Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbyggnader
Läst 5004 ggr
AnnaRundblad
0

Gammal järnvägsstation

Jag har i min ägo en härlig stationsbyggnad från 1876. Stationen ligger i Norra Vram, ca 20 km från Helsingborg. Linjen börjar i Ängelholm och slutar i Landskrona.

Jag har hört att linjen var i privat ägo då den byggdes, det skulle vara intressant att få reda på mer om hur denna linje kom till.På vissa tegelstenar har jag sett en tysk stämpel.

AndersE
0

Har du någon bild att visa? Ligger inte Norra Vram på linjen från Åstorp ner mot Svalöv och Teckomatorp?

den här sidan kan man ladde ner ett gratis och trevligt program. Där kan man sedan se exakt hur det skånska järnvägsnätet utvecklats.

chrissan
0

Den tillhörde Landskrona-Ängelholms järnvägsbolag till 1896 då SJ (dvs staten) köpte linjen)

AnnaRundblad
0

Vem stod bakom L-Ä järnvägsbolag ?

Stationen ligger nära Vrams Gunnarstorps slott som ägs av fam Tornerhjelm. Där fanns en tid då en Tornerhjelm var landshövding, därför inrättades en särskild väntsal på stationen för kung och landshövding som inte ville sitta och trängas med vanligt folk.

Stationen tillhör första generationen stationsbyggnader och är ganska enkel i ett och ett halvt plan. Murad i gult tegel med murarglädje i rött. Taket var ursprungligen skifferbelagt men byttes ut mot tegelpannor någon gång på 50-talet. Stationsbyggnaderna i Billesholm, Ekeby,Kingelstad är snarlika.

AndersE
0

Linjen Åstorp-Billesholm-Säby-Landskrona öppnade 1876.

Ängelholm-Åstorp öppnade året innan.

AnnaRundblad
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilder på stationen i sommar och vinterskrud på den tid det begav sig ;-)