Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 5348 ggr
Phryxe
0

Ellis Island

I min jakt på personer från Ånimskog (P) har jag prövat att söka på alla möjliga och omöjliga stavningsvarianter i Ellis Island Records. Nu senast hittade jag ett par personer där man enbart skrivit Ånim… Jag tittade denna gång närmare på originaldokumentet för att se hur dåligt texten var skriven med tanke på tolkningsproblemen. Texten visade sig dock vara tydligt skriven och dessutom fann jag fyra personer till från Ånimskog på samma sida i passagerarlistan, men i registret står de helt utan ort. Inte konstigt att det är svårt att finna emigranter.

Begriper inte varför man inte fixar till registren med folk som kan svenska och svenska orter. Besökare kan lägga till notiser (rättelser), men det verkar inte som om de nånsin används.

Får också passa på att beklaga mig över att det från svensk sida inte tas ett samlat grepp om emigranterna. Vi skulle behöva en central öppen databas där vem som helst kan bidraga (under överinseende) med information. Jag tror inte på instängda projekt som Emiweb …

chrissan
0

Håller med dig om att det borde finnas ett register där vi all kunde lägga in emigranter som vi hittar titt som tätt. Det finns ju en databas på Rötter men den är svår att hitta i. Det skulle vara mer organiserat

Cheyenne
0

Nu måste jag protestera lite. Hela Ellis Islands hemsida och de skannade manifesten med transkribering av densamma är helt baserade på ideella personers insatser samt ideella finansiella bidrag. Trots att Ellis Island foundation Inc. är en del av den amerikanska historien får de inga statliga bidrag eller andra medel för upprätthållandet av hemsidan och hela projektet. Transkriberingen och skanningen av manifest subventioneras inte på något sätt av den amerikanska staten. Att inte kunna tolka en svensk ort är därmed en "piss i mississippi" med andra ord. Att det må vara svårt att finna emigranter på sidan ibland är därmed förståligt men å andra sidan är vi svenskar så bortskämda med att finna precis allt om våra anor att denna del (en inköpsport till Amerika) därmed upplevs som undermålig. Man får inte heller glömma bort att vid Ellis Island landade inte bara svenskar. Dit kom norrmän, danskar, tyskar, britter, fransmän, polacker, italienare, greker, spanjorer, ryssar etc, etc. Många olika personnamn och orter att lära sig tyda därmed för en som frivilligt och ideellt arbetar med transkriberingen.

Phryxe skriver; "Begriper inte varför man inte fixar till registren med folk som kan svenska och svenska orter."

Varsågod och föreslå detsamma med italienare, greker, spanjorer, ryssar etc som frivilligt och ideellt gör detsamma med ALLA andra emigranter från olika länder.

chrissan
0

Det är sant, Cheyenne. På Ancestry kan man (om man har abonnemang) korrigera uppgifter.

Men ett register i Sverige (som fortsättning på Emibas) skulle man kunna ha, där man kan komplettera uppgifter och lägga in nya personer man hittar. Ev efter att ha registrerat sig som frivillig. Det skulle då vara tillgängligt hela tiden så att man snabbt kunde kolla av om en person saknas och då lägga in uppgifter.

Andersdotter
0

#0 Jag tycker det är märkligt att inte fler utav nuvarande aktörer utnyttjar hjälpen dom skulle kunna få utav alla användare, i form utav ett enkelt formulär i anslutning till den gjorda sökningen - där man enkelt kunde göra sin rättelse - tolkning/rättstavning. Då skulle man ju på sikt i vart fall få rätt på problemet.

#1 Databas på rötter?? finns det någon länk ?

Phryxe
0

#2 Ellis Island har ett fantastiskt register, men som ändå kan bli bättre och jag tar mig friheten att ha synpunkter på projektet trots att det bygger på frivilliga insatser. Det vore väl bra om tolkningsinsatser från andra länder än Sverige också kunde kan utnyttjas. Jag menar bara att det är trist att inte synpunkterna från oss svenskar (och andra) tas tillvara. Jag ser massvis med svenska orter som behöver korrigeras för att bli sökbara. Indexet verkar dock vara statiskt, men jag hoppas att jag har fel och det inte är det.

Förmodligen kommer jag att glömma vad jag ändrat, men på test ska jag lägga in några annotationer och se om de tas tillvara. Jag har gjort det tidigare, men minns inte var det var …

chrissan
0

De ändringar jag lagt in i census på Ancestry har kollts och sedan lagts till, man får ett mail när det är gjort

Phryxe
0

#7 OK, låter bra att det inte är helt gjutet i sten. Jag tror dock inte många är villiga att betala (Ancestry) för att kunna göra rättelser i indexet, men man kanske inte måste ha ett abonnemang för att göra det!?

chrissan
0

Jo, jag tror det annars får man inte upp det formuläret. Jag vet inte hur det är med FamilySearch labs versionen (det är ju samma ägare)

Genea
0

# 9 - "samma ägare" - är det inte Mormonkyrkan som står bakom FamilySearchLabs? Mormonkyrkan äger väl inte Ancestry?

chrissan
0

Jo, det är deras företag som äger Ancestry.

Andersdotter
0

Oj … det var nyheter för mig - samma ägare

torsbo
0

Ancestry.com är ett bolag som handlas på NASDAQ, och har alltså en mängd aktieägare, varav antagligen ingår en rad mormoner, men jag tror inte att dessa eller deras kyrka är någon majoritetsägare.

Här finns Ancestry.com årsredovisning

Sannes
0

Den där databasen för emigranter på Rötter ger mig väldigt många gråa hår, på en mycket kort stund, när jag försöker söka där.

Idén med denna databas är ju strålande bra, men den borde väl kunna gå och få fixa till på ett bättre sätt.
Det gäller även Gravstens-sök.

Men med lite tur så är detta något som förbundet ser över och kan fixa till de närmsta åren.

Phryxe
0

#14 Jo, det är sagt att man ska se över databaserna på Rötter. Vet dock inte hur det går eftersom den person som skulle göra jobbet fick sluta (i höstas) efter provtjänstgöringen.

swemah
0

Det finns nya krafter som arbetar med att förändra/förbättra Rötters databaser, så det kommer att hända saker. Men som i all annan verksamhet så är det en fråga om prioritering. Den nu nämnda databasen sjösattes 2003 och har sedan inte förbättrats så jag tycker den fungerar fantastiskt väl efter så lång tid, men visst kan den bli mycket bättre.

Vill du bidra så kan jag rekommendera Rötters Vänner, om den "riktiga" finns info på Röttersidorna och så finns det en facebook sida också

Phryxe
0

#16 Jag förmodar att du med "du" menar gemene man, och gör du det inte ska du inte förutsätta att de du tilltalar inte lämnar bidrag.

swemah
0

Då skriver vi så här, för att göra det lite klarare, hoppas jag: Om du inte redan är Röttervän, så finns det möjlighet att bli det och därigenom stödja utvecklingen. Är du redan Röttervän så finns det inget hinder att bidra med mer pengar Skrattande

och du i detta och föregående meddelande är riktat till gemene man och inte till någon specifik skribent

Yred3
0

Onim, har du provat det? Har sett det någonstans men var? Vwet inte.

Phryxe
0

#19 Ja, men det ger inga relevanta träffar.