Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettläshjälp
Läst 7425 ggr
Alsterolle
0

Knepig titel - Rundblad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Bifogat klipp är från ArkivDigital

SE/ULA/11632 Uppsala domkyrkoförsamling Ca:5 (1766-1812) Bild 223 / sid 216

Står det "Kålsangs?aklaven mag" ?

Yred3
0

Min gissing är att det rör sig om ett gammalt yrke, förslagsvis: Kolsandgruve vaktaren magister Rundblad. Man använde ju å istället för o, g istället för k osv.

Någon annan som vet?

Jerlerup
0

Jag tycker mer det rör sig om en kål-sängs vaktare, dvs kålhage vaktare. men att vakta en lott med kål är väl knappast ett jobb för en magister? Och är hararna verkligen så grymma?

Flört

chrissan
0

Det finns en gata i Uppsala som heter Kålsängsgränd, det kanske var viktigt med kålsängar?

Alsterolle
0

Tack för alla förslag. Tror nog att "kålsängsvaktare" är rätt.

Kålsäng har jag inte stött på förut. Här i Karlstad var "kålgårdar" (ung. köksträdgårdar) vanligt och det kanske var läge att vakta dessa.

"mag. får nog vara ett mysterium".

Cheyenne
0

"Kålsängsvaktare" var ett yrke. Kan inte Mag. vara en förkortning för Magnus?

Jerlerup
0

Jo, det var det!

Det slog mig att vore det en magister skulle det stått Mag. Så det där mag är troligen något annat, tex Magnus.

Årtalet förbryllar mig dock. Kålsängsvaktare är typ trädgårdsmästare i de kålgårdar som slottsherrar bygge upp men jag hade för mig att titeln blev trädgårdsmästare eller nåt liknande i slutet av 1600-talet.

Men detta är 1800-tal!!!

Jag antar att den som vaktade Uppsala slotts trädgård på 1500-talet kan ha haft denna titel.

/T

Cheyenne
0

#6 Rätt ska vara rätt. Det står givetivist mag inte Mag.

chrissan
0

Kålsängsgränd i Uppsala:

Kålsängsgränd
Gränden kallades 1671 för Kaplansgatan och området runt omkring kallades för Kaplansvreten. I Kaplansvreten fanns 1671 också kålsängar det vill säga kålodlingar. Kålsängs tä, gatstumpens namn 1770, är alltså välmotiverad. Tä är ett uppländskt dialektord med betydelsen "väg med stängsel på sidorna; kreatursgata". Denna del av staden var då ännu en lantlig idyll.

Eftersom det hör ihop med kaplansgatan kan man kanske anta att det var kyrkan som ägde dem - kan kålsängsvaktaren vara chef för kyrkans odlingar?

chrissan
0

Finns det något mer i kyrkböckerna om Rundblad?

chrissan
0

Kanske en titt i denna bou kan lösa mysteriet:

Namn: Anna Brita Rundblad, änka
Hemort: Uppsala
År: 1822
Arkiv: Uppsala rådhusrätt och magistrat (ULA/11661)
Volym och nummer: F IIa:44, nr 81
SVAR-nummer: D68256
Information om register: Bouppteckningsregister - Uppsala och delar av Stockholms län

den finns bara ett par hundra meter härifrån men jag måste jobba! Frustrerad Skrikandes

chrissan
0

Men tittar man lite bättre längre ned så:

Namn: Magnus Rundblad, kålsängsvaktare
Hemort: Uppsala
År: 1813
Anhörig: Anna Brita Rundblad
Arkiv: Uppsala rådhusrätt och magistrat (ULA/11661)
Volym och nummer: F IIa:40, nr 376
SVAR-nummer: D68252
Information om register: Bouppteckningsregister - Uppsala och delar av Stockholms län

Cheyenne
0

Söker man på titeln "Ängsvaktare" eller Ängevaktare" får man desto fler svar.

En som skötte ängarna och åkermarken, reglerade vattenflödet och (enligt Nationalencyklopedin) var "en person som före betesperioden skyddade den gemensamma ängsmarken mot otillbörlig betning". Dvs vaktade så inte omkringbetande djur tog sig in. Man skulle ju då kunna tänka sig att "Kålsängsvaktaren" var en avknoppning eller vaktade kålodlingar specifikt.

Cheyenne
0

Titeln Ängsvaktare förekommer ända in på 1850-talet.

#11 Och så hette han Magnus Glad

chrissan
0

Men det var nog ett fint yrke, han efterlämnade tillräckligt för en bou. Dessutom var det ganska fina vittnen vid sonens dop.

Cheyenne
0

Jag gissar att marken, ängar och odlingar låg på kronans mark och de ville väl inte se sitt kål ätas upp av kaniner. Skrattande

chrissan
0

Det finns massor av kaniner/harar i Uppsala även numera. Min hund skulle gärna ta jobbet som kålsängsvaktare, då skulle kaninerna få se på….

AnnaRundblad
0

Nu får jag blanda mig in i detta eftersom jag ställde frågan ursprungligen. Jag har tolkat det som att Magnus Rundblad var kålsengsvaktare i Uppsala. Jag har också funnit ut att hans son Fredric kallar sig Skeppare. Vi har också hittat att

Ålderman skeppare Rundblads hus låg i Uppsala. Denna ålderman måste vara kålsängsvakatarens far. Alltså, först kommer en skeppare, sedan en kålsängsvaktare och sen en skeppare igen, alla boende i Uppsala.

Lite konstigt med kålsängen mitt i allt tycker jag.

Angående hunden så hade min Maya (curly) också älskat jobbet Skrattande

chrissan
0

Jag tycker inte det är konstigt - som jag skrev så var uppenbarligen kålsängsvaktare ett rätt fint yrke. Kan det vara en trädgårdsmästare specifikt för köksväxter? Någon skrev kanske det ovan.

Curlies vill gärna jobba där alltså, drömjobb. Izla är också en curly Tungan ute

Cheyenne
0

AnnaRundblad, du får mer än gärna blanda dig i diskussionen eftersom det med all tydlighet är din ana men det står "Kålängsvaktaren mag Rundblad" i klippet från #0.

Jag gissar att du är identiskt med den Anna som ställt samma fråga på AF och där fick svaret;

"I födelseboken för 1800 finns en Fredrik f. 13/11

Föräldrar: Kålsengsvaktare mag? Rundblad hustrun Ana Brita Ersdotter

[Uppsala Domkyrkoförsamling, Ca:5, s.216/AD]"

Jag vet inte vad det är du tycker är så konstigt? Flera forskare - helt oberoende av varandra - har tytt texten på samma sätt och - som det nu visar sig - vet vad yrkestiteln innebär.

Jerlerup
0

Lite bakgrund. Gustav Vasa byggde de första KUNGLIGA trädgårdarna, KÅLSÄNGAR. Och de som vaktade dessa och vårdade dessa var alltså kungliga trädgårdsmästare.

Därför undrar jag om inte denna kålsängsvaktare var anställd av SLOTTET i Uppsala och var direkt anställd av kronan.

Universitetet hade en egen trädgård på kyrkans gamla mark som Olof Rudbäck d. ä byggde.

(Källor får jag leta efter. Detta är saker jag bara vet…)

Det är alltså INTE så att två generationer varit fina skeppare och den tredje en simpel "bonne". Tvärtom kan det vara så att de två andra anorna var simpla "skeppare" medan han var kunglig tjänsteman!

Kan nån vänlig själ räkna upp vilka som var faddrar? jag är nyfiken!

Torbjörn

PS

Men jag medger att jag är förbluffad att det fanns dessa kronans kålsängsvaktare ännu runt 1800.   Skrattande

Cheyenne
0

Torbjörn, menar du vid Kålsängsvaktaren Magnus Rundblads sons dop, dvs Fredrik, född den 13/11 1800? Det står i klippet i inlägg #0;

"Carduang m Hellsten, Studeranden Sundin, Fru Österberg, Mamsell Wordie"

Jerlerup
0

Carduang????

chrissan
0

Carduansmakaren skulle jag tro, en finare typ av garvare

svenne
0

Karduansmakaren, solklart!

För övrigt en aning märkligt att Magnus förkortades mag, det borde ha stått Magn.

Cheyenne
0

#22 Ja, man kan väl tolka det som carduangesällen. Jag kanske borde ha skrivit Carduang[esällen] m Hellsten.

Vad betyder alla ??????????????? Du ser väl klippet själv i inlägg #0

Cheyenne
0

chrissan och svenne, Torbjörn vet precis vad titeln betyder….!

Jerlerup
0

Exakt och exakt. jag vet vad titeln betydde 250 - 150 år innan denne Rundblad levde!  Glad

Jerlerup
0

Carduang - givetvis!

Cheyenne
0

#28 Det är kanske även är fel att jag skrev "Studeranden Sundin", ty i min värld heter det "Studerande Sundin" men vad prästen har skrivit i Uppsala Domkyrkoförsamling, Ca:5, kan jag så här 210 år senare inte rå för eller ändra.

chrissan
0

Var bodde denna Rundblad? Kålsängarna, om de tillhörde slottet, bör ha legat ungefär där nuvarande Kålsängsgränd ligger, dvs rakt nedanför slottet åt öster. Åt väster ligger den stora botaniska trädgården.

chrissan
0

Man kan fråga sig om den som gjorde registret på 1880-talet skrev fel på Christian Runblad?

chrissan
0

Kålsängsvaktaren den äldre bodde i kvarteret Bävern, det finns inte längre men nästa parallellgata till Kålsängsgränd heter Bäverns gränd!

chrissan
0

Och granne med akademiträdgårdsmästaren (han som skötte slottets paradträdgård, titeln och jobbet finns fortfarande!) i kv Hörnet bodde:

chrissan
0

Tog han över jobbet från sin far? Om vi antar att Christian är fadern alltså, eller blev han värvad av akademiträdgårdsmästaren?

Cheyenne
0

Det var väl Skomakargesällen Magnus Rundblad den äldres son, Magnus född 1777, som blev Kålsängsvaktare. Födelseåret stämmer med sonen Fredriks födelse år 1800.

chrissan
0

Aha, jag hittade inte året för födelsenotisen i en hast. Då kan han ju blivit inspirerad av grannen! Akademiträdgårdsmästare är fint värre, han var chef för hela rasket.

Men….skomakargesällen Magnus R är tydligen gift med Anna Brita Ersdotter, dvs modern till Fredrik. (En av tre fruar?)

chrissan
0

Kålsängsvaktare var inte unikt i Uppsala, 1813, den 16 feb dör kålsängsvaktaren Petter Ehrnström, 77 år gammal.

chrissan
0

Och i hfl SE/ULA/11632 Uppsala domkyrkoförsamling AIa:2 (1749-1779)  Bild 184

ser man att Magnus är son till kålsängsvaktaren Christian, som aldrig går i kyrkan minsann:

Alsterolle
0

Tack vare Chrissans hint om bouppteckningsregistret så sökte jag efter "Rundblad" i Uppsala bou (SVAR) och fick ett antal träffar - bl.a. just Magnus som bou 1813/död 1812 . Ett "ovanligt" sätt att hitta Magnus i dödboken (se bif dump). Han blev 65 år och föddes ca 1746-47 där man kanske hittar honom (letat men ej funnit).

På samma sätt kan man säkert få fram Anna Brittas död och födelse utgående från hennes bou-år 1822.

Tänk vad mycket man lär sig efter en relativt "oskyldig" fråga … Tack förr alla bidrag.

chrissan
0

Då bör Magnus vara sonen till Christian!

Kungsängen, där Kålsängsgränd ligger och där jag tror e bodde i kv Bävern är faktiskt ägorna till den gamla kungsgården på medeltiden. Alltså troligen även vid den aktuella tiden tillhörande slottet. Kul att få reda på vad som ligger bakom gatunamnet och det området

chrissan
0

PS Bou-registret är jättebra för att hitta i kyrkböckerna!

chrissan
0

I det tidiga bou-registret (Svar Uppsala rådhusrätt och magistrat, Register över bouppteckningar, SE/ULA/11661/C IV b/1 (1632-1799))

finns Ruhnblad, Magnus pråmdräng bou efter  Inga Maja Ramsten 1784 och Magnus, kålsängsvaktare bou efter Sara Friman 1782. Det måste vara hans första hustrur, sedan gifte han sig med Brita och fick Fredrik. Tydligen bytte han yrke några gånger.

Yred3
0

Oh, vad bra att ni löste det.

AnnaRundblad
0

Oj vad mycket jag fick att bearbeta nu !!! - tack alla !

I en av bilderna ser det ut som att christian Rundblad var född i västergötland. Tycker ni med mer intrimmade ögon att jag läser rätt ?

chrissan
0

Ja, du läser rätt.

chrissan
0

Jag har ändrat rubriken lite för ev forsatt diskussion om Rundblads.

Enligt lysningsbok Uppsala Domkyrka:

Skräddaregesällen Christian Rundblad (de började tydligen som skräddare) och Sophia Elisabeth Schiermer. Lysning 6, 13, 20 nov, vigsel 26 december.

chrissan
0

Vad står det som titel här, 19 feb 1784, Uppsala Domkyrkoförs

Mark
0

Förslag:

För dhetta Stadsbetjenten

svenne
0

Ser ut att vara ett bra förslag.

chrissan
0

Så han blev polis på gamla dagar!