Anmödrarnas anmoder
Sitter och kikar på min mormors spinnsida och kommer fram till Annika Bryngelsdotter, född ca 1722, avliden 1799 och insåg att med den vetskap jag har idag så är Annika anmodern av mina anmödrar.
Nu har det snurrat till i huvudet på den där Helene tänker ni. Hon har ju massor av anmödrar. Javisst, svarar jag. Min morfars farfars mormor eller min farmors morfars farmor är ju naturligtvist mina anmödrar. De har ju alla fött ett barn som i sin tur fått ett barn osv, som i slutändan leder fram till mig
Men nu talar jag om den spikraka spinnsidan med utgång från mig själv. Och med utgång från mig så är det nu slut eftersom jag inte har någon dotter. I varje led efter Annika Bryngelsdotter finns det givetvist fler döttrar som i sin tur fått döttrar så andra spinnsidor lever vidare, tex närmast min syster som ju också därmed är en rakt nedstigande ättling till Annika och som har fyra döttrar men nu utgår jag från mig själv och då är det slut.
Det låter säkert som om jag har blivit något överhettad i skallen men jag tror ni ändå förstår hur jag tänker.
Så vem var hon som jag därmed kan kalla för mina anmödrars anmoder? Annika Bryngelsdotter född 1722 var alltså min mormors mormors mormors mormors mor.
Vi börjar först med att se hur det ser ut och jag har dolt mina uppgifter och min mors uppgifter:
Jag: (1969 - )
mor: (1945 - )
mormor: Ulla Maria Norrby (1920 - 2005)
mm mor: Elsa Maria Charlotta Johansson (1887 - 1961)
mm mm: Jenny Augusta Leijen (1862 - 1941)
mm mm mor: Anna Charlotta Berg (1826 - 1907)
mm mm mm: Anna Maria Lind (1802 - 1842)
mm mm mm mor: Anna Catharina Lejon (1781 - 1832)
mm mm mm mm: Brita Christina Ekberg (Ekeberg) (1760 - 1790)
mm mm mm mm mor: Annika Bryngelsdotter (1722 - 1799)
Varje kvinna har alltså fått en dotter som har fått en dotter som har fått en dotter…..osv. Inget nytt, varken biologiskt eller i släktforskarsammanhang men det blir en häftig känsla när man ser det så här. Lite vemod tillåter jag mig också att känna. Nu är det slut!
Men då får väl hon som "slog spiken i kistan", dvs undertecknad, göra en insats istället och ta reda på mer om anmödrarnas anmoder. Återkommer!

Inte tror jag att du är övehettad
den traditionella släktforskningen var ju förr bara inriktad på mänens sida. På tiden att vi ändrar det - jag har en liknande gren av spinnsidan som jag är mycket slolt över, och där alla kvinnorna har lämnat spår efter sig som väldigt starka kvinnor. Dom kommer alla att få en betydande plats i min micro historia. Det är väl underbart att vi lyfter fram spinnsidan i vår släktforskning och med den när vi skriver 2009 visar på vikten av våra stolta många gånger kämpande anmödrar.
Fram för fler anmödrar
dom fick aldrig uppleva likvärdig status till männen, men vi kan återupprätta den i deras namn
Vill man komma längre, men helt utanför några kyrkböcker och andra belagda källuppgifter så kan man ju alltid göra ett MtDNA-test, dvs på den sida som bara ärvs från mödernet, mitokondrierna. Visserligen ett helt annat ämne, men där kommer man ju tillbaks till de allra första belagda individerna i vår mänskliga historia. Googla vidare på "Seven daugthers of Eve". Min MtDNA-haplogrupp är U5, från "Ursula" för ca 50.000 år sen.
Men förlåt min utsvävning här, och åter till ämnet, det ska bli spännande att läsa mer om din anmoders anmoder, cheyenne. Själv har jag endast hittat min mm mm mm m (även vi killar har ju en sån) som levde i Karttula, Finland1766-1808.

Var bodde Annika Bryngesdotter?

Ja, med de sofistikerade medicinska tester som finns idag är det säkert möjligt att komma hur långt tillbaka som helst och givetivist, Annika var inte en mutation ur en näbbmus, givetvist hade även hon en mor som hade en mor osv. Men jag vet idag inte vem som var hennes mor. Och som jag skrev, den direkta spinnsidan, dvs dotter till dotter osv, är inte slut iom med mig. Annika hade fler döttrar som fick döttrar.
Och självklart har även en man en direkt spinnsida, du har ju en mor som hade en mor som hade en mor osv. Och det var därför jag skrev att även min morfars farfars mormor är en anmoder. Det blir icke ett barn utan en mor. Tanken var snarare; hur långt kommer jag med att bara titta på varje mors mor osv.
Alla manliga deltagare på forumet får gärna göra detsamma med med far, farfar, farfars far, farfars farfar……!
Och jag ska berätta om Annika!

Har inga barn och min ff var oäkta så det blir en kort radda ;p

Måste kolla upp min anmoders anmoder, det finns i min fars anteckningar någonstans. Troligen boendes i Ore socken som alla de andra.

chrissan, min mormors mormor och alla mödrar därefter i rakt uppstigande led var resande. Annika Bryngelsdotter var resande.
Jag vet inte var hon föddes bara att hon troligen föddes 1722.
1738, när hon var 16 år, födde hon en dotter Gunilla. ogift men barnafadern uppgavs vara en Benjamin Dardell.
Därefter ska hon ha fött ett barn (okänt namn för mig) där barnafadern ska ha varit en Volontär Johan Oller. Både Annika och Johan Oller återfinns 1746 i fångrullarna för Varbergs fästning pga av rannsakning om lägesmål.
Därefter var hon eventuellt sambo med Volontären Fredrik Fredriksson Hurtig Svenske Wimmercrantz. Okänt om några barn föddes.
Sen gifte hon sig med första dotterns far, dvs Benjamin Dardell och fick åtminstonde tre barn. Blev änka och gifte sig med min anfader; Johannes Ekberg (Ekeberg) och fick två barn varifrån jag härstammar från dottern Brita Christina.
Som ni ser fick alltså Annika många fler barn som fick barn, som fick barn osv. MEN den här tråden handlar om den obrutna kedjan mellan dig själv och dina anmödras anmoder, dvs dotter till dotter till dotter till……..!
#0 Så man jag är, tycker även jag att spinnsidan är kul. Det är väl den linje där man med störst sannolikhet kan konstatera att man faktiskt är släkt!
Jag har kommit till Annika Andersdotter. Hon är min mormors mormors mormors mormor. Jag vet inte mycket mer om henne än namnet och att hon bör vara född i början av 1700-talet i Västergötland.

Spännande bakgrund!
Ska försöka hinna leta rätt på mina anmödrar, det var en rolig idé du har här 
Jag föreläste på en del ställen om just de 5 senaste generationerna kvinnor i min släkt och hur starka mina anmödrar (av senare modell än Annika) var. Det var faktiskt uppskattat

#8 Wow! Två anmödrars anmoder med namnet Annika inom loppet av några få inlägg.
Min Annika höll till i diverse socknar i Halland samt i Falköping och avled i Skövde. Det är där de olika säkra spåren av henne finns, dvs barn som föds, rannsakningar, där hon benämns som änka samt där hon avlider (Skövde).

#9 Tack, jag är alldeles för mycket av en grubblande person men jag använder grubbleriet till att agera idéspruta.
Spinnsidan och med det som jag är ute efter, dvs mor till dotter, till dotter, till dotter….osv, kanske inte kan tyckas vara så intressant idag då båda föräldrarna anses vara (och är) precis lika viktiga för barnet. Men om man tittar bakåt i tiden, då fadern var viktigast men där barn hade en närmre relation till sin mor (vaddå dagis?) så kan man börja fundera på det sociala arvet förrutom det givna, dvs det biologiska. Hade mina anmödras sociala arv varit starkare eller om samhället hade betett sig på ett annat sätt mot resande, så hade kanske mitt liv sett helt annorlunda ut. Vem vet?
Jag antar att du har läst på Rötter vad som finns om Benjamin Darell, inte Dardell!

#12 Rätt! Det ska vara Darell, inte Dardell. Jag skrev fel!

Jag vill också påpeka att jag inte är släkt med Benjamin Darell. Han var förvisso gift med min anmoder men jag härstammar från hennes dotter född i äktenskapet med Johannes Ekberg (Ekeberg).
Cavinka, du får gärna berätta om din egna spinnsida!
Hos mig ser det ut så här på spinnsidan:
mor: (1949-)
mm: (1926-1991)
mm mor: Anna Andersson (1901-1952)
mm mm: Gölin Jonsdotter Wickman (1880-1941)
mm mm mor: Maria Jonsdotter (1851-?)
mm mm mm: Brita Eriksdotter (1821-1880)
mm mm mm mor: Karin Persdotter (1780-?)
mm mm mm mm: Lisbet Olofsdotter (1741-?)
mm mm mm mm mor: Anna Jonsdotter (1719-?)
mm mm mm mm mm: Lisbet Persdotter
Lisbet Persdotter, som är den äldsta jag hittat på svärdssidan, var hustru till dragon Jon Lillberg i Vattviken, Bergs socken, Jämtland. Mormors mormor flyttade från Bergs socken till Frösön, där mormors mor Anna sedan växte upp. Min mor heter Elisabeth i andranamn, och tanken svindlar - namnet kanske har traderats i medvetandena från min äldsta kända anmoder på spinnsidan.
Med min mor tar det stopp, för hon har bara mig och min bror. Jag är uppvuxen med att höra från min mor att jag skulle ha fått heta Amanda om jag hade blivit flicka, samt att jag "har fina läppstiftsläppar". Mors längtan efter en dotter är inte att ta miste på.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Cheyenne!
Detta var faktiskt riktigt intressant, vilket får mig att kolla upp min mormors mormors mormor o s v. Jag har så dålig koll på spinnsidan, att detta får mig att verkligen titta på detta. Jag vet inte varför detta inte har lockat mig förr, men antagligen för att jag redan visste att dessa anmödrar befann sig i en och samma socken. Det har aldrig känts spännande att leta efter dem, men jag kan ju finna faktiskt hur spännande livsöden, som helst.

#15 Tack för bidraget! Var Lisbet Persdotter född sent 1600-tal månne?
#16 Kan man inte få se din spinnsida på bara mödernet? 
Inga döttrar
jag f. 1945, Umeå, Västerbotten
mamma f. 1922 i Norrmesunda Anundsjö, socken, Ångermanland
Katarina f. 1892 i Hädanberg, Anundsjö
Kristina född 1852 i Hädanberg
Marta Cajsa född 1825 i Hädanberg
Anna född 1783 Hädanberg
Ingeborg född 1741 Mellansel, Anundsjö
Märta född 1714 1/7 i Anundsjö socken
Tyvärr så ser jag inte orten där Märta föddes, men hennes mor verkar heta (är det någon som är bra på att läsa gammal text, så finns hon i födelseboken Västernorrland, Anundsjö C:1 1/7 1714)
Sigrid Mårtensdotter född på 1600-talet
Flera generationers kvinnor är födda i samma by.

Jag tycker det är fantastisk med så många generationer som inte bara är födda i samma socken utan även i samma by. Jag önskar jag hade en så stark anknytning till en socken eller by.
Ja, men också småtråkigt. Samtidigt har det varit lätt att veta vem AIS, PIS eller MGID var, inristat på gamla träföremål som fanns i mormors hem.
#17 - Ingen orsak. Men, i stridens hetta skrev jag fel i post #15. Det ska förstås stå:
Lisbet Persdotter, som är den äldsta jag hittat på spinnsidan, var hustru till dragon Jon Lillberg i Vattviken, Bergs socken, Jämtland.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Om man inte kan läsa vad det står i kyrkböckerna, kan man fuska lite. Det är ju egentligen Cheyennes anmoder ämnet handlar om, men jag vill bara berätta att jag hittade min anmoder Sigrid Mårtensdotter i boken "Rötter i Anundsjö, en bygd Nolaskogs".
Så här står det om anmodern. Hon föddes 1678 i januari i Mellansel, Anundsjö, Ångermanland. Hon var gift två gånger och andra gången 1713, med vars make hon fick min anmoder Märta född 1714 1/7. När hon dog 1756, så var hon 78 år. Det står bl a att hon fött fyra barn, kunnat läsa väl, hade fört en stilla vandel, legat till sängs i 3 år. Man får också veta att hon begrofs vid södra kyrkomuren i Anundsjö kyrka.
Dessutom så får jag veta att hennes mor hette Anna Andersdotter född någongång kanske på 1650-talet.
Så jag har väl också en Anna/Annika som anmödrarnas anmoder 

#22 Nej då, denna tråden handlar inte enkom om min anmoder. Jag bjöd ju in fler att delta.
Fantastiskt att du fann så mycket information om Sigrid Mårtensdotter.
"23
Nu har jag ju läst detta i en bok, men informationen kommer ju från prästens anteckningar i dödboken. Jag har några gånger stött på en sådan här utförlig nekrolog, skriven av prästen. Man får ju nästan all information man behöver om den avlidne. Ja, allt som underlättar fortsatt letande. Det är en guldgruva värt.

#24 Det finns en församling i Skåne (nu minns jag inte vilken) där det under en period fanns en präst som var väldigt utförlig då han noterade avlidna församlingsbor i Dödboken. Långa beskrivningar om deras liv, hur de var som personer etc. Verkligen en guldgruva för den som har anor från den socknen.

Ja, ibland hittar man guldkorn i dödboken. Personerna blir verkliga för en när man läser nekrologerna
#2 - Jag har läst om MtDNA-test tidigare, och det verkar intressant, men jag förstår inte riktigt hur det går till. Man kan ju se att man har samma genmaterial som vissa andra personer, men man kan väl inte utläsa ur det testen visar vad personerna hette? Och hur kan man veta vilket genmaterial sedan länge döda personer hade?
Min mormors mor och mormors mormor dog i Huntingtons chorea. Enligt en nu levande släkting är genen för denna sjukdom skoningslös. Hos mig har sjukdomen inte debuterat, och inte hos mamma heller, men det kan ju hända att min släkting har fel också. Jag tror inte att sjukdomen har spritt sig på spinnsidan hela tiden, men den var ganska vanlig i Bergs socken. Inavel var vanlig och många som bodde där var ättlingar av släkter som stannat i bygden i århundraden.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

Om din mor inte har sjukdomen så har inte du den heller. Risken att få sjukdomen är 50% om ena föräldern har den (oavsett kön). Den debuterar ganska tidigt så jag utgår från att symtom skulle märkts hos din mor redan om hon hade genen.
Åhå. Där ser man.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
#27 Var ligger Berg? Jämtland?
Om det är detsamma som danssjuka, så fanns/finns den i Anundsjö socken, Ångermanland också.
#30 - Nu kapar vi visst tråden här, men Bergs socken ligger i Jämtland. Centralort är Svenstavik. Danssjukan, som sjukdomen också kallas, kallas även Kälarnesjukan eller Locknesjukan, och i Norge kallas den ibland Setesdalsrykkja.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#30 och 31
Tycker inte det gör så mycket om ni kapar tråden lite. Frågan är intressant och hör definitivt hemma bland det genetiska arvet efter en mor. Jag har själv en kronisk ärftlig sjukdom, min mor har den inte men måste vara bärare, min mormor hade den inte men måste också vara bärare, hennes mor i sin tur, (min mormors mor) hade sjukdomen, dvs sjukdomen hade brutit ut och var aktiv så i mitt fall hoppade sjukdomen över två generationer.
För mig blir det därmed lite intressant att försöka finna ut vem min mormors mor ärvde den av i sin tur, men jag har inte lyckats ännu utifrån de källor som står till buds.
Jag har också en ärftlig sjukdom efter min mamma och mormor. Jag vet inte om hennes mor hade den. Däremot så hade min mor en annan ärftlig sjukdom efter sin mor och mormor. Jag vet inte om jag kommer också att drabbas. Det får tiden utvisa
Tur man inte vet allt!

#33 Nej, det är tur att man inte vet allt.

Huntingdons eller danssjuka är lättast genetiskt, dominant nedärvning, har man genen så får man den. I ett genpar är ena genen från far och andra från mor, alltså finns 50% risk att få sjukdomen (i detta fall moderns gener, halva hennes uppsättning finns i varje könscell, ena halvan sjuk andra frisk).
Andra sjukdomar har ofta betydligt mer komplicerad nedärvning.

#35 Ja, nedärvningen av min sjukdom är komplicerad. Om båda mina föräldrar hade utvecklat sjukdomen hade det varit 50% risk (eller chans) att jag hade fått den. Om bara en av mina föräldrar hade utvecklat sjukdomen hade risken/chansen varit endast cirka 15%. Nu bär bara min mor på genen (inte min far). Min mor har ärvt genen från sin mor som inte heller hon utvecklade sjukdomen. Min mormor bar alltså på genen från sin mor, min mormors mor och som hade utvecklat sjukdomen. Det betyder att jag har haft riktig otur. Ingen dubbel uppsättning av genen, dvs min far bär inte på den och sjukdomen har hoppat över i två generationer. Risken att jag skulle få sjukdomen var därmed mindre än 1%. (Jag jublar inte direkt).

Nu har jag kollat upp mina anmödrar, fantasin flödar inte direkt i namngivningen.
Kerstin Anna (jag, 1950, Uppsala)
Sigrid Anna (mamma, f 1920 Bollnäs)
Anna Elvira (mormor, f 1897, Bollnäs)
Anna f 1868 f i Ore socken
Anna f 1843 Ore
Kerstin f 1816 Ore
Cherstin f 1786 Ore
Kerstin f 1763 Ore (fb saknas)
Det finns säkert fler geneartioner men jag hittar inte pärmen. Kan man gissa att de hette Anna eller Kerstin?

Jodå, en Anna till f 1729, men hennes mor hette Brita f 1700.

Fast jag tycker det är rätt fantastiskt chrissan. Tänk att två namn har varit så viktiga i din släkt på din mors spinnsida att alla skulle heta något av dem två. En fin tanke faktiskt!

Och jag heter bägge!

Du ser…..! 

Rackarns, det blev en Anna till, Anna Mickelsdotter f 1669 i Ore.
Det här var en inspirerande tråd. Just på min mammas sida har jag inte kommit så långt, men jag har börjat (eller rättare sagt, jag har låtit min kusin börja leta…)
Jag, född i Göteborg 1956
Min mamma, född i Enningdalen, Norge, 1914
Min mormor, Ida Marie, född i Enningdalen 1882
Mormors mor Gina Juliane, född i Enningdalen 1854
Mormors mormor Inger - vet bara namnet ännu.
Och Enningdalen, om någon skulle undra, ligger i det allra hitersta hörnet av Norge, från Göteborg sett; söder om Halden.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Gick tillbaka bland lite trådar och puttar upp denna.
#43 Gina Juliane (står som Gina Julia i folkräkningen 1890) borde inte vara så svår att finna i Enningdalen, Norge.

Jag har inte kommit längre än till ca 1814 och där lär det nog ta stop. Kyrkböckerna i Borgsjö fs för tiden innan 1844 har nämligen brunnit upp 
Jag (1985- )
Mamma (1961- )
Mormor (1938- )
mmm: Elsa Bergqvist (1912-2002)
mmmm: Ida Kristina Johansson (1884-1955)
mmmmm: Eva Kristina Andersdotter (1854-1917)
mmmmmm: Lena Cajsa Eliasdotter (~1814-1895)
Jag hittade Gina Juliane i födelseboken för Enningdalen. Hon var född 26 februari 1854 och döpt den 19 mars samma år. Far: Svend Johannesen och mor Inger Asmundsdatter.
Har svårt att läsa vad platsen i Enningdalen hette tyvärr.
#44 46 Tack Cavinka och Cheyenne att ni letat; det var kul att få datum, och namn på föräldrarna. Platsen vet jag inte. Som vuxen bodde hon på en gård som hette Kjelsbu, men om hon var född där…Å andra sidan gifte hon sig med en svensk, så han kan ju inte vara född där i vilket fall.

Jag, född 1955
Mamma, född 1923
Mormor Rut, född 1896
Mm mor Karolina, född 1853
Mm mm Helena, född 1834
Mm mm mor Troen, född 1804
Mm mm mm Hanna, född 1771
Namnen Karolina och Helena har återkommit sedan 1930-talet, fast ingen har dom som tilltalsnamn.
Jag har inga barn men min syster har två döttrar, kanske att det kommer att bli fortsättning där :-)
#48 Tack för länken, chrissan! Jag har inte varit inne i norska arkiv; det var intressant att kolla folkräkningarna. Inte för att de räknade folket i Enningdalen särskilt ofta, men ändå; Gina Julianes familj fanns ju där. Och jag hittade att hennes blivande man invandrade 1875, som tjener.
Får söka vidare efter denna gård, med "2 store kveg, 1/4 bygg (korn), 1 1/2 havre och 2 poteter". Vad är siffrorna för enhet, tro?
# 49 Troen - det var ett ovanligt namn. Men låter fint.
En dotter är väl ingen omöjlighet än