Anbytarforums förnyelse
Även om många goda förslag redan framförts, startar jag en ny sträng där vi kan förse chrissan, och swemah (redigerat!) med förslag och idéer…

Tack! Även Mats har nu avslöjat sin rätta identitet (se AFs framtid) så vi kan bägge ta till oss av alla klokheter. Vi ska ju representera användarna.
Lite tankar om moderering. Jag var moderator på aktieguiden för några år sedan.
När jag började var vi några (ca 5) som utsågs. Vi fick tillgång till eget (dolt) forum där vi kunde diskutera inbördes. Sedan var det upp till oss själva hur mycket tid vi kunde lägga. I praktiken höll vi nästan dygnet-runt-bevakning.
Jag tyckte det fungerade bra, men det behövs en "formell ledare" som kan göra avdömningar i svårare fall. Det saknade vi, så tidvis kunde det bli tjafsigt. Aktieguidens ledning tröttnade så småningom och införde…:
Automatisk moderering, dvs alla medlemmar (med konto) kan trycka på en knapp då man anser att ett inlägg/kommentar bryter mot skrivreglerna. Vid ett visst antal (5-10 tryckningar) försvinner det. Det finns en moderator som kan hantera överklaganden, och som kan upptäcka försök att lura systemet.
Första bortplockningen händer inget, men blir det fler får skribenten längre och längre skrivförbud.
Den stora fördelen är enkelheten, och att det krävs så lite manuell hantering (resurssnålt). Det har varit förvånansvärt lite försök att lura systemet (typ att gadda ihop sig i gäng).
Jag var väldigt skeptisk i början men det fungerar faktiskt bra.
Jag är ju bannlyst på AF, men kunde inte hålla käft
Av Rune Edström) - tisdag den 06 febr 2007 kl. 00.15:
Låt oss hoppas att det inte bara är som nån slags "gisslan" som Chris och Mats kom dit. Så det i slutändan är styrelsen representanter som har utslagsrösten
rune
Hyser nämligen lite för stor misstro över Teds bevekelsegrunder för såna händelser
Fasen vad den andra strängen var seg till morron.
Här oppe finns ett ordspråk "När faen blir gammal blir han religiös". Tror ju inte Ted har uppnått den åldern att det hänt, för att tänka på annat sätt. Så är skeptisk över ändringarna som blev på styrelsemötet.
Han fick konfrimerat att Ordet är fritt stängs sedan dom nya ledamöterna Chris och Mats kommit in. Blir säkert en par månader som det blir slut på debatt om förbundets både skötsel och EKONOMIN. Nu är det debattsidan som gäller där Christer har full kontroll och kan ändra som han vill. Inom parantes sagt, Eva D var styrelseledamot om jag fattat rätt. I fortsättningen kommer hon inte att ha det lätt vid styrelsens sammanträden, som fronderade mot Ted.
Han fick 2 välrenomerade forskare som använder sin tankeverksamhet till annat än debatt på AF. Det är ju bara att hoppas att dom har tjockt sulläder på sina näsor, samma som var på gamla tiders skidskor, minst.
Och han behövde inte skriva under bullentinen själv, den var ju under tecknad av Torbjörn.
Men önskar dom framgång i sitt värv.
Hade en del annat, men måste tänke hur ordspråket var, så det övriga sjönk i djupet alltihop, å jag verkar inte få tag i det igen
#2 Rune, nu var denna sträng tänkt för förslag till anbytarforums förnyelse…
Kritik och andra diskussioner kan du väl ta i gamla strängen, eller starta en ny?

Du spekulerar rune, far med insunationer som du inte har på fötterna för.
Det jag läst här och på AF beträffande tillsättningen av det nya rådet tycker jag speglas av en misstänksamhet emot den sittande styrelsen, att de skulle försöka att tysta kritikerna genom att välja in Mats & Chrisi i rådet. Jag ser det som en misstro mot rådet och deras kunskaper, Mats & Chris är sannolikt valda på helt andra grunder, T ex för att de är sunda debatörer med sunda åsikter och stora kunskaper.
Att Torbjörn och inte Ted skrivit texten på Rötter skulle t ex kunna bero på att det är Torbjörn som berett ärendet och föredragit det för styrelsen. Torbjörn är dessutom 1:e vice ordförande och har väl som uppgift att periodvis avlasta Ted.
De övriga rådsmedlemmarna är två lugna och sakliga norrlänningar båda med kunskaper om webpublikationer, Hans är redaktör för Medelpadsrötter och representerar de fristående utgåvorna, att numera även Rötterredaktören sitter som ordinarie i rådet ser jag som mycket possitivt eftersom arbetet i rådet ska präglas av ömsesidighet.

Hej alla
Det är viktigt i detta läge att betona att jag nu inte skriver för rötterrådet utan som individ:
Detta, som ni säkert sett, skrev jag 4/2 på AF, det ger en bild av min utgångspunkt när det gäller AF:
Det borde gå att sätta upp detaljerade regler för hur raderingar ska gå till och på vilka grunder, alla gäller enbart den som brutit mot regeln, inte hela diskussionen t ex:
1. Lagstridiga inlägg (porr, hets mot folkgrupp mm), raderas omedelbart
2. Uppenbara sabotörer av typen Bill, Bull, Maja Gräddnos(dessa vinner idag på att hela trådar stängs, det är lätt att få stor effekt), raderas omedelbart.
3. Personangrepp riktade mot enskild eller grupp. Med detta menas kränkande, rent personliga kommentarer. Dessa ska skiljas från kritiska, men hövligt skrivna, frågor till funktionärer i deras egenskap av just funktionärer, i den positionen får man lära sig att tåla kritik och att bemöta den. Raderas med kommentar och kontakt med skribenten.
4. Den svåraste är när någon förlöper sig i affekt, det har vi alla gjort. I tal är det som formulerats dumt snart glömt men i skrift finns det kvar för alltid. Här måste takt och finess tillämpas. Moderatorn kan t ex ta kontakt med skribenten och påpeka ett olämpligt ordval.
DÄREMOT: Inlägg med sk "fel" åsikter får ej raderas. Då är vi inne på farliga vägar. Alla former av bedömningar av vad som är "rätt" eller "fel" åsikt, eller vad som är och inte är släktforskning är synnerligen subjektiva.
Det finns uppenbarligen ett behov av "Ordet är fritt" och "Kantstött porslin", samt diskussioner om förbundet. Dessa ska finnas, under egna rubriker. Detta blir motsvarigheten till fikapausen i föreningsmötet. De som inte tycker om allmänt prat, veckans ros mm behöver inte gå in på dessa rubriker, på det sättet undviker de enkelt att irritera sig.
Förbundsdiskussioner, utan vädring av personliga konflikter och gammalt groll, borde ses som viktiga för verksamheten. Vi har idag via Internet utmärkta möjligheter att få feed-back och kreativa idéer från många fler medlemmar. Varför inte utnyttja det för att förbättra verksamheten?
Det är farligt att blanda ihop seriös med torr och tråkig. Professionella forskare som aldrig visar glädje och spontanitet eller är socialt avvisande i professionella sammanhang blir aldrig mer än mediokra forskare som upprepar vad andra gjort. Det är i förmågan att uppskatta andra, i den fria hypotesbildningen och i "flamsandet" som de bästa och mest kreativa idéerna föds.
------------------------
I Rötter har svensk släktforskning en nationellt och internationellt sett unik tillgång. Släktforskning idag är verkligen en folkrörelse, oavsett om utövarna är föreningsaktiva på traditionellt sätt eller ej. Rötter/AF kan samla intresserade på ett nytt sätt, ett sätt som är mer anpassat till dagens förhållanden. Jag är övertygad om att det också kommer att leda till nyrekrytering för föreningarnas del. Men - alla de som inte bor på rätt ställe, som inte har tid annat än sent på kvällarna eller sporadiskt, som har olika former av handikapp kan också vara med och aktivt utöva en intressant och givande hobby tillsammans med andra. Det är det som är så unikt och det är det vi ska värna om. Helst ska vi också bygga ut den verksamheten. Därför behövs inte bara rent anbyteri på nätet, utan också de övriga delarna av en folkrörelseverksamhet. Då behövs också ordentliga etiska regler som stöd för hur vi ska uppträda mot varandra och hur vi ska ställa oss till olika problem inom forskningen.
Efter moget övervägande (jodå - gisslantanken kom in där) och en allvarlig undran om jag nu överger min princip att låta släktforskningen vara en hobby och inte ett jobb (den är lite för lika mitt egentliga yrke), så valde jag att anta erbjudandet om att ingå i rötterrådet. Min förhoppning och tro är att det går att påverka framtiden genom etablerade kanaler. Går det inte så har jag i alla fall försökt och kan känna mig nöjd med det, en inställning jag lärt mig i mitt internationella arbete.
Förslag och kreativ idéer mottages tacksamt. Bland annat den här diskussionen är ju ett utmärkt forum för det.
#7 Chrissan, jag tycker dina principer för moderering är väldigt bra. Jag ställer helt upp på det. Mina tankar om vem som kan göra det finns i #2.
Jag tycker också att tanken att anbytarforum ska vara till för alla släktforskningsintresserade - oavsett föreningstillhörighet - är riktig.
En fråga som jag är osäker på om det ingår i ert uppdrag är avgiftsbelagda konton. Den vanligaste åsikten i tidigare debatt tycker jag varit att man är positiv till obligatoriska konton för att få skriva, Det håller jag helt med om.
Avgiftsfrågan är lite svårare. Man kan se anbytarforum som en separat förening som kräver medlemskap, avgift. Jag tror farhågan att man stänger många ute då ska beaktas. Den tidigare debatten tycker jag också gav mest stöd åt att forumet i grunden ska vara avgiftsfritt, men att man kan ha olika avgiftsbelagda tilläggsfunktioner, tillgång till databaser osv. Jag tror det är en bra balans mellan tillgänglighet för många, och behovet av att få in finansiering.

Chris visar ovan att hon är en värdig representant i rådet, det är viktigt att medlemmarna i rådet skiljer på sina privata åsikter och de rekommendationer som rådet kommer att ge till styrelsen. Min känsla är att medlemmarna är plockade med feeling för största möjliga effektivitet.
De frågor Chris lyfter fram här ligger som jag uppfattar i det uppdrag som styrelsen anmodat rådet att titta på; Modereringen, organisationsfrågor och ordningsreglerna.
Personligen är jag ingen anhängare av trådar likt "Kantstött porslin" på AF, visst kan det vara trevligt att ta forskarfrågor med sig ut till fikarummet, men när deltagarna istället började ta kaffekoppen med sig till arkivet och sulla ner med kaffefläckar och lämna bullsmulor på "arkivhandlingarna" tyckte jag att det var rätt att klippa tråden.
Det fria ordet däremot, i t ex organisationsfrågor ska värnas samtidigt som vi måste acceptera att styrelsens organ för information inte är Anbytarforum, deras kanal är emot medlemmarna (föreningarna). Däremot är jag övertygad om att de tar till sig konstruktiva förslag från AF:s läsare och debatörer.
Användarkonton ska införas enligt vad tidigare erfarits, och det är tydligen "alla" överens om är en vettig (och nödvändig) åtgärd, om de ska avgiftsbeläggas har jag personligen ingenting emot, som Röttervän betalar jag redan för vissa användbara tjänster och fortsätter gärna göra det om det kan innebära att AF renodlas från de (fåtal) som vi inte vill ha där, och tillåts fortsätta att växa som den fantastiska kunskapsbank vi alla värnar.
Viktigt är däremot att nya besökare ges en avgiftsfri och väl tilltagen prövotid samt att utfallet analyseras noggrant efter en tid.

Personlig åsikt igen:
Att inrätta ett Kafferum som en deltagare på AF föreslog är en bra idé, det kan vara helt avskilt från Arkivet. Jag har bara tittat lite på vad Kantstött en gång innehöll och det verkar vara ett behov av allmännt chat. Håller man det avskilt och klart markerat så behöver det inte smutsa ner arkivet med kaffefläckar. Mat och dryck ska inte tas in i arkivet!
Ett debattforum för organisationsangelägenheter är väl mer akut, detta kan också hållas avskilt. Dessutom kan man, med tanke på att SSF är en paraplyorganisation, hålla det öppet bara för medlemmar i en släktforskarförening. Det ska vara hårt modererat utan personliga antipatier. Lyckas man så finns här en möjlighet till större föreningsengagemang, bristen på engagerade medlemmar klagar alla föreningar på numera.
Det klagas också på att "veckans ros" tagits bort i städningen: Det behövs uppmuntran för alla de som frivilligt svarar på frågor och lägger mycket tid och möda på det. AF lever på dessa frivilliginsatser, då behövs små morötter. Vi ska absolut inte underskatta betydelsen av det.
Kärnfrågan är egentligen:
Hur får vi så många som möjligt att trivas så bra som möjligt på Rötter och dess olika avdelningar?
Det är en bra "kärnfråga" Chris, men om det ska bli ledstjärnan så innebär det ett kursbyte!
När det gäller indigenatus syn på KP så känner jag inte alls igen den. Jag kan inte erinra mig att KP på något sätt inverkade negativt på hur övriga forumet fungerade.
Hamnar något fel så är det en uppgift för en värd eller moderator.
Här på Proveniens ligger KP-strängar blandade med övriga. Jag tycker inte det stör. De är dessutom märkta med hänglåset, så det är ju lätt att undvika dem.
Att de "vanliga" strängarna innehåller ett och annat glatt tillrop ser jag inte som kaffefläckar.
Läs Helsingborgs Dagblad i dag och se Anders där

Personlig åsikt:
Det finns så många olika viljor med just AF. Vissa tycker att KP inte hör hemma där, andra tycker att KP är mycket viktigt. Då får man hitta en kompromiss. Att ha en egen diskussion som det ju faktiskt är här på Proveniens håller isär de olika syftena. Det är bara att ha en "knapp" att trycka på så kommer man till Kafferummet. Om man inte har KP någonstans spiller det lättare över på Arkiv. Sedan kan man faktiskt tillåta sig glada tillrop, lyckoyttringar över att ha funnit en borttappad ana, helghälsningar, rosutdelande etc även i Arkivet. Forskning blir bara rolig om man har roligt medan man utför den. Och vad som är roligt är ganska individuellt. Själv tycker jag att det allra roligaste på AF är när två eller flera forskare kastar idéer och fakta fram och tillbaka och i slutändan löser ett problem.
Kärnfrågan kanske innebär ett kursbyte men den otrevliga verkligheten är att vi måste få verksamheten att gå ihop. Ska man ta betalt för hela eller delar (min åsikt) av Rötter så ska det gå att sälja också. Och där är det marknaden som avgör. Balansen mellan ett seriöst, inte tråkigt, innehåll och säljbarhet är svår men måste finnas där.
#12 Finns bara på nätet idag, kommer på papper imorgon…
#13 Absolut. Vad jag menade om kursändring är att jag uppfattat att man från förbundsledningen haft en uppfattning om hur man vill att forumet ska se ut. När användarna inte tyckt likadant har man fått en konflikt, censurering osv.
Det låter spännande om vi kunde få ett forum som anpassar sig till användarnas önskemål. Sedan kommer man alltid tvingas balansera mellan olika önskemål.
En konflikt som funnits länge och som blossat upp då och då är något slags konflikt mellan "forskaren" och "amatören". Jag tror inte den konflikten behöver vara så stor, men jag tycker (som jag uppfattar chris i #7) att det är viktigt att anbytarforum får vara ett forum för folkrörelsen släktforskare.
Där tycker jag den syn som presenteras i "Mikrohistoria" är intressant. Att den mer "seriöse" hantverkskunnige forskaren å ena sidan, och den mer "amatörmässigt" entusiastiske forskaren å andra sidan har mycket att vinna på att mötas.

Personlig åsikt igen:
Jag har skrivit det förut men faktum är att förbundet och föreningarna har lagt massor med jobb på att rida på historievågen just nu och lyckats! Massor av folk kommer på Släktforskningens dag t ex, nya grupper har blivit intresserade, speciellt när det går att forska hemma på nätet. Det är klassiskt att man sedan famlar i blindo när det gäller att gå vidare, det händer i många typer av organisationer och är inget att skämmas för. Vi ska ta hand om alla dessa nya också. Och då krävs nya lösningar. Den tidiga entusiasmen ska vårdas och växa. Alla kommer inte att fortsätta i evighet, några vill bara veta sina närmaste anor. Men…många kommer att fortsätta men på nya villkor. Mikrohistoria är ett mycket bra exempel. Det visar också på hur släktforskningen följt den akademiska historieforskningen och vidgat sitt arbetsfält från ansamlande till en förståelse för livsvillkoren under olika tidsperioder, illustrerat med autentiska exempel. Det är därför det är så svårt att definiera vad som är släktforskning och vad som inte är det.
Alla som vill kan idag ge ut sin egen mikrohistoria: släktens, gårdens, samhällets eller vad som helst. De tekniska lösningarna finns tillgängliga vare sig man vill göra en bok eller en hemsida. Det är ju det som är så spännande, men som också ställer nya krav på de "erfarna" att vägleda i metoder och källkritik på ett varsamt sätt (den lille läraren i mig tittar fram).
Det finns en sträng som för mig är exempel på det trista på anbytarforum.
Jag lämnade in ett förslag om att göra en ny rubrik på forumet:
- En anbytarvärd som svarar vänligt, men inte hinner/orkar göra något.
- Två sura kommentarer från representanterna från "anbytarforum betyder byta anor - punkt!".
- Många positiva tillrop från andra användare.
- Inget resultat.
Visserligen är denna sträng den direkta orsaken till att Proveniens finns idag, men nog tycker jag det vore trevligt med ett mer tillåtande forum…
Ytterligare ett exempel på hur använadres kreativitet bemöts.
Här är ett förslag som berör "Ros-debatten"!
Kanske skulle forumet ha ett särskilt "förslagsforum" som det var någons uppgift att svara på?

Jag tänker inte skapa någon debatt om KPs stängning, sådana fanns på den tid det begav sig så det räcker. Jag konstaterar att vi har olika syn och även olika insikt i frågan.
Att KP inverkade negativt på Anbytarforum är givet, i och med att anbytarvärden måste lägga tid och energi på den och smittade trådar, så togs tid från annat, speciellt eftersom aktiviteten var som störst efter arbetstid.
Idag ser jag hellre att värden lägger sin tid på att städa och öppna de trådar som t ex Särskilda forskningsområden och Kända personers anor. Detta har ett långt högre värde och attraherar betydligt fler människor än en chattråd.
Jag är inte emot chattar om nu någon trodde det, men som chrissan skriver är de aldrig mer än en knapptryckning borta, i moderna webläsare kan du dessutom ha flera startsidor i olika flikar, en för Anbytarforum och en för den här sidan.
#18 "Jag tänker inte skapa någon debatt…"
Det är ju det du gör! ;-)
"Att KP inverkade negativt på Anbytarforum är givet"'
Inte i min värld! Jag anser att stängningen varit betydligt mer negativ. Den skapade betydligt fler konflikter än KP gjorde.
Jag anser dessutom att KP gjorde det lättare att hålla övriga strängar "rena". Om någon gled iväg var det enkelt att säga "den här diskussionen hör nog hemma på KP".
Jag ser en grupp som KP som avlastning, inte belastning. Jag tror dessutom att den attraherar användare.
Att man kan chatta på andra sidor hjälper ju inte. Grejen är ju att "chatta" med likasinnade!
#18 Och jag reagerar lite på beskrivningen av två flikar - med seriöst på anbytarforum och lättsamt på Proveniens.
Så begränsad vision har jag inte för Proveniens…
Redigerat efter eftertanke…

Anders, vad synd att inget hände med ditt förslag ang gamla ting. Det hade ju förmodligen blivit en intressant tråd. Saker som tillhört släkten är ju en del av den s a s.
Jag har ju under årens lopp sett i inlägg att en del anser att AF ska vara strikt och endast ett utbyte av anor. Nu är det bara så att vi människor är som regel inte särskilt strikta. Var vi än befinner oss, på jobb, på forum, på möten eller kanske på resa så har vi en förmåga att emellanåt hamna lite i perifirin. Tack och lov för det, för annars skulle vi aldrig lära oss saker utanför det område vi befinner oss i.
Jag anser också att vi måste få yttra ett och ett annat glädjerop när vi hittat en ana, som vi kanske länge letat efter. Vi må kunna tacka personer som hjälper oss och inte möta allt med tystnad. Vi borde få vara mänskliga helt enkelt.
Det där med en typ av förslagsforum är ingen dum ideé alls. Då har man ju någonstans att lägga sina förslag och förhoppningsvis få ett svar om det går att genomföra eller inte.
Att ha en liten diskussionsida på sidan av är heller inte dumt. Ibland behöver man andas mellan letande efter släkt. Särskilt när man suttit och stirrat på t ex Genline timme ut och timme in efter en enda person. Inte tror jag att man smutsar ner arkivet för det. Det är en hobby vi har och det är tillåtet att tycka det är en kul sådan. Man behöver inte ruta in allt i kraftiga streck utan man bör kunna ta ett litet steg utanför också. Det ena utesluter ju inte det andra.
Mjuka upp forumet istället för att göra det hårt och ogästvänligt. Låt folk prata med varandra, så länge de verkligen pratar och inte slåss. För sådant kommer alltid att inträffa, tyvärr. Ta bort inlägg som direkt riktar sig mot någon med elakheter på en gång. Vänta inte till det är försent och skadan redan är skedd. Ja, lätt att säga och svårare att göra förstår jag, men på något sätt borde det gå.
Annki

Fortfarande personlig åsikt:
Att moderatorsproblemet måste lösas innan man sjösätter avdelningar som kräver stor bevakning är självklart. Flera förslag har kommit upp här. Det är inte rimligt att en person ska ha hela ansvaret. Egna, frivilliga till ett ev KP är också något att fundera på. Två flikar - men bägge till Rötter?
"Bra inlägg" knappar är en god idé! Kan man undvika gängbildningar så kanske moderering den vägen kan fungera.
Indigenatus: Lista gärna de diskussioner som nu är stängda men som du upplever som viktiga. Jag har inte koll på allt som försvunnit under åren.
AndersE: Det är det jag menar med ny historieforskning (inklusive släktforskning), den baseras på delvis nya källor och nya metoder. Därför kan man inte snävt begränsa innehållet. OK t ex kakrecept hör kanske hemma på KP, men det finns ju en bok om historiska kakrecept också - så levde de, så åt de är en forskningsvinkling. Vad använde man alla grejer i bouppteckningen till? Hur såg de ut? I min undervisning om folkhälsa använder jag den 20-åriga pigans levnadsvillkor på 1800-talet och kontrasterar det mot mina studenters liv idag. Då blir det diskussion!
#21 och #22 Klokt och intressant!

Ps. Min bestämda uppfattning vad gäller KP så var det fler som gillade det än ogillade. Det värsta tycker jag, är att X retar sig på något som en Y tycker om, så ska Y inte få syssla med det. X anser sig ha mer rätt än Y och vara så mycket mer seriös. Själv läser jag inte i trådar som jag tiycker är ointressanta, så enkelt är det.

Inser mitt misstag beträffande debatt
ber om överseende för det.
Konstaterar bara än en gång att vi har olika syn och även olika insikt i frågan. Det var heller inte min mening att framföra åsikter på den här sidans seriositet, det var snarare det faktum att flera av användarna här, är just "likasinnade".

En gång för en del år sedan plankade jag in (klättrade över ett stort staket) på internationella fysikerhotellet i Trieste. Den som ledde vägen över staketet var en berömd nobelpristagare. Vi skrattade som barnungar och hoppades på att inte bli upptäckta av vakterna. Under konferensen, som handlade om olika kopplingsscheman i detektorer för att upptäcka nya partiklar i atomer (inte mitt område, min brors), så kommenterade han föredragen med enorm humor och självdistans för att jag inte skulle ha tråkigt. Så kul kan man ha i forskningen, flams med finess är inte oseriöst, riktigt stora forskare har ofta mycket humor. Kanske vi kan ta efter?
#24 Instämmer. Många retar sig oerhört på Buretrådar.
Jag är inte intresserad av av Bure, och läser inte.
#25 Jag förstår inte riktigt vad du menar med "likasinnade".
På Proveniens är många medlemmar (och skribenter) inte alls intresserade av släktforskning. Här finns klassiska historiker/forskare. Här är medlemmar som renoverar gårdar, och funderar över gårdens ursprung och äldre byggmetoder. Här är bygdeforskare som intresserar sig mindre för släkter och mer för by- och stadskulturer. Här finns medlemmar vars huvudintresse är antikviteter, ålderdomligt smide, leksaker m.m.
Vi möts ändå därför att historia och ursprung intresserar oss, och jag tror att bredden kan tillföra mycket i diskussionerna.
Jag vet inte om jag känner mig som likasinnad med någon som deltagit i denna fråga. Jag förundras över denna debatt om ett forum som jag aldrig har varit inne och kikat på. Jag har någon gång varit inne på rötter för att kolla gamla porträtt, det är allt.
Jag förstår att något är fel när så många har så mycket att klaga på. Vad jag inte förstår är varför det är så viktigt att få folk att ändra sig. Det finns så många forum på nätet som går att använda. Som ni märker har ni ju smitit in hit för att föra den debatt som tydligen inte gick att föra på det ställe där den egentligen hör hemma.
Är ni sura på en förenings förtroendevalda. Gå då med i föreningen och rösta bort dem. Går inte det är det bara att bita i det sura äpplet och börja om någon annan stans.
mvh/gurin som inte släktforskat alls, men som trivs på detta forum bland dem som så gör.
Edit: Ser nu att Anders redan kommenterat det där med likasinnade. Han är snabb han.
#29 Kul synpunkt… ;-)
Problemet för mig är att anbytarforum är unikt. Det är svårt att tänka sig att ersätta det.
(Liknelse. Om man väljer bort SAS blir det svårt att resa.)
Processen med att uttrycka missnöje med förtroendevalda är igång, men ganska långsam.
Tja, vi har Gotlandsflyg
, eller båt och sedan bil. SAS kommer jag inte ihåg när jag åkte med sist.
Bara för att något upplevs som unikt så betydet det inte att det inte finns substitut.
mvh/gurin som nu skall hålla mig utaför detta, då jag inte har några synpunkter i ärendet och bara kan hoppas att det löser sig för er med Anbytarforum.
#31 Jo, på samma sätt kan Hallandsfosrkaren klara sig bra utan anbytarforum. Men den som har sina anor spridda över landet (eller som ska flyga både in- och utrikes) har svårare.
Jag bedömer det i alla fall enklare och bättre att försöka förändra anbytarforum, än att försöka ersätta det…

# 24 och # 27
Håller fullständigt med Er. De trådar man inte vill följa är det väl bara att låta bli att läsa? Så enkelt är det väl? Det är väl inte alla trådar här på Proveniens heller som intresserar mej men fördenskull anser jag ju inte att det inte ska skrivas om just det ämnet. Står jag vid busscentralen i stan så behöver jag ju inte åka med alla arton stadsbussarna utan jag åker ju bara med den som ska åt "mitt håll".
Håller också med Anders om att det blir svårt att ersätta Anbytarforum. Jag har hittils inte deltagit i debatterna om AF men nu när jag ändå berört ämnet så vill jag säga att det här med obligatoriska användarkonton för att få skriva, tycker jag är ganska självklart, och om det nu skulle kosta hundra kronor för att få ett så står vi väl ut med det också. Jag blir så trött på allt gnäll som har varit i AF angående den där hundralappen!

Jag skrev att "flera" av användarna var likasinnade, då syftar jag till dem som deltar i diskussionerna om Anbytarforum här, de övriga delarna, eller deltagarna på denna plats har jag överhuvudtaget inte tittat på.
jag motsätter mig inte glädjeyttringar, och jag har inga problem att värdesätta det fria ordet. De som tog en paus i "oasen" KP smutsade inte ner några arkiv, i mina ögon var det de som inte kunde låta bli att ta med kaffekoppen (i några fall t o m vinglasen) ut från fikarummet till forskarplatsen, eller forskningen in till fikarummet som ställde till oredan och smutsade ner.
Jag var inte intresserad av KP och jag deltog inte i den, däremot är jag intresserad av Anbytarforum som en ovärderlig kunskapsbank och jag kunde stödja stängningen av de orsakerna som jag nämnt ovan. Det är också av önskan för Anbytarforums fortsatta existens som jag deltar här.

Anbytarforums förnyelse - tydligen ett kärt ämne för här skrivs det. En del tillbakablickar, andra framåt, också några infall från nya håll.
Allt studeras och kommer att vägas in i den utveckling som jag koomer att arbeta för. Jag har nu varít med i 2 dagar och snart har jag väl landat
. Jag vill undertsryka att så länge jag skriver under den här signaturen så är det privatpersonen som uttalar sig
Chriss har skrivit en del och jag håller med om de huvudlinjer som beskrivs. Det gäller att fånga så många som möjligt, att vara ett forum för experten likväl som för nybörjaren. Att behålla de användare som finns, att se till att nya hittar in (och stannar) och detta med bibehållen kvalitet i utbudet är huvudpunkter. Sedan kommer realiteter, tekniska begränsningar, pengar som inte finns ock så vidare att kanske vara negativa påverkansfaktorer, men då i första hand avseende när förändringar kan genomföras, inte att de ska göras.
Låt ideerna flöda, kasta upp bollar, gör vad du vill, men tänk på att vara rädda om varandra

AF kan ju också få rollen som "organisatör" för att ytterligare bredda släktforskningen både vad gäller deltagande och innehåll! För mej (naturvetare i botten) har släktforskningen betytt först identitet och namnsamlande, därefter jakt på samband (släkten i en historisk kontext). Jag är övertygad om att en snäv uttolkning av släktforskning på AF till enbart genealogi skulle placera AF i ett vackert men dammigt skåp.
För mej gäller att placera släktforskningen i ett större sammanhang - ett verktyg för att förstå inverkan av både sociala ekonomiska och miljömässiga (eller medicinska) förändringar.
En sådan roll bygger på att både bredd och djup får plats på AF! Och inte minst lite humor och vardagsprat. Jämför med en bra arbetsplats - där finns det plats för både skratt och "struntprat".

Håller med Kajan när det gäller vad släktforskning betyder för många. Och om hur en bra arbetsplats fungerar.
En annan intressant fråga: Här diskuteras den heta frågan och det är mycket lite övertramp. Indigenatus hade en annan åsikt, gick in och förklarade den i # 34 och nu förstår åtminstone jag precis vad han menar (bra gjort Indigenatus). Det är ju så det ska vara, är man inte intresserad så tittar man inte så är det bekymret ur vägen. Man behöver inte gnälla och klaga på andras intressen, varför blir det så ofta på det sättet på AF????
En sak jag kan reagera på är att under rubriken "Källor" på anbytarforum finns nästan bara skriftliga källor och bilder.
Jag gillar den breddade synen på vad källor är - som i #16. En beskrivning över hur jag tänker finns här.

När är det dags att flytta in denna konstruktiva dialog till föremålet själv? Det känns lite bakvänt (men bekvämt och mysigt) att under Anders modererande fortsätta på Proveniens.
Anders, ingen kritik i det jag skriver här - men nog borde alla användare av AF få en direktlina till tråden? Annars finns väl risken att vi utvecklas till ett exklusivt sällskap, frikoppplade från företeelsen som vi omhuldar…
#39 Jo, jag har tänkt i samma bana. På anbytarforum föreslog jag att det startas en tråd för att diskutera förslag. Istället för att var och en mailar förslag till Rötterrådet.
I så fall kan man väl sammanställa det som kommit fram här och lägga in det i en kommentar där?
#34 Jag förstår hur du menar, när du säger likasinnade. (Trots att det inte är någon säsrkilt homogen grupp här…)
Jag tror också jag förstår vad du menar om KP:s spridningseffekt, även om jag inte störts av det. Jag var själv ingen flitig gäst på KP på AF. Tror inte ens att jag skrev något alls där, och jag läste mycket lite.
Indigenatus, du representerar ju en liten annorlunda inställning än de andra i strängen. Vad har du för åsikt om min önskan att t.ex. bredda synen på vad källor är? Det verkar ju vara fler än jag som gärna släpper in annat än rent "bytande av anor".
Här finns tankar om att en släktforskare ofta kommer in på andra ämnen för att förstå sina anor. Social historia, olika kulturyttringar, samhällsbyggnad, föremåls användande och mycket annat.

Jag skrev heller inga inlägg i KP (vad jag kan minnas) men jag måste erkänna att jag brukade läsa inläggen där, ibland med ett leende på läpparna.
Håller med Anders om att AF bör innehålla lite mer än bara släktforskning. Trådar som har med gamla ting, bilder, skrifter och sånt som ligger lite i själva släktforskningens utkant kan vara intressant. Det ena brukar ju som bekant ge det andra.

"Hej Anna-Lena!
Som du säkert vet pågår en konstruktiv dialog - fri från personangrepp och diverse låga inlägg på Proveniens (Anders Ellerstrands site). Tråden heter "Anbytarforums fönyelse". Den innehåller en del mycket tänkvärda inlägg, där deltar både Mats och Chris (de nyvalda i Rötterrådet som representerar användarna).
Det verkar lite tokigt att Anbytarforum ska diskuteras på Proveniens, med tanke på alla de läsare av AF som kan tänkas ha synpunkter i debatten. Jag kommer ikväll att öppna en ny tråd under "Övriga ämnen\Webbpublicering", med namnet "Anbytarforums förnyelse".
Bevaka gärna tråden, gå in med aktiv moderering om du anser det motiverat, men snälla, låt tråden leva om deltagarna i stort sköter sig! Jag har givetvis samma uppfattning som du att ev påhopp kan tas bort om det krävs, men är det ett inlägg i stridens hetta, så låt skribenten finnas kvar med en offentlig tillrättavisning (tredje gången kan du ju stänga av…).
Med förhoppning om en gemensam strävan efter ett bra AF! /Kaj A"

Det fanns visst en
i inledningsanförandet oxå!

#41 Det enda som skiljer min "inställning" från andras är att jag inte saknar KP, och möjligen att jag kan acceptera en avgift för konton enligt föresatserna i #9 (men det är jag tydligen inte ensam om).
I princip har jag inget emot källor typ det du länkar till i #38 men samtidigt kan jag tycka att det inte får spåra ur och handla om varför porslin går sönder i diskmaskinen av hårt vatten… Sådana diskussioner har lätt en tendens att, just spåra ur och då kanske inte alltid p g a den stora masssan, utan för att vissa "ordbajsare" retar gallfeber på någon deltagare o s v.
chrissans definition i #22 har jag inga problem med så länge det rör vårt kärnämne som är släktforskning.
#45 Jag tror du får svårt att ge exempel på sådan urspårning. Tvärtom visar väl historien att sådana ämnen du nämner klarar användarna av att placera separat…
(Om nu de med makt över forumet inte försöker hindra användarna att skilja forskningsdebatt från annan debatt.)
#43 Du har ju tidigare visat upp en viss talang för sammanställningar…???

Det skulle kännas som att börja om från början med en ny sammanställning. Det enda praktiska är att utnyttja det material som redan sänts till förbundsstyrelsen. Men det är å andra sidan mycket vatten som flutit sen dess…
Det bästa skulle vara att få en programförklaring att börja med; inlägg #7 ovan, t ex., kompletterad med Mats´ inlägg # 35. Även om de är personliga uppfattningar stämmer de väl med den förda diskussionen. Man kan komplettera med en motbild t ex de synpunkter som framförts i t ex #9 av Indigenatus.
Ett alternativ är att klippa citat ur den här tråden, med en hänvisning till var hela tråden finns.
Det sista alternativet kan jag göra, men då blir det ju mitt referat, nu tror jag fler frågar efter användarepresentanternas i AF.
Låt mej tillägga en sak: Syftet med att öppna en tråd med samma rubrik på AF är att sprida dialogen till den mer berörda gruppen användare på AF. Att se framåt.
#48 Jag tänkte att man kunde sammanfatta denna tråd, och att vi sedan fortsätter vår diskussion på anbytarforum…?
Men jag kan också själv ta mina förslag och skriva in där.

Jag jobbar just nu på en ingress som beskriver händelseföloppet istället för att referera dialogen här. En länk borde väl räcka?
Bra Kaj!
Jag har lagt in mina synpunkter på de tre "uppdragen" som Rötterrådet har.

Har du nyss modererat här eller?
#52 Nej, var då?
Eftersom det nu finns en sådan här tråd på anbytarforum så stänger jag denna. För fram era förslag på rätt ställe!