Hjälp mig med death index!
Jag har så länge sökt efter Alva att jag börjar bli otålig…
Jag har tidigare fått hjälp här att hitta en Elva Christensen (skulle kunna vara "min" Alva) som enligt South Dakota Death index via Ancestry avlider den 12 februari 1912 i Perkins County. Där finns också ett certificate nummer. Det är på Ancestry en datautskrift, mycket enkel, men uppgifterna måste ju komma någonstans ifrån.
Är det någon som vet var jag kan leta originalen, där uppgifterna kommer ifrån?
Tack, EvaMorfi, men det är inte rätt Alva. Jag har koll på "min" Alva tills hon gifter sig 1910 och så vet jag att hon är död efter sommaren 1912. VAd jag letar efter är alltså var hon bodde och dog 1910-12. Elva Christensen i Perkins skulle kunna vara ett alternativ, men jag behöver mer noggranna upplysningar om hennes död. Frågan är var de finns.
Jag förmodar att alla som avled måste registreras någonstans. Men var? Death index på Ancestry verkar ju vara en sammanställning. Av vad?
När jag letade efter din person hittade jag en del alfabetiska listor som folk gjort av death indexes (naturligtvis hittar jag inte dem nu). Antagligen har ancestry köpt upp de här listorna.
För South Dakota kunde jag bara hitta födslar 100 år och äldre gratis online. Inga deaths.
Antagligen måste du köpa death certificate för att få alla upplysningar. Kanske lite att köpa grisen i säcken.
Här är adressen till kontoret som har hand om Register of Deeds i SD. Death certficates dating back to 1908. Kanske ger de dig info utan att du behöver köpa dokumentet. T ex att ber dem kolla Elvas födelsedatum