Gratis AD-online denna helg!
För arr fira Släktforskningen dag så är det gratis att forska på AD-online denna helg!

Var uppe med tuppen och loggade på! 
Anders har i en tråd på Engelholmiana.ifokus, nämnt just Ängelholm och de fotograferade längderna som finns tillgängliga via AD-online. Känns nästan som en tidig födelsedagspresent när man ser vad som finns.

Arkiv digital var här i Karlstad och marknadsförde sina tjänster idag på släktforskningens dag.
Föredrag och demonstrationer. AD har ju jättebra bilder för det mesta, dock finns en och annan som är dålig även där.
Även Genline var representerat av Jan Eurenius och han visade upp en funktion för mycket bättre bildkvalité än tidigare. Jag fick förklarat för mej följande:
Originalbilderna från mormonfilmerna är fotograferade i hög upplösning men när de började tillhandahålla sina tjänster forskade de flesta privatpersoner på sina datorer via modem och därför drog de ner upplösningen på bilderna då nedladdningen via modem skulle ha varit alltför tidskrävande.
Nu finns dock de högupplösta bilderna nedladdningsbara via ett enkelt knapptryck, STOR skillnad, faktiskt.
#2 Är det något som skall komma? Jag hittar ingen sådan knapp…

#4 Kanske finns inte de bättre bilderna på allt material ännu. Jag har ingen sådan knapp.

#5 Nej, jag ser också att "knappen" inte finns överallt men där den finns blir det en avsevärd skillnad.
#6 Då är det bara hoppas att det kommer mer högupplöst material.
Med dagens bredband och sjunkande kostnader för lagring kan jag tycka att det är synd och lite konstigt att även ArkivDigitals material har så låg upplösning att det försvårar läsningen.