Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettövrigt
Läst 1963 ggr
AndersE
0

Släktsammanträffanden...

För några år sedan skulle en person i Västergötland registrera en epostadress på Telia. Det fanns möjlighet att välja olika alternativ, men eftersom han hade ett så väldigt ovanligt namn (Anders Ellerstrand) behövdes inte det… trodde han…

När han upptäckte att den adressen trots allt var upptagen skickade han e-post till den märklige person som hade exakt samma namn som han själv. Den märklige personen var jag. Visst är vi släkt, med exakt samma namn och ett knappt års ålderskillnad. En tid senare träffades vi. Vår gemensamma anfader är för oss båda vår farfars farfar som dog för 120 år sedan…

Igår upptäckte min namne att han har samma födelsedag som min kusin som också heter Anders Ellerstrand (visserligen med ett annat tilltalsnamn och sex års ålderskillnad, men ändå…). Han tyckte det var lite extra lustigt eftersom hans far hade samma födelsedag som jag och samma förnamn som min farfar…

Och hans son och min brorson har samma förnamn och har båda spelat ishockey.

Har ni också noterat släktsamband?

Yred3
0

Ja, att släkten förbluffande ofta fyller år på samma datum.

Fyra släktled har eller har haft en morbror Anders, men inte att både för och efternamn stämmer överens.

AndersE
0

#0 Det datum som är gemensam födelsedag för två Anders Ellerstrand är också dödsdatum för deras gemensamme anfader…

#0 Ja, Anders har jag också många i mitt släktträd, inklusive min farfars mormors far, farfar och farfarsfar som alla tre hette Anders Andersson.