Förkortning i husförhörlängd
Är de säker på att det börjar med a?

Vilket län ligger Konga-Ask i ? Kanske lättare om man kan se det på flera ställen.
#2 Malmöhus

Tycker också det ser ut som Aft./Afl. Afledne och afskedade [+ yrke] är annars tänkbara ord. Är dock inte bekant med terminologien i Skåne. F.d. husbönder brukar kallas gårdman på vissa håll i landet …

Bra fråga. jag kikade på husförhörslängden och ser en massa "eft" överal. Först trodde jag det var nån omskrivning av inhyses hjon men det är det inte. Backstugesittare med starkare besittningsrätt då? Eller?

Aft/afl tänkte jag på också. men om du kikar på husförhörslängden är det en i nästan varje gård med denna beteckning.

Har kollat nu. Det är AFL som i avlidne. I raden står det Avlidne Knut Jönssons hustru. På alla ställen i HFL där det står afl är det ett H efter namnet. Det är ett annat sätt att skriva Knut Jönssons änka på.

#7 På bilden ovan syns inget H efter namnet …

Jo. Afl Knut Jöns H.
Det är så det skrivs i mantalslängder, HFL och liknande.
Jämför det med alla andra posterna i husförhörslängden.

#9 Nah, det är en förkortning av Jönsson.

Phryxe. nej, det är det inte.
Det är väldigt vanligt att se sådana notiser i katekeslängder och HFL från den tiden och innan dess. Kolla mantalslängderna från 1600-talet. Där är det fullt av beteckningar av den typen där de säger Knut Nils H etc. Kolla också resten av husförhörslängden från Konga.
I den här mantalslängden från Väsby kan man se både varianten xx Nilsson och H, XXX Nilsson H och XXX Nilsson och hustru.

Det är iallafall vad det högst troligt verkar vara. Svaret finner du om du kollar dödböckerna. Dog männen som nämns innan 1811 eller inte. :o)
Tack för era funderingar!
Lite märkligt att det skulle stå för "aflidne", Knut Jönsson dör 1816 och Kerstina 1813. Dessa uppgifter har jag hämtat från Konga -Ask Databas, en rekonstruktion på dom brända böckerna!
Längden är väl från 1811?
Och nog tycker jag mej se det där H på andra platser!
Knut är bror till min mffff.

#13 Jag fann Svalövsbygdens släkt- och folklivsforskarförenings hemsida där man även lagt upp ett register till bouppteckningar vid Onsjö häradsrätt (FIIa). Gissar att nedanstående klipp därifrån är en hänvisning till just bouppteckningen efter ovanstående Knut Jönsson. Men vad jag kan se verkar hans titel inte ge någon ledtråd till förkortningen i Hfl!?

Här finns rekonstruktioner av Hfl för Konga och Ask i pdf-format. Tycker mig inte se förkortningen någonstans i dessa.
#14 Tack för detta, det registret tycks jag ha missat!

Ser nu att jag var ganska blind. hustruns namn står ju också där uppe. Hmmm… Det första man blir blind på är ögonen.
/T

Har inte kikat in här sedan denna diskussion uppkom men att förkortningen i #0 skulle stå för "afliden" eller "aflidne" tror jag inte, bokstäverna stämmer inte.
Jag har dock aldrig sett denna förkortning i en Hfl tidigare, men om man tittar på familjesammansättningarna i den aktuella Hfl (Konga 1811) så skulle jag vilja ha det till att det möjligen kan vara en latinsk eller lokalt förekommande förkortning för begreppen "inneboende" eller "inhyses", beteckningar som förekommer längre upp i mellansverige.
Har kikat i Latinska ordböcker men jag har inte hittat något som stämmer med förkortningen men att det skulle betyda att personen är avliden är nog inte relevant.
Jag tror att förkortningen står för "inneboende" eller "inhyses".
Ja, det är nog en lokal förkortning, tittade i socknarna runt Konga-Ask men ingenstans något liknande.
Har också letat förkortningar på alla ställen, men ..nej!
Inhyses finns också i den aktuella hfl-längden.

Det finns ju en god chans att Svalövsbygdens släkt- och folklivsforskarförening känner till förkortningen. 

#11 Ser ingen enda Nilsson på bilden du bifogar och de H som syns här är förkortning för Hustru. På andra raden står Huustruen, men på övriga rader (utom Jonas Kiempas hustru) där hustru finns (en 1:a i andra kolumnen) står det ochH (och H.).
Ibland ser man inte skogen för alla träd, men det är nog som Svenne säger i sitt inlägg att förkortningen står för "inneboende", med den mening att dom är föräldrar till mannen eller kvinnan i huset!
Har kollat flera familjer i längden och det tycks stämma. också med Knut Jönsson och Kerstina.
Kvarstår dock frågan vilket ord är förkortat?