Söker efter min mormors föräldrar
Hej, min
mormor hette Mendys stefania sofia och var född 9/2 1920 i Danmark
Hon dog 25/11 1987. Hon gifte sig 1939 och bytade då efternamn till Karlsson, hon och morfar flyttade till Sverige 1957, Han dog 24/5 1994. Hennes föräldrar är födda i polen och dom flyttade till Danmark 28/02 1921. Jag sökte på DDD invadrardatabasen och då fann jag det här
Michal Mendys född 1890 i polen, ankomst till Danmark 1921
Paulina Mendys född 1894 i polen, ankomst till Danmark 1921
Hur ska jag veta att detta verkligen är hennes föräldrar ? Kan det stå på deras vigselbevis ?
Tacksam för all hjälp Mvh Eva

Du finner nog något i arkiven efter de myndigheter som registrerade invandrare i Sverige. Se invandringens källor (PDF).

Invandrardatabasen ger lite uppgifter. Michal Mendys finns även med under följande post:
Efternavn: Mendys
Fornavn: Michael
Erhverv: Arbejdsmand
Fødelokalitet: Radgoszcz
Fødeland: Polen
Fødselsår: 1891
I DK fra: 1912
Bopæl, lokalitet: Landet Ryde
Amt, region: Maribo Amt
Han kom alltså till Danmark redan 1912 och uppges vara född i Radgoszcz. Polen. Här anges Maribo Amt som hans "hemkommun".
När Michal och hustrun Paulina ankommer till Danmark 1921 så uppges det att de ska til:
Tj./Oph.sted (region): Maribo Amt
Tj./oph.sted (sogn): Søllested
Tj./oph.sted (art): Gård
Tj./op.sted(virks.): Frisenlund
och Kildenavn: **Lollands Sønder Herred
**
Så jag började söka i kyrkoböckerna för Maribo Amt och Lollands Sønder Herred och dess församlingar och när jag kom till Skovlænge sogn (församling) fann jag din mormors födelse;
Stefania Sofia Mendys, född den 9 februari 1920 som dotter till Arbetsmannen Paleke Michael Mendys, 27 år och hans hustru Paulina, född Palutanka, 25 år. (med reservation för att jag läser deras polska namn fel. Jag klipper därför in födelsenotisen).

Här kommer resten av födelsenotisen med uppgifter om Stefania Sofias dop.
Vad det verkar döptes hon i Katolska kyrkan av Pastor Smitz men jag blir lite tveksam till hennes egentliga födelseplats. Även om födelsen är noterad i föräldrarnas hemförsamling Skovlænge så verkar det som om dottern föddes i en annan församling. Någon som ser bättre än jag?

I inlägg #2 står det inte Paleke Michael Mendys. Har jämfört med andra notiser och naturligtvist står det Polske Michael Mendys.
Så fel det kan bli….!

Det står att de inte har hemort i Skovlaenge! De bör alltså bo någon annanstans, eller ses som ice registrerade invandrare (gästarbetare). Det stämmer ju med att de officiellt invandrade 1921.

Men jag fann familjen i Folketælling 1921 (folkräkningen) i Maribo Amt och Skovlænge där de bor i detta Frisenlund som nämns vid invandringen.
Michal Mendys, född i Polen 1890 med hustrun Pavline/Pauline(a), född 1894 i Polen. De har fyra döttrar födda i Danmark, den äldsta 1912 vilket stämmer bra med Michals första invandring till Danmark. Den yngsta dottern med konstig notering om födelseåret (1920 och sen stryket) är noterad som Slefka. Är det ett smeknamn på Stefania?
Jag tolkar döttrarnas namn som Pavline, född 1912, Stanitslava, född 1914, Anna, född 1916 och Slefka, född 1920 (?). Se bifogat klipp.

Det kan nog stämma bra med att de var gästarbetare. Kanske var det ett område dit polska gästarbetare kom på 1910-1920-talet!? Jag kikade i födelseboken för Skovlænge församling och fann en hel del "Polske Arbetsmannen si och så med hustru" noterade som föräldrar till ganska många barn födda i församlingen.

Konstigt att de ändrat födelseåret, det bör ju vara Stefka, dvs Stefanie som smeknamn.
Snyggt jobbat Cheyenne!

Stefka!! Naturligtvist! 

#8 Ja, märkligt men eftersom folkräkningen avser år 1921 så kan Stefania omöjligt ha fötts 1923….! 

#0 Släkting!?
#1, Va duktig du är , Vet du om detta är säkra källor ? Jag fann oxå lite uppgifter i invandartadabasen DDD o då fick jag Michael Mendys födelseår 1890, ankomst till Danmark 1921 och Paulina Mendys födelseår 1894, ankomst 1921 ? Det står att dom var tjenstepige o tjenstefar, men där står inget om deras barn ?
I inlägg 6 har jag ett liknande här men det står ju Mendis på det. Dock är jag dålig på att tyda sånt här hehe.
Vad jag vet så har mormor 9 syskon. Men det är som gifta jag har uppgifter om.
Men han ska alltså ha anlänt till Dnamrk 1912 ?
Sofia Stefania är född 9/2 1920, inte 1923, Ska det inte vara Sofia istället för Stefka ?
#11, Det är min kusin namn som ställde frågan där men det påstås att dom hade slängt alla papper och har ingenting kvar.
Men det verkar som att Paulina och Michal Mendys faktiskt är min mormors föräldrar, nu är frågan hur vi ska få det från en säker källa ?
Finns det någon födelseförsamling eller liknande på Michal och Paulina ?

Nej!! I inlägg #6 står Mendys.
Säkra källor? Uppgifterna är som du ser från de danska kyrkoböckerna där jag har lagt in klipp direkt från längderna.
Du skriver; "Men det verkar som att Paulina och Michal Mendys faktiskt är min mormors föräldrar, nu är frågan hur vi ska få det från en säker källa?"
Har du sett inlägg #2 och den bifogade födelsenotisen från födelseboken i Skovlænge socken? Där står det ju klart och tydligt att polske Michal Mendys med hustru Paulina var din mormors föräldrar.
Och läser du vidare i inlägg #2 så står det att det framgår av invandrardatabasen att din mormors far, dvs Michal Mendys var född i Radgoszcz i Polen.

Jag tror det finns uppgifter om din mormors föräldrar i SUK:en. Citat från PDF:en jag länkade till här ovan "… Statens utlänningskommission [SUK], 1944-1969, är mycket innehållsrikt (arkivförteckning 42). Dossierer bl.a. över utlänningar som blivit svenska medborgare finns i Socialstyrelsens utlänningsbyrås (1920-1940) och Utlänningskommissionens kansli-byrås arkiv (1941-1970). I kanslibyråns arkiv finns också dossier över utlänningar, som från 1920 till 1971 lämnat Sverige utan att ha blivit svenska medborgare."
#15, Jag har kollat där men jag finner tyvärr ingenting.
#14, Ja men det jag fick fram var Mendis med i och inte y.
Hur intygar jag att det är från kyrkböckerna då ? Det står ju ingenstans där ? Och var står det att det är invandrardatabasen ? Ja jag läste inlägg 2 och såg bilden men det står ju inte vilken källa det kommer ifrån om jag t.e.x. bara skriver ut det, förstår du hur jag menar ?

I vilken källa finner du Mendys med "I" iställer för "Y"?
Okej, som svar på din fråga angående källor. Från inlägg #2;
"Så jag började söka i kyrkoböckerna för Maribo Amt och Lollands Sønder Herred och dess församlingar och när jag kom till Skovlænge sogn (församling) fann jag din mormors födelse;
Stefania Sofia Mendys, född den 9 februari 1920 som dotter till Arbetsmannen Paleke Michael Mendys, 27 år och hans hustru Paulina, född Palutanka, 25 år. (med reservation för att jag läser deras polska namn fel. Jag klipper därför in födelsenotisen)"
Ovanstående skrev jag men jag ska försöka vara lite tydligare, dvs;
Källa till din mormors födelse:
Amt: Maribo Amt
Herred: Lollands Sønder Herred
Sogn: Skovlænge sogn
Födelseboken 1892-1929
Det är bra att du är källkritisk men jag kan inte vara mer tydlig än så här. Klippet jag bifogade är från din mormors födelse och är hämtat från en skannad sida ur födelselängden. Den skannade födelseboken (ovan nämnda) finner du på http://www.arkivalieronline.dk. Registrera dig och du kan själv söka bland födelse- vigsel och dödslängder i de danska församlingarna.
#18, Tack,jag har försökt att registrera mig sen en vecka tillbaka men det blir bara server fel, har oxå mejlat dom men ej fått svar. Därmed kan jag heller inte nyttja det korrekt, därför sökte jag hjälp här, men tydligen räcker det inte enbart med dessa uppgifter, jag måste ha på Paulina Mendys mamma oxå,
Detta är hur rörigt som helst och förlåt om jag är trög. Jag litar på dig absolut men det måste styrkas på papper annars gälls det inte och de bilagor du sände mig står det tyvärr inte vart källan kommer ifrån då det enbart är små klipp.

Du skrev inte i inlägg #0 att du vill ha en fotostatkopia direkt från födelseboken som är verifierad och intygad av en arkivarie. Vill du ha det får du vända dig direkt till de danska arkiven. Arkivarieonline tillhandahåller en gratistjänst med skannade bilder ur kyrkoböckerna.
#20. Okej tack .
I inlägg 19 skrev jag att det inte funkade att registrera sig på akvarieonline.

Det är Statens arkiv du ska kontakta för att få en verifierad uppgift på din mormors födelse, inte Arkivarieonline. Se http://www.sa.dk/
#23, Jaha okej tack