Var hittar du allt? Den var bra!

Av en slump! Jag fann denna sida; ChicagoAncestors.org
Under fliken "Tools" finns en massa matnyttiga länkar, t ex ovanstående "Clerk of the Circuit Court of Cook County Archive" med dessa "Naturalization - Declarations of Intention, 1906-1929".

Om jag har förstått systemet rätt med ansökan om amerikanskt medborgarskap så var "Declarations of Intention" det första formuläret att lämnas in i processen att bli medborgare.

Man kan söka på födelseort, jättebra om de stavar namnet konstigt eller så

Fast födelseorten kan bli tokig den med. Ovanstående Eskilstuna är ju klockren men var föddes denna svenska kvinna t ex?
Record Details for Volume 117
Page Number: 478
Declaration Number: 57278
FIRST NAME: CHRISTINE
LAST NAME: JOHNSON
OCCUPATION: NURSE
BIRTH CITY: ELFSBORKA (??)
BIRTH COUNTRY: SWEDEN
BIRTH DATE: 2/3/1866
DEPARTURE LOCATION: GUTTENBORG, SWEDEN
ARRIVAL DATE: 3/20/1890
DECLARATION DATE: 4/18/1916
CURRENT ADDRESS: 1822 LUNT AVE.
CURRENT CITY: CHICAGO
Blir så imponerad av allt "matnyttigt" du hittar!

#8 Tack! Det är ren frustation i jakten på mina egna emigrantsläktningar som är drivkraften.

#7 Älvsborg (Elfsborg), antagligen länet

#10 Ja, naturligtvist. 
Påminner mig om personen som kom fram till Ellis Island och enligt manifestet var från "Scarborough" vilket naturligtvist visade sig vara Skaraborg.

Sen kan man ju fundera på den Värmländska snickaren i inlägg #1, dvs denna;
FIRST NAME: AGERAD F.
LAST NAME JOHNSON
OCCUPATION: CARPENTER
BIRTH CITY: WERMLAND
BIRTH COUNTRY: SWEDEN
BIRTH DATE: 10/30/1886
CURRENT ADDRESS: 317 W. 55TH ST.
CURRENT CITY CHICAGO
DEPARTURE LOCATION: LIVERPOOL, ENGLAND
ARRIVAL DATE:9/4/1906
DECLARATION DATE 2/6/1909
Agerad? Min fantasi tryter. Vad kan hans namn ha varit?
#0 Wow! Intressant!
Kolla på den här inte samma efternamn, men…
Post 770871
Alfredsson, Agard Fritiof
Hemmason (ogift man)
f. 30/10 1886 i Hammarö, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 13/8 1906
från Tye Västra, Hammarö, Värmlands län (Värmland)
till Nordamerika
0121906007 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad
Källa: Emibas emigrationsakt: Hammarö S 1906 007

Pappan hette Alfred Jonsson så det verkar stämma! Det fins 124 Agard i 1890 års folkräkning

#14 Ja men den stämmer ju helt med utvandrardag, födelseår etc. Klockren!
Folkräkningen 1890:
Agard Fritiof
f. 1886 i Hammarö (Värmlands län, Värmland)
s.Pojke, barn i familjen
Säter Norra
Hammarö (Värmlands län, Värmland)
Födelseort i källan: Hammarö
Fadern hette visst Jansson i folkräkningen men det kan ju vara fel eller så bidde Jansson Johnson i Amerika.

Nä Jansson var det, slant på tangenterna. Men det blir Johnson i Amerikat

En fråga och se bifogad bild. Om man t ex söker på "Stockholm" som födelseort så får man närmre 700 träffar. Längst ner finns funktionen för att bläddra fram en sida i taget (se pilen). Varje sidbyte tar en evighet (känns det som). Är det bara hos mig som sidan är trög?
/ Cheyenne - somnar nästan över tangentbordet i väntan på varje ny sida

Nej,servern orkar inte riktigt med verkar det som
Ja, vad roigt att titta på dessa sidor men som sagt den är hur trög som helst, kan ev ha med vädret att göra. Caroncrown kan ortnamnet betyda Karlskrona?? Det var en bagare Andersson. Men det är ju en annan bagare som jag vill ha tag på. A(gust) Wilhelm Sjöholm.

#20 Långt ifrån alla ansökte ju om amerikanskt medborgarskap men har du uppgift om att denna Sjöholm hamnade i Illinois, kanske t om i Chicago?
Finns något motsvarande om Connecticut?
Tack Cheyenne för länken. Har hittat emigranter från "min" församling.

#22 Connecticut är tyvärr lite av ett "svart hål" i cyberspace vad gäller register och övriga källor.
#23 Kul! En trevlig tanke om man betänker att någon forskare specifikt intresserar sig för emigranter från en viss församling i Sverige. Bara att söka på "Boros" (Borås) eller "Grenna" (Gränna) där man i deras medborgaransökan snabbt ser deras profession i sitt nya hemland, tex snickare eller maskinist.
Skall se om jag lyckats hitta någon motsvarighet för Indiana där jag har många av mina emigranter!

I inlägg #2 lyfter jag en Charlotte L. Johnson född den 12/5 1881 i Eskilstuna och som vid sin medborgarskapsansökan 1909 bor i Chicago där hon arbetar som "Dressmaker".
Hon uppges ha emigrerat från Sverige redan 1890, dvs vid 9 års ålder och ankommit till Amerika den 2 juli 1890.
Från Emihamn och troligen hette hon väl då Charlotta Lovisa;
Angående August Wilhelm Sjöholm kallad Wilhelm.
Nej, jag vet inte ens att han kom fram.
Men hans bror Johan Edvard Sjöholm kom fram till New York 1884-05-25 med Polaria.
Min farmors bror, Anders Sjöholm, har varit i USA i St. Paul, men jag har ingen aning om han träffade sin far. Troligen inte. Han avled djälv 56 år gammal.