Byakistan
I kväll har jag fått vara med om något fantastiskt. En väninna till mig bor i en gammal Norrbottensgård från 1700-talet. När dom köpte huset för ca 20 år sedan visade det sig att det var hennes farfars far som bott där, dessutom ligger min släktgård bara ett hus ifrån hennes. Men det mest fantastiska som fanns där var ju byakistan. Det var en svart kista (byggd för ett spädbarn som trots allt överlevde fast dom trodde han skulle dö) som fick fungera som byakista. I den fanns papper från 1700-talet, jag kan tala om att jag skakade när jag läste, det var andäktigt att försöka tyda den gamla texten som fanns. Anledningen till att kistan fanns hos henne var att hennes farfars far var väl den i byn som kunde skriva bäst, skulle jag tro. Helt underbart. Jag tog en massa foton också. Hittade papper som rörde min egen släkt, min farmors morfar bl.a. Jag är lyrisk.
//Maria

Låter helt fantastiskt!
Fantastiskt!

Vilket fynd 
Drömfynd. Scanna allt försiktigt, spara filerna och dela ut filerna till många - IFALL - något skulle hända, -brand, -inbrott, papperet faller sönder eller inte tål ljus eller nåt annat. Skulle gissa att Nordiska Museet är intresserade av ett sånt fynd också.

Underbart!

Ja, vilken upplevelse för en släktforskare..:)
//Maria

:o)

Man är lyckligare än ett barn på julafton när man får uppleva sådana saker.
Vilket fantastiskt fynd!

Fantastiskt. Grattis till fyndet!
Vad ska man ha som signatur tro?

Vad kul! Grattis!
Men snälla, se till att papprena kopieras/scannas och fördelas på flera personer. Kontakta gärna något arkiv och se om de är intresserade också.. Vem vet, det kanske är papper som löser någon släktknut för framtida forskare.. :)

Ja, jag sa det till henne och jag erbjöd n´mig att hjälpa till att sortera och scanna, för det var mycket papper. Domsagor, skuldebrev, kvitton, lagfarter, amerikabrev och en massa annat.
//Maria
Det måste vara fantastiskt. Man kan jobba i år efter små ledtrådar här och där för att sedan "snubbla" över sådana här fynd.
Fantastiskt!
Jag hade en liknande upplevelse för många år sedan, när jag var ung. Vi hade tagit hem byns gamla kista från det kommunala arkivet där den stått i många år, och det var alltså första gången jag fick öppna den och läsa alla papper. Samma dag hade man fernissat golvet i mitt rum, och den natten vill jag lova att de gamla by-bönderna med sina bomärken svävade runt i rummet och var helt verkliga, i min fernissa-dvala och uppfylldhet efter att ha fått ta del av innehållet i den fantastiska kistan…
Numera finns innehållet i kistan deponerat på landsarkivet i Uppsala, kopior ligger i kistan som finns kvar i byn.
LYCKA
Av en slump fick jag idag en kopia av min farfars lillasyster "memoarer" 19 A4-sidor. Berättelser från 1918 och framåt. Och allt ligger ute på nätet! Jag pratade med henne många gånger de sista 5 åren av hennes liv och fick en massa upplysningar, men jag hade ingen aning om att hon skrivit ner dessa minnen och mer därtill.
#14 Vad roligt det måste vara!