Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbrev
Läst 1021 ggr
Alsterolle
0

Brev till svärfar 1815

Brev skrivet 1815 till "Frälse Skogvaktaren Wälförståndige anders Erik Son vid Elfsbaka Bruk" från svärsonen.

Trevligt objekt för träning på gammal text. 

Detta finns som ett av många DjVu-dokument här

AndersE
0

Det känns väldigt trist att ingen kommenterat detta… Jag tycker det är fantastiskt bra att ni lägger ut dokument på det här sättet, men allra roligast är det ju när någon läser!

Nu är det så att det värsta jag vet i släktforskningen - det är att tyda gammal text.  

Generad

Idag hade jag tänkt jag skulle ta ett napptag i alla fall. Men när jag klickade på länken upptäckte jag att vi ju inte har DjVu-plugin, så nu får jag samla nytt mod tills jag är hemma igen…

Flört

kjersti
0

Nu kunde jag också läsa texten.

Det är ett litet tag sedan jag skaffade DjVu-plugin. Det var faktiskt busenkelt. Klarade det utan min egen personliga datasupport (15 år och suverän)

Gammal text är svårt men kul när det går att tyda. Det känns speciellt  att ta del av text som är gammal.

Solveig
0

Jag har heller inte Djvu i min dator så tyvärr kan jag inte läsa brevet. Och har inte sett det formatet någon annanstans, så det har inte blivit av att installera.

Alsterolle
0

Solveig!

Det är enkelt att lägga in den plug-in som behövs - om du använder Explorer för WEB-läsning sker installationen automatiskt om du klickar här.

Hör av dig om du inte lyckas.

Solveig
0

Tack Alsterolle, jag använder firefox, men det ordnar sig nog, jag kan vara teknisk när jag vill. Det är bara att det inte blivit av, jag har inte behövt använda programmet. Var används det mer?

Alsterolle
0

Denna bildkomprimering används bl a av hos SVAR

Även "Häradsekonomiska kartan" på DVD använder detta format som av många anses överlägset Acrobat.

Här finns lite mer info.

Solveig
0

Ok, då kanske det är läge att installera det. Tack för informationen. Synd att jag inte har några värmlandsanor, det verkar finns mycket smått och gott att läsa om värmlänningar.