Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 3883 ggr
Linda-A
1

Karl Magnus Bergqvist - vem är han?

Detta kan bli lite rörigt men jag ska försöka beskriva så gott det går.
Ovan nämda person är min mmmfff. Han är smed och boende i större delen av sitt liv i Västra Torsås fs. Min första säkra källa där han finns är Urshult AI:16 s 21 (ADonline) och i Västra Torsås C:5 s 711. Mitt stora bekymmer med honom är att jag inte riktigt vet vem han är! Jag har försökt följa honom bakåt så gott jag kan. Jag tror att han är identiskt med en Carl Magnus Petersson som mellan 1837 och 1844 flyttar fram och tillbaka mellan Södra Sandsjö och Tingsås (t.ex Tingsås AI:13 s 115). Så småningom kommer jag fram till en familj i Hovmantorp fs, där han i senare källor också anges vara född 1822-10-16 (Hovmantorp C:7 s 45) som son till en Peter Carlsson.

Så här långt tyder ju allt på att jag har rätt familj och person. Problemet dyker upp när jag följer fadern och familjen framåt i hfl. Helt plötsligt dyker det nämligen upp en Carl Magnus Petersson hos familjen född just 1822-10-16. Denne person gifter sig och inte med den person som min Karl Magnus är gift med. Det mesta tyder ju på att denna person är sonen som avses i födelselängden med tanke på att han senare tar över gården.

För att krångla till det föds en Karl Magnus även 1822-10-15 i samma fs. Jag trodde att denna kunde vara min anfader och att prästen blandat ihop dem. Men det verkar inte stämma det heller, han kommer aldrig fram till Urshult och gifter sig med min anmoder.

Alltså verkar ju inte min ana vara född i Hovmantorp, frågan är ju då var 17 är han född?! Kan någon hjälpa mig? att lösa denna gåta skulle jag bli mycket glad!

chrissan
0

Det finns en Karl Magnus Bergqvist i Smedskivan, men han är född 1825 (bara för att kollra bort alla)

Linda-A
0

Tja jag är öppen för alla förslag ;)

Det enda säkra jag vet är att min Karl Magnus gifter sig med Anna Maria Rosenqvist i Västra Torsås 1846 och då boende i Urshult. Allt innan dess är ju tämligen osäkert med tanke på att efternamnet troligen är taget. Dock finns det (vad jag sett) bara en Carl Magnus som inflyttar till Urshult det aktuella året 1844. Och följer man honom kommer man ju tillbaka till Hovmantorp…

chrissan
0

Den som finns i smedskivan är född i Borkhults bruk Yxnerum 18260919, gift med Kristina Katarina Andersdotter i Skönberga 1854. Så det är nog fel….

Linda-A
0

Ja då är det dessvärre fel. För att göra det hela ännu värre har jag beställt Peter Carlsson bouppteckning för att se vilken Carl Magnus som är hans son. Jag fick nu på em besked om att någon bou för Peter Carlsson inte finns i deras arkiv.

Andersdotter
0

Inga tips bland faddrar till barnen - som skulle kunna vara syskon till honom? Så man kan leta det hållet.

Linda-A
0

#5 Smart, jag har inte ens tänkt på att leta bland barnens faddrar! Jag ska kika på en gång.

Andersdotter
0

Vid sökning i Sveriges befolkning 1890 - om man endast fyller i efternamn; BERGQVIST + födelseort; HOVMANTORP får man endast två svar enligt nedan. Kanske kan det användas för vidare sökning. Jag har inte tillgång till abonemang just nu så jag kan inte se närmre om denne SMED Gustav skulle kunna vara en eventuell bror eller släkting.

Post 1508646

Bergqvist, Gustaf
Smed o Jordtorp.

f. 1838 i Hovmantorp (Kronobergs län, Småland)

Gift man, far i familjen

Ruskemåla
Madesjö (Kalmar län, Småland)

Födelseort i källan: Hofmantorp Kronob L

Bergqvist, Gustaf 1838 Far
Jonsdtr, Charlotta 1834 Mor
(Barn), Karl Gustaf Emil 1876 Barn

samt den du efterfrågar;

Post 1243084

Bergqvist, Karl Magnus
Undt.

f. 1822 i Hovmantorp (Kronobergs län, Småland)

Gift man, far i familjen

Ebböen
Västra Torsås (Kronobergs län, Småland)

Födelseort i källan: Hofmanstorp Krbs l.

swemah
0

När Carl Magnus flyttar in i Tingsås 1837 uppges han komma från Hofmantorp. Jag hittar ingen utflyytningslängd för det året i AD Online. Min fråga är var du hittar honom utflyttad 1837 från Hovmantorp?

Det finns en Carl Magnus född 20 februari 1822, son till soldaten Pehr Spelare, har du följt honom?

swemah
0

I hfl för Hovmantorp AI:9 1835-1841 så återfinns Carl Magnus född 16/10 1822 på sidan 99 och där står det att han flyttar 1837 och först har prästen skrivit Tingsås, men strukit över och skrivit sidan 262(?).

På sidan 100, alltså boende intill, finns Carl Magnus, son till Peter Spelare (han skrivs Peter numera) och född den 20/2 1822, han flyttar 1837 till Tingsås. Kanske är detta din smed, som fick fel födelsetid angiven eftersom prästen verkar ha blandat ihop dem vid flytten 1837.  Det är åtminstonde värt en fundering

Linda-A
0

Tack för alla tips!
Nu har jag kollat upp Carl Magnus barns faddrar men hittar ingen som direkt kan relatera till honom själv. Det är mest släktingar till hans hustru och grannar.

Swemah's tips om Peter Spelares son ska jag följa upp redan idag! Jag har faktiskt inte kikat på honom eftersom han var född i februari, men med Swemahs uppgifter i inläggen här ovan blev han ju en högst trolig kandidat. Har jag tur finns det en bou efter Peter Spelare där Carl Magnus nämns.

Linda-A
0

Tada! Mysteriet löst :D
Jag följde Swemahs tips om Per/Peter Spelare. Han flyttar familjen till Ljuder fs (Ljuder AI:10 s 69, ADonline) där han dör 1845-05-06. För en gångs skull hade jag tur och hittade hans bouppteckning (Konga Häradsrätt FII:34 s 1341) och mycket riktigt är en Carl Bergqvist upptagen som en av arvingarna! Det står ju dock inget om hans bostadsort men nog borde denna person rimligen vara identisk med min Carl Magnus Bergqvist?!

swemah
0

Intressant att få veta om den felaktiga tiden följer Carl livet ut.  Vet du det?

Linda-A
0

#12 Japp födelsedatumet 16/10 följer honom hela livet ut, ända från flytten 1837 till hans död. Prästen måste ju ha blandat ihop de två Carl Magnusarna som flyttade. Det känns ju dock lite lustigt att det felaktiga födelsedatumet hänger med så länge? Borde inte prästen ha kollat om datumen stämmer när de talar med personen i fråga under husförhören tex.

chrissan
0

Jag tror inte folk hade koll. Det var namnsdagar som firades, inte födelsedagar