Äntligen napp "över there"...
När man börjar söka spåren efter Amerika-emigranter så är det nog rätt naturligt att man hoppas hitta levande släktingar "over there", även om de är avlägsna släktingar på mer än ett sätt.
Jag har väl lagt mest energi på min farmors bror och morbror. Någon gång har jag trott att jag hittat, men fått tji.
För några dagar sedan började jag istället gräva lite i min farmors farbror som emigrerade till Chicago 1888. Och plötsligt rullade det på lite och sedan hittar jag en annan forskare som har samma person i sitt ancestry-träd!
Jag har nu fått en första kontakt med en kvinna som jag tror är min fyrmänning/brylling. Jag tycker det känns väldigt spännande och hoppas det ska hålla och visa sig vara en trevlig kontakt.
Hon bor i Californien. Helt OK!
Grattis!
Förstår att du tycker det är spännande!

Grattis! 

Ja, grattis!
Jag har inte många som flyttat till USA i min släkt av nån anledning men min farmors tre bröder flyttade. Men ingen av dem skaffade familj verkar det som.
Jag är lite nyfiken… hur har det gått med emigrantkontakten? 
#4 Rätt trögt faktiskt. Jag har "bombarderat" henne med frågor och nya uppgifter. Jag är nästan helt säker på att släktsambandet är korrekt.
Hon är lite långsam och tveksam så jag får nog ha tålamod…
Känner igen det….
Du har matjord i byxfickorna. Grattis.
Hälsningar Gnidde.
Usch, vad segt det är. Jag har skickat mail med en massa information, bilder osv, men får inget tillbaka…
Frustrerande! 

Lite knepigt tycker jag. Amerikanarna (med svenska anor) brukar älska att få kontakt med släktingar i Sverige.
Bl.a har jag en dam i Seattle som skickar gamla bilder på personer undan för undan som hon vill ha identifierade och jag har med hjälp av gamla fotoalbum m.m. lyckats identifiera de flesta. Det är roligt att kunna hjälpa till och hon är sååååå lycklig för detta.
#9 Jo, det är ju så man vill det ska vara…
Nu har jag fått ännu en kontakt!
En amerikansk släktforskare vars man är ättling till samma utvandrare som den tidigare kontakten. Får se om detta kan leda till något?
Håller tummarna!