Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 5133 ggr
chrissan
0

Mantal 1760 Stockholm

På Rötters förstasida tar man upp möjligheten att hjälpa Stockholms Stadsarkiv med att göra 1760 års mantal sökbar. Alla kan hjälpa till genom att gå in på deras hemsida och välja ut en scannad sida för registrering.

Mantal 1760

Smart system som borde kunna användas för andra registreringar. Man förbinder sig inte till något utan kan ta en bit i taget när man har tid. Det registrerade blir sökbart meddetsamma. Jag tycker att Stadsarkivet lagt ut så mycket bra material så det är väl värt att hjälpa dem.

AndersE
0

#0 Väldigt smart och enkelt system.

En nackdel är att man inte kan komplettera. Jag gick slumpmässigt in på en sida, och skrev in ett namn. Dock hade jag svårt att tyda titeln och lämnade det fältet tomt. Dock kan man inte gå in och komplettera min rad genom att fylla i titeln utan får då skriva en det som en ny rad.

Det kanske inte är något stort problem?

Cheyenne
0

#0 Vad händer med den bild man har registrerat? Försvinner den som registrerbar eller kommer det till slut finnas flera registreringar/versioner av samma bild, då med kanske olika tolkningar?

chrissan
0

Nej det verkar som den finns kvar. Men man kanske kommer att rensa i tolkningarna senare?

AndersE
0

Det står hur många registreringar som gjorts på varje bild. Man behöver ju inte göra sidan färdig för att man påbörjat.

Jerlerup
0

Trevlig idé! Jag testade den också.

Phryxe
0

Bra initiativ. Har nu registrerat ett par sidor och det funkar hyfsat. Det lär väl dyka upp ett och annat intressant släktnamn för forskare runtom i Sverige. Synd att man själv inte har nån släkt i Stockholm så man har nån nytta av registret :)

Pedran2
0

Hallå, vill bara berätta, men det kanske ni vet redan. Någon tyckte att fler skulle anamma detta "tydningsförsök" och det tycker jag oxå. Genline har likande i sin nya version, de kallaar det "texttolkning" ungefär lika.

Godnatt

chrissan
0

Ja, det har jag prövat också. Tycker fler kan införa det, speciellt arkiven som kanske inte har pengar att transkribera och göra sökbart.

Phryxe
0

Jag tycker det känns bättre att registrera material som läggs ut gratis, än att hjälpa de som vill tjäna pengar på det.

SSA-Maria
0

Hej

det är hemskt roligt att se hur användare tar itu med den ganska svåra uppgiften att excerpera 1700-tals texter. Vi ville inte styra upp registreringen så hårt utan tänkte att användarna får bestämma hur det skall bli.

Så småningom kommer vi att utvärdera registreringen. Vad kan se är att registrera titlar är svårare än namn och att man ibland "moderniserar" stavningen.

Det bästa är att inget är fel utan allt förbättrar sökmöjligheterna. 

http://www.ssa.stockholm.se/sv/Anvand-arkiven/Forbattra-sokvagar/

chrissan
0

Jag tycker det är en jättebra idé. Det finns säkert fler register som vi kan hjälpa till med. Så hittar man roliga personer att forska på under vägen!

Phryxe
0

#10 Har nu registrerat ett antal sidor under Kungsbacken och Sanden. De skannade bilderna har varit av bra kvalitet. Jag har försökt att registrera titel och namnet bokstavstroget. I fältet övrigt har jag skrivit om personen är gift, åldrarna och nämnt antal barn samt deras ålder. Det kan vara bra att ha för identifiering när man ser personerna i en träfflista. Om ett barn står med förnamn, men utan efternamn har jag i fältet övrigt noterat vem personen är barn till ex. [dotter till Anna Stina Berg]

Jag förmodar att ni behöver en administratör som kollar igenom de färdigregistrerade sidorna och korrigerar mindre fel (det är lätt att skriva fel och man kan ju inte korrigera själv). Om sidorna är OK borde de kunna låsas.

Har varit osäker på om jag ska registrera namn på arbetsgivare och husägare etc som nämns på vissa sidor. Har i några fall skrivit in dessa med kommentarer i övrigt-fältet, ex. [gård] eller [omnämnd arbetsgivare].

Pedran2
0

Hallå, jag håller med Phryxe, mycket bra initiativ och dessutom lär man sig de "krumeluriga" bokstäverna.

Hälsar Kryddan