Släktforskningens dag 2010
Nu på lördag (20/3) är det släktforskningens dag,
Hur tänker Ni delta i detta evenemang?
Här i Karlstad kör vi stenhårt, släktforskarföreningen räknar med flera hundra besökare och själv ska jag( eftersom jag jobbar i affär så förväntas det av mej) i morgon fixa lunch till 55 funktionärer samt 110 gäster som vill köpa kaffe och en smörgås med ost och skinka.
Hur ska Ni uppmärksamma Släktforskningens dag nu på lördag?
Berätta!
#0 Jag såg en notis om det i dagstidningen. Det var något som hände i Båstad…
Annars har jag totalt missat att det är på gång faktiskt.
Jobbar på mitt vanliga jobb. Hade gärna gjort något annat. 
Genealogiska Föreningen har öppet hus på Anderstorpsvägen 16 i Solna mellan 11 och 16. Här finns böcker, släktutredningar, datorer med databaser, AD Online, Genealine, SVAR, Ancestry m.m.
Också fika med hembakade kakor, och information om det nya projektet med registrering av inrikespass från början av 1800-talet. Föredrag om detta kl. 12 av Gunnar Ståhl, som bl.a. var4it med och gjort en CD om passagerarna mellan Ystad och Tyskland.

Det låter intressant, synd att jag inte kan ta mig till Stockholm i morgon 
Det enda jag hittat i Nv Skåne är att Bjäre Släktring är på kommunhuset i Båstad och att Helsingborgs Släktforskare- och Bygdeförening är på Väla köpcentrum.
För första gången på flera år kan jag delta i Släktforskningens dag. Det brukar annars krocka med ett årsmöte där jag måste vara med och presentera bokslut.
Jag tänker ta mig till Anderstorpsvägen och de aktiviteter Torsbo berättar om. Det blir första gången jag besöker lokalerna där.
I samband med denna dag finns lite erbjudande.
- Genline sänker priset för olika abonnemang
- Man kan prova ArkivDigital gratis i helgen

Ett besök på GF är en upplevelse, finns mycket att upptäcka. För inte länge sedan förstod jag vad det var i några kortlådor (några och några, det var 79 stycken) som stod där. Det var fd trädgårdsmästaren Gottfrid Hintzes namnregister, mest på tyskar men även skåningar, där det inte bara var namn utan också allehanda uppgifter om personerna och var det fanns mer att läsa. Det är ganska många kort i varje låda så det blir nog en 100 000 namn in alles.
Nu ska alla korten fotograferas och sedan indexeras via webb, jättejobb, men det blir bra när det är färdigt
#8 Spännande. Från vilken tid?

Mestadels från 1700-talet och senare