Hembygdsförbund och föreningar
Idag deltog jag i ett möte med Pia Sander från Skånes hembygdsförbund, som är ett regionalt förbund inom svenska hembygdsförbundet. Jag tror att vi släktforskare kanske missar den stora kunskap som finns i landets hembygdsföreningar?
Organisationen består av ett nationellt förbund, 26 regionala förbund och ett stort antal föreningar. Hemsida.
Tillsammans förfogar de över fantastiska samlingar av allt från byggnader ner till dokument och småsaker. Det ordnas också mycket aktiviteter.

Det finns massor i hembygdsföreningarna! Många har däremot haft svårt att föra ut budskapet så det kan vara svårt att hitta allt.
Ofta har de mycket fina och prisvärda kaffeserveringar också - vi stannar alltid på sådana när det finns.

Jättebra sida, tyvärr är många utav dom hembygggdsföreningar jag behövt information ifrån mycket dåligt uppdaterade. Men det byggs väl på i den takt dom kan, så klart.
I en utav föreningarna mailade jag faktisk ordföranden, och fick därigenom generöst nog en del tingsrätt protokoll och en exakt beskrivning utav var "mitt" torp låg.
Så hjälpsamheten var stor
#2 Jag tror ingen förening är den andra lik. En del är stora och välorganiserade, en del har fantastiska hemsidor, många vårdar hus och gårdar osv. Andra har hemsidor som inte uppdaterats på evigheter, och föreningen går kanske på sparlåga.
Jag har själv tagit kontakt med föreningar och fått fin hjälp.
Jag är med i flera hembygdsföreningar, - på distans. Ofta missar jag arrangemang pga dålig information. Ibland har dom endast en liten blänkare i lokaltidningen.
Ett exempel på skillnader mellan föreningar är Ängelholm där det finns två:
- Ängelholms hembygdsförening, som driver stadens fantastiska hembygdspark med djur, restaurang, kiosk, muséer m.m.
- Ängelholms lokalhistoriska förening som enbart sysslar med bokutgivning
En regnig sommardag 2008 fick jag för 40 kronor en nästan två timmar lång guidning genom samlingarna hos Stranda hembygdsgård i Mönsterås. Kalmar läns största, har jag läst någonstans. Jätteintressant eftersom min mormors far och hans syskon växte upp i den socknen.
Jag var den enda som dök upp när hembygdsgården hade öppet just den dagen, därav den exklusiva servicen för de 40 kr som inträdet kostade.
Min andra favorit bland hembygdsgårdar är Tystberga i Södermanland. De har bl. a. mängder av pärmar med uppgifter om alla socknens gårdar och torp, både vad gäller just gården/torpet och vilka som bott där. Jag brukar åka till deras trevliga midsommarfirande och ibland någon annan aktivitet under året.
Landets hembygdsföreningar hade ett tufft år 2020, då man tappade många medlemmar och hade svårt att nyrekrytera.
Pandemin och en allmänt motig situation för föreningslivet tror man från rörelsen är några anledningar, men man har en tro på en ljusnande framtid.
https://sverigesradio.se/artikel/rekordtapp-for-hembygdsforeningar-forlorade-9-000-medlemmar-i-fjol
https://sverigesradio.se/artikel/generaldirektoren-har-inte-kunnat-rekrytera-under-aret
- Redigerat 2021-10-18 08:14 av [Göstage]
Första söndagen i augusti firas Hembygdsgårdens dag årligen runt om i landet, så idag har det varit visningar och andra aktiviteter på många håll.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2022-08-07 17:36 av Fornöga
En ärkebiskop ingen visste om, eller att man är släkt med självaste Vildhussen, det är saker man kan får reda på genom släktforskning. Under fyra dagar har ett 20-tal personer från hela landet samlats i Hammarstrand för att söka sina rötter. Det är tredje gången som Ragunda hembygdsförening arrangerar släktkollo. Personer som släktforskat i decennier möter nybörjare för att tillsammans fördjupa sig i kyrkböcker och domstolsprotokoll.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/intensivt-sokande-efter-rotter-i-ragunda
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#9: Roligt att aktiviteterna kommit igång igen. Förra helgen var det släktforskardagarna i Skövde. Det är tre år sedan sist. Visserligen var det digitala släktforskardagar förra året, men det är inte riktigt samma sak som att gå runt och prata med andra släktforskare och lyssna på intressanta föredrag.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ