Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 3510 ggr
Cheyenne
0

Länktips - Emigrantforskning Michigan

Nu kommer jag dragandes med mina USA-länkar igen men delstaten Michigan har inte lyfts tidigare och bör få lite utrymme.

På Familysearch Labs finns

• Michigan Births 1867-1902 (skannade bilder)
  • Michigan Marriages 1868-1925 (skannade bilder)
  • Michigan Deaths 1867-1897 (skannade bilder men inga dödsattester, dvs enbart summariska utdrag ur dödboken)

På denna sida fann jag dock något intressant, Michigan Death Records 1897-1920 med skannade dödsattester där det förutom grunddata som namn, födelsedatum, maka/make, även framgår vem den avlidnas föräldrar var. Klicka på sökresultatet och du kan förstora attesten.

svenake
0

Denna gång  skall jag inte ställa min vanliga fråga  Glad men jag kollar alla dina tips noga.  Kanske finns det någon väg, imorgon - eller om 10 år:

Cheyenne
0

#1 Ja, jag tänker likadant. Någon gång ska jag finna ut vad som hände med den äldre brodern till min mormors far vilken emigrerade 1891 och efter ett antal år var spårlöst försvunnen. Min mormors far eftersökte honom så sent som 1941 med hjälp av det svenska konsulatet i USA men icke…! Men ju fler källor som blir tillgängliga så kanske jag finner honom en dag.

svenake
0

Glad Han kanske åkte till Connecticut  också??   Glad

Cheyenne
0

#3 Nu fick du mig att skratta högt! Självklart! Det är därför jag inte finner honom. Skrattande

chrissan
0

Och där hittar man till och med min illustra släkting, Annabelle von Segerlund! Hon ställde till med skandal i Chicago genom sin skilsmässorättegång på 1910-talet. Vigseln i Michigan med arvtagaren Roy Hanaford skedde efter att de rymt för att gifta sig mot hans föräldrars vilja.

Von Segerlund? Ja, egentligen var hon dotter till målaren Carl Segerlund i hans andra äktenskap med 30 år yngre fd ladugårdspigan Johanna Mathilda Gustafsdotter från Regna, som rymde till USA från sin tjänst 1883. Efter 4 barn så lämnade hon sin gamle make och döpte om sig till Von Segerlund. Hon hade säkert inget emot att dottern rymde.

Kanske ett uppslag till artikel om emigrantforskningens vedermödor, tog många år att hitta.

Cheyenne
0

#5 Absolut ett uppslag till en artikel. Finns det foton och tidningsnotiser också?

chrissan
0

Ja, tidningsnotiser, om jag bara kan hitta dem i min gamla dators back-up. Verkar varit en gräslig kvinna, bägge döttrarna var upphov till rubriker. Sonen bodde med mamma tills hon dog och gifte sig sedan med en betydligt äldre kvinna (moderssubstitut). Men de flyttade till Hollywood i alla fall.

chrissan
0

Maken, Roy Hanaford skrev manus till filmer på 10-talet, hans smak var väl inte i den yppersta kultureliten:

HANAFORD, ROY FORBUSH.
Bingle's Nightmare. 1913.
Cutey's Waterloo. 1913.
Netty or Letty. 1914.
Price of Thoughtlessness.