Gerda Alfrida Hansson
Jag skulle behöva lite hjälp och åsikter om följande:
Gerda Alfrida född i Göteborg Oskar Fredrik 1895-09-13. Hon finns i Oskar Fredrik C:4, sid 84 nr 637. Båda föräldrarna okända. Det finns en notering född 1870-02-24 och en hänvisning till sid 3743. Denna sida hittar jag inte.
Nåväl, Gerda Alfrida blir fosterdotter i Naverstad församling och 1930 tar hon ut flyttningsbetyg till Amerika och anländer New York 1931-01-13. Då anger hon att hon skall till sin far, Edvard Horning, Glen Cove, Long Island, N.Y.
Tror ni att detta stämmer? Skall hon fått reda på vem hennes far var? Enligt manifestet så skall denne Edvard Horning ha betalat hennes biljett.

Det finns 1930 2 st Edward Horning i Glen Cove, Nassau, New York:
En född ca 1878, i Tyskland enligt census. Gift, 3 barn, hustrun heter Gustina och är från Sverige, f ca 1877, angiven immigration 1888. 25 år vid första äktenskapet.
En som är son till en August Horning och som är född ca 1897.
Det borde vara nr 1 som avses (det finns fler med detta namn på andra ställen i USA).

Gerda Alfrida Hansson finns på passagerarlistan i New York 13 juni 1938, med Oslofjord. Hon anger att hon är född i Naverstad (bör ha stått i passet). Passet utfärdat i Washington, men svenskt. on är kokerska. Hör hemma i Glen Cove. Varit i Glen Cove 1931-37. Närmast anhörig på avreseorten uncle Carl V Groönfoss, Skjåstad, Lier. Ska till fadern, Edward Horning i Glen Cove, som ska bo på 28, Cecil Avenue.
28, Cecil Avenue är precis där Edward Horning nr1 ovan bor i census 1930.

Ålders- och immigrationsuppgifterna i 1920 års census för Horning skiljer sig markant från 1930, dessa uppgifter är sällan helt exakta. Där står Justina som namn på hustrun, född ca 1872 i Sverige immigrerad 1882. Edward född ca 1878, immigrerad 1898, franska föräldrar men född i Tyskland (han anger Tyskland även vid mönstring till WW1)
Jag glömde att berätta att jag också hade hittat denna Edward Horning i Glen Cove. Hon är inte född i Naverstad utan som jag skrev i Masthuggets församling i Göteborg.
Det jag tyckte var lite märkligt är hur detta barn född av okända föräldrar vet vad hennes far heter och att hon uppenbarligen har haft kontakt med honom under sin uppväxt.
Jag antar att jag kan betrakta denne Edward Horning som hennes far jag menar han som var född 1878. Han skulle ju i och för sig ha varit mycket ung när han blev far men omöjligt var det ju inte.
Tack Chrissan.

Okända var nog bara i kyrkboken ibland, många oä barn hade kontakt med, eller tom växte upp med en eller bägge föräldrarna!
Undrar när Edward var här, eller var modern i Tyskland? Kan det vara Justina som är modern?

Hittar i SSDI bara en Gerda som är född 1895-09-13, men långtifrån alla hade väl socialförsäkring.
Ominsky, Gerda
Birth: 13 Sep 1895
SSN: 052-16-9728
Last Residence: 11553 (Uniondale, Nassau, NY)
Last Benefit: (none specified)
Issued: New York
Death: Oct 1982

Det kan ju stämma bra, hon bodde i Nassau
Skulle inlägget ovan betyda att Gerda har gift sig och heter Ominsky?
En sak som är lite besynnerlig är att i den familj där Gerda är fosterbarn finns en Justina, dock född 1870. Hon kommer hem från USA 1895-05-03 och åker tillbaka 1896-05-01. Gerda kommer till sin fosterfamilj 1896-06-05. Kan det finnas en koppling till denna Justina?

Det är ju mycket troligt att det finns en stark koppling!

Vad hette Justina i efternamn?
Hon bör ha hetat Justina Emilia Olausson. Fadern hette Olaus Hansson.

Hon åker, enligt Emigranten till USA som Olausson 1891 (kan vara någon annan) och Hansson 18960520
Jag har letat på alla upptänkliga namnkombinationer, Olausson, Olsson, Hansson men jag hittar henne någonstans. Varken 1891 eller 1896. Jag förstår inte var människan finns någonstans i Ancestry register.

År 1900 finns hon som inneboende i Oyster Bay, Nassau. Gustena Hanson. Immigrerad 1895, tjänare.

Mamman till Gerda bör ju vara Justina. Men fadern vet vi inte, han kan ha tagit på sig att säga att hon var dottern, hon reste efter att man krävde arbetstillstånd (1923) så det var lättare för henne att få komma in i USA på det sättet. Var Edward i Göteborg den aktuella tiden?
Jag tror också att det är så.
Av denna diskussion kan man alltså dra en slutsats. Föräldrar till födda barn kunde alltså välja att vara anonyma, rätt?
Justina kunde ju ha varit gravid när hon återvände till Sverige i maj 1895. Hon valde att föda barnet anonymt i Göteborg och sedan blev Justinas föräldrar fosterföräldrar till sitt eget barnbarn.
Jag har en bekant på orten där jag bor och hon är ett levande Lexikon. 97 år gammal och kristallklar i huvudet. Eftersom Gerda var hemma på 1938 finns ju möjligheten att hon känner till eller har hört talas om henne. Jag bor på en liten ort där alla känner alla. Däremot inte jag som är inflyttad. Jag skall fråga vad hon vet om Gerda Alfrida.
Tack!!!
Det födelsedata som fanns i Masthuggs församlings födelsebok, inte Gerdas, utan ett annat och sidhänvisningen har jag bett en person som kan Göteborgs böcker bra, om hjälp med. Födelsedatumet skulle kunna vara moderns och det stämmer hyfsat överens med Justinas. Vi får se om det kan ge något.
Jag har fått svar på det födelsedata jag undrade över. Det gäller modern och är till 95% överensstämmande med Justinas. Sidhänvisning var till obefintlighetsboken och där fanns Gerda och det står att hon är utlämnad till Naverstad.
Gerda Alfridas härkomst får väl nu betraktas som klarlagd. Det enda som är oklart är ju i vilket förhållande hon står till Edward Horning. Är han far ????????????