Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4098 ggr
[SarahOhrn]
0

Var ska jag börja?

Jag är lite nyfiken att testa det här med släktforskning och jag försöker läsa mig till saker här men det blir alldeles för rörigt i mitt huvud!

Så jag skulle behöva lite tips, på program? Hur jag ska börja? Räcker det att söka hemma vid datorn eller bör man göra mer?

Vilken information behöver man åtminstone för att komma igång? Finns det något program som funkar på Mac och vad kostar det? Hittade ett som dock bara fanns i .exe-format.

Jag vet att jag säkert kan hitta informationen här men om någon känner att dom vill hjälpa mig får ni gärna svara :)

Andersdotter
0

Du får säker många olika svar här, Anders skrev här för några dagar sedan med många bra råd.

Ett program som är gratis och bra att i alla fall börja med för att hålla rätt på personerna är "Min släkt"

Jag kopierar in en del av det jag svarade där;

Sen att söka långt tillbaka fungerar nämligen just så, att hitta den första personen i kyrkböckerna så att man får en
ingång till vidare sökningar i kyrkböckerna, där finns sen oftast vidare information - födelseort, församling, flyttningar
sen vidare till nästa kyrkbok - för födda i den aktuella församling, där står föräldrar och var och i vilken fastighet, hus dom bor i.
Sen leder det vidare till nästa kyrkbok - som är husförhör, där kan man sen ofta följa familjen och få en hel del mer
information. Bla. kommer man att se föräldrarnas födelsedatum - ja sen börjar det om ingen, födelsebok, husförhör, osv osv osv
Allt har http://www.svar.ra.se  (som Anders ovan länkat till) beskrivet steg för steg.

Från start sidan går du till vänster spalten under FORSKA, där finns NYBÖRJARE SLÄKTFORSKNING
Där står det bättre beskrivit, just steg för steg.

Å..sen, Gladfråga mer här, oftast kan någon hjälpa dig att hitta just en ingång

[SarahOhrn]
0

Okej, tack så mycket!

Dock verkar inte "Min släkt" finnas för Mac heller :/ Trist…

Ska kika runt lite och försöka komma igång på något sätt! :)

Andersdotter
0

Jag läser nog slarvigt i dag,

Mac - program vet jag inte - så där rök tipset med programmet Min släkt.

Sen, ja - du kan utföra mycket eller kanske det mesta hemmifrån, men för eller senare vill man besöka arkiv.

evakristina
0

Börja med att ta reda på allt du kan av nu levande släktingar.

Jag använder Min släkt, ett släktforskningsprogram du kan ladda ner och använda. Vet inte om det funkar för Mac men sök på nätet så hittar du info.

Självklart är det enkelt och bra att ha ex. ett Genlineabonemang men du kan säkert använda detta utan kostnad på biblioteken om du vill prova på lite först.

Det finns även en uppsjö av CD- skivor av olika slag med ex. Sveriges befolkning år 1890.

Ja, det här var bara ett ytterst litet "skrap på ytan".

Under grupp 20 finns massor med info om hur du går tillväga när du startar.

Lycka till…

Jerlerup
0

Reunion heter det vanligaste Mac-programmet.

torsbo
0

Att läsa en handbok skadar inte heller.

Föreningen DIS (www.dis.se) har information för släktforskande Mac-ägare.

chrissan
0

Du kan antagligen köra din Mac som en PC och då använda program för PC, det finns tyvärr mest släktforskningsprogram för PC. Min Släkt är bra, speciellt för nybörjare men även mer vana.

[SarahOhrn]
0

Tack tack!

Jo, jag kan ju det men då måste jag ha ett win-os. Vilket ju kostar en del.. Så jag får se hur jag löser det om jag får göra det på sambons dator men vi har mobilt bredband och det krånglar så på hans dator + att han fått virus o sånt. Men ska lösa det till helgen tänkte jag och kika på "Min släkt" lite! :)

Andersdotter
0

Det var ny info för mig att man kan köra Mac som PC - det underlättar ju. Min släkt började jag med just för att det var Gratis. Det är inte självklart att man går och köper dyra program innan man riktigt vet om släktforskning kommer att bli ett fortsatt intresse. Jag tyckte det var så bra att man fick pröva på innan. Tja att jag sen var fast för evigt är ju en annan historiaGlad

chrissan
0

Det går visst lite långsammare men det ska gå att göra så.

[SarahOhrn]
0

Ja, man kan köra "Boot camp" där man hoppar över till windows så man har både winrows o leopard installerat på datorn o man kan hoppa emellan! :)

Ska testa det där "Min släkt" i alla fall om jag får ordning på sambons dator, är väldigt nyfiken! Men måste först lyckas ta reda på lite om mina förfäder av farmor o farfar :P

Sen skulle jag ju mer än gärna vilja veta bakåt på min riktiga morfars sida men tyvärr vet ajg inte vad han heter och mamma vägrar prata om honom. Så, det lär inte bli nåt på den sidan..

chrissan
0

Det går ju antagligen att ta rätt på, men du får väl vara lite lyhörd för hur din mor reagerar. Men börja med farmor/farfar så kanske hon blir nyfiken….

[SarahOhrn]
0

Ja, farmor o farfar är det ju inga problem o få fram bakgrunden bakåt på pappas sida…

Men mamma däremot, lär aldrig gå. Mormors sida kan jag nog få fram men inte min riktiga morfars eftersom mormor o min låtsasmorfar vet inte ens om att jag vet att han inte är min riktiga morfar och mamma blev tokig när vi fått veta för att pappa försa sig och vägrade säga något. Så frågan är om det är någon idé att ta upp det igen men det hade vart kul o vetat om man har några fler på den sidan, om mamma har några halvsyskon och jag har fler släktingar där…

Men jag ska kika på det andra i alla fall! :)

AndersE
0

#13 Jag skulle börjat på de enkla sidorna. Kommit en bit, börjat rita på "släktträd" och visa "de gamle". Efter ett tag kan det komma att de självmant berättar (det du redan vet) när de förstår att du är intresserad.

Jag har själv "två mormor", en biologisk och en som jag känt. Jag har släktforskat på båda. Ser det som ett från en har jag fått gener, från den andra kultur, värderingar och annat.

[SarahOhrn]
0

Om jag nu vill testa o börja..

Funkar det att komma någon vart med bara farmor o farfars föräldrars namn o födelsedatum eller måste jag ha dödsdatum också?? Och bör jag ha några fler, längre bak i tidne för att komma någon vart?

Går det längre fram att forska mot USA då en av dom äldre bakåt i tiden emmigrerade dit och har ju släkt där nu också…

Jag vet ju inte alls hur mycket info man behöver för o komma igång då främst min svenska släkt på farmor o farfars sida bakåt =)

Andersdotter
0

Man kan ibland komma igång på mindre uppgifter än så.

Prova med en ny tråd, med namn födelseår och stad.

svenne
0

#15 Om dom är födda 1939 eller tidigare kan vi söka dem i SCB-utdrag (Statistiska centralbyrån) i SVAR på nätet.

Starta som sagt en ny tråd med något namn, födelseuppgift samt födelseförsamling så kan vi visa dej hur det går till. Dödsdatum behövs inte för att se vilka föräldrarna var, men dog någon efter 1947 kan vi söka dem i registret "Sveriges dödbok 1947-2006".

Jag skulle rekommendera att du väntar lite med Amerikaforskningen, kör några generationer bakåt här i Sverige först.

Andersdotter
0

Hittade av en slump i Proveniens Länkar det du frågade om ovan. Om släktforskarprogram till Mac, Om du inte blir "vän med Min släkt" kan du ju prova detta.

Under länkar
31. Släktforskning - dataprogram
Personal Ancestry Writer II - Gratis släktforskningsprogram för MAC. Se menyn till vänster.

[SarahOhrn]
0

#18 Åh tack! :)