara Elisabeth Wulff.
===
Hülphers är en enormt stor släkt som är spridd över stora delar .

Jag tycker namntraditionerna i släkten är intressanta. Vädigt många Gravilda då fadern eller farfar hette Grave. Abrahamina eller Abrahamsdotter som ett alternativ till Abraham. Och sönerna som i de flesta fall fick ett patronymikon som mellannamn de med. Måste vara lite knepigt att hålla reda på vem som är vem. Ffa med tanke på att de gärna höll sig till Västerås ;)

Aha, det är den Andrew Westergren född ca 1845. Det kunde vara han som år 1900 bor i Thayer, York Co, Nebraska och är gift med "Hannds" (Hanna?), men han har varit gift i 21 år så det stämmer inte. Svårt det här.
Han är i alla fall född februari 1845 och hustrn feb 1846.
I index över begravda finns där:
Westergreen, Andrew död Dec 08
Westergreen, Anton Mar 16 69, död Jul 01 38 Westergreen
Westergreen, Hannah Sep 28 73, död Feb 27 65 Peterson, Anderson
Westergreen, Walter E Aug 20, död 10 Apr 10 62 Peterson
Här är vad jag har om Änkan Kristina Karolina
Personakt
Kristina Karolina Didricsdotter-Hülphers
Far Brukspatron Johan Didrik Larsson-Hülphers. Född 1787-12-26 Västerås Västmanlands län. Död 1853-11-28
Västerås Västmanlands län.
Mor Hedvig Hjortsberg-Koersner. Född 1804-09-24 Stockholm. Död 1883-02-03 Lindesberg.
Född 1828-12-15 Linde Socken.
KRISTINA KAROLINA* DIDRICSDOTTER-HÜLPHERS. Född 1828 [Sv Ättartal 5:277]. Död i Lindesberg?,
T? [Sv Ättartal 5:277]. Häradshövdingshustru i Lindesberg.
Gift 1855 med JOHAN DIONYSIUS* HOLM. [Sv Ättartal 5:277]. Född 1807 [Sv Ättartal 5:277]. Död ca 68 år
gammal 1875 i Lindesberg, T [Sv Ättartal 5:277]. Häradshövding i Lindesberg.
Död Lindesberg.
Familj med Johan Dionzsius Holm
Make Johan Dionzsius Holm. Född 1807-07-27 Råda Värmlands län. Död 1875-09-23 Lindesberg.
Vigsel 1855 Lindesberg.
Personhistoria
1828 Födelse 1828-12-15 Linde Socken.
1831 2 år Brodern Faktor Johan Thorsten Didricsson-Hülphers föds 1831-05-15 Västerås Västmanlands län.
1833 4 år Brodern Mekaniker Ernst August Didricsson-Hülphers föds 1833-04-23 Västerås Västmanlands län.
1835 6 år Brodern Ombudsman Walter Sebastian Didricsson-Hülphers föds 1835-09-01 Västerås
Västmanlands län.
1853 24 år Fadern Brukspatron Johan Didrik Larsson-Hülphers dör 1853-11-28 Västerås Västmanlands län.
1855 Vigsel Johan Dionzsius Holm 1855 Lindesberg.
1874 45 år Systern Hedvig Sophia Didricsdotter-Hülphers dör 1874-06-05 Linde Socken.
1875 46 år Maken Johan Dionzsius Holm dör 1875-09-23 Lindesberg.
1882 Brodern Mekaniker Ernst August Didricsson-Hülphers dör 1882 Baku Ryssland.
1883 54 år Modern Hedvig Hjortsberg-Koersner dör 1883-02-03 Lindesberg.
1898 69 år Brodern Bruksrevisor Samuel Abraham Didricsson-Hülphers dör 1898-04-14 Stockholm.
MinSläkt 3.3
Programmet tillhör: Sven Aivert 2007-09-09 Sida 1 (1)

Enligt önskemål så lägger jag här länk till diskussion om Hülphers på AF, länk hit finns redan på AF
Släkten börjar med Abraham Abrhamsson som tar sig namnet Hülphers. Han kommer från Västernorrland.
Det är inte riktikgt rätt släkten börgjar med Reinhold Hilpher som kom hit fråTyskland med sina söner
Hur är då denne Hilper släkt med Hülphers?
Ge mig ett årtal på den personen som du anger så ska du fåreda på det exakt hur det föhåller sig med detta
Så kom med födelsedatum på honom och så mycket duvet om honom så ska du få fullstämdiga uppgifter
Abraham Abrahamsson Hülphers är ett namn som man ständigt återkommer till vid arbetet med de äldre bok- och handskriftssamlingarna på Västerås stadsbibliotek. Hans manuskript tillhör, trots att hans död inföll för drygt 200 år sedan, det mest efterfrågade handskriftsmaterialet och hans böcker utges fortfarande helt eller delvis i nya utgåvor.
Vem var då denne Abraham Abrahamsson Hülphers? Han härstammade från en släkt som på 1600-talet invandrade från Tyskland till Sverige. Ett par av släktens medlemmar blev på 1700-talet rådmän i Hedemora. Fadern Abraham Hülphers d.ä. (1704-1770) drev i Västerås ett handelshus med omfattande förbindelser över stora delar av Bergslagen. Han blev rådman och deltog även i några av frihetstidens riksdagar. Abraham Hülphers var gift med en borgardotter från Västerås, Christina Westdahl. Som den tredje i raden av deras barn föddes den 27 november 1734 sonen Abraham.
Denne man sa sig vara systerson till Bellinus(biskopen) och fick därför överta graven i Västerås domkyrka. Bellinus är min släkting.
Jag böt i går ochtänkte inte på denna tråd
Jag måste tyvärr ha denna rullstol numera för att kunna förflytta mig utomhus det var därför jag böt
Tråkigt att höra, men det är tur att det finns hjälpmedel.
mvh/gurin
Jag är verkligen glad att den finns så att man slipper bli helt slut när man är ute
Oj, Oj vad jobbigt.
Har du sett på "Djurpolisen" på Animal Planet? Där finns en polis som heter Angerstein i efternamn. Förtydligade det eftersonm det finns en journalist som heter Andersson i förnamn, Cooper i efternamn.
#21 Jag har inte sett det programmet eftersom jag är blind sedan tre år
Jag hoppas att du fick ut det du ville i den bifogade filen
Det hade jag ingen aning om. Han som heter Angerstein ser mer ut som en mexican än nordisk. Glad Påsk!
Släkten Angerstein var etablerad i Hedemmora och ägde Turbbo bruk den har jag ett avlägset förhållande till också
Jo, det var den släkten Angerstein jag tänkte på.
När jag var liten fanns det en ort i Västerbotten som hette Kräkångersnoret, vilket vi barn hade mycket roligt åt, tills min far en dag sa att det bara betydde djurvattningsstället.
Det var ju så att många så kallade borgarsläkter gifte in sig i varandras släkter och på det sättet har många anknytning till dessa olika släkter