Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 3008 ggr
Pedran2
2010-03-30 14:49
0

Lagfart

Hej. Jag söker förtvivlat efter en plats där jag kan beställa lagfart på en fastighe i Tuve förs Göteborg o Bohusläns kommun från ca 1900 och fram till ca 1960. Jag har försökt skriva till Lantmäteriet och de hänvisar till Riksarkivet och då blir jag alldeles rådvill. Var och under vilken rubrik skall man söka om t ex kopior från lagfarter o s v.

Kanske någon som vet gången på det hela. Jättetacksam för ett svar i någon form

EvaMorfi
2010-03-30 15:14
0

För mer information gå in på http://www.im.ra.se/. När man har ett lagfartsdatum före 1900 kan man gå in i de lagfartsprotokoll som förvaras på Landsarkivet (undantaget Luggude häradsrätt och Helsingborgs rådhusrätt/tingsrätt som levererats till 1989). I lagfartsprotokollen kan man följa de olika ägarna bakåt i tiden.

torsbo
2010-03-30 15:16
0

Det måste vara bättre att du kontaktar Landsarkivet i Göteborg. Du hittar dem enklast via Riksarkivet och landsarkiven

På den sidan finns också anvisningar för att beställa olika typer av kopior, men är du osäker på hur du ska göra, så tala med någon i Göteborg, de är säkert vana vid sådana frågor.

Pedran2
2010-03-30 19:20
0

#1  Tack snälla EvaMorfi. Jag provade ditt förslag och det gick alldeles utmärkt.

Torsbos förslag skrev jag ovan att jag hade provat, så de' så.

tack i alla fall

Pedran